Beste, Ik werk inmiddels bijna 5 jaar fulltime bij dezelfde werkgever. Sinds medio januari 2013 neem ik een aantal uren per week ouderschapsverlof op. Inmiddels ben ik opnieuw zwanger. Mijn zwangerschapsverlof zal ingaan omstreeks medio april 2014. Ik kom niet helemaal wijs uit de berekening van mijn zwangerschapsuitkering en uw definitie van de door u gebruikte term 'referteperiode' . Ik ging er van uit dat door de tijdelijke stopzetting van het ouderschapsverlof met ingang van medio april 2014 mijn zwangerschapsuitkering zou worden gebaseerd op mijn laatst verdiende dagloon voorafgaand aan de ingang van het ouderschapsverlof (met andere woorden: mijn salaris over de periode medio december 2012 t/m medio januari 2013-> het fulltime salaris). Ik hoor graag hoe een en ander in elkaar zit. M.v.g., A. Vlasman
Beste AVlasman, Je hebt vanaf januari 2013 ouderschapsverlof opgenomen. Je wilt nu graag weten welke periode er gebruikt word om de hoogte van je zwangerschapsuitkering ( WAZO ) te berekenen. Bij het berekenen van het dagloon van de WAZO wordt er niet gekeken naar het ouderschapsverlof. UWV berekent het dagloon met het loon wat je verdiende voordat je met ouderschapsverlof ging. Vanwege de nieuwe regelgeving per 1 juli 2013 weet ik niet over welke periode je dagloon van de WAZO dan word berekend. Ik heb de vraag intern uitgezet. Zodra ik er meer duidelijkheid over heb kom ik er op terug. Actuele informatie over de hoogte van de WAZO, vind je hier. Ik wens je een fijne zwangerschap. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste AVlasman, Hartelijk dank voor je geduld. Zoals Mariël al aangaf in de eerdere reactie gebruikt UWV voor de berekening van je WAZO een eerdere periode. Dit komt doordat je anders een lagere uitkering zou ontvangen door de periode ouderschapsverlof. UWV gebruikt dan het laatste volledige loonaangiftetijdvak voor je ouderschapsverlof waarin geen sprake was van onbetaald verlof of ziekte. Een loonaangiftetijdvak is een periode van 1 maand of 4 weken waarover je salaris ontvangt. Krijg je per maand salaris betaald? Dan zal dit voor jou dus december 2012 zijn. Krijg je per 4 weken betaald? Dan betreft het in de meeste situaties de laatste 4 weken van 2012. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare