Hallo, Ik heb een paar weken geleden te horen gekregen dat mijn derde contract niet omgezet wordt naar een vast contract, i.v.m. allerlei bezuinigingen die de organisatie moet gaan doorvoeren. Ik werk in de kinderopvang en ze verwachten een enorme terugloop van kinderen en nieuwe aanmeldingen. Nu is het alleen zo dat mijn contract loopt tot 31 mei en ik uitgerekend met op 30 mei. Dit betekend dus dat ik dan midden in mijn zwangerschapsverlof zit. Hoe zit dit dan met een uitkering? Krijg ik dan een gewone uitkering of iets anders? Hoop dat jullie me hierover iets kunnen vertellen. En dan nog meteen een vraagje. Bij mijn vorige zwangerschap heb ik bekkeninstabiliteit gehad, maar ben ik na mijn zwangerschapsverlof wel weer gewoon gaan werken. Eigenlijk heel onverstandig, want ik was nog niet van de bekkeninstabiliteit af. Stel nu dat ik nu niet in staat zou zijn om meteen na mijn zwangerschapsverlof te gaan werken, hoe zit het dan met een uitkering? Alvast bedankt voor de antwoorden!
Beste GewoonLinda, Je contract eindigt tijdens je zwangerschapsverlof. Dit heeft geen invloed op je zwangerschaps- en bevallingsuitkering. Je werkgever vraagt de uitkering voor je aan en deze kan dan aan jou zelf uitbetaald worden. Ben je na je verlof nog niet voldoende hersteld om te gaan werken? Meldt je dan ziek op de eerste dag na je verlof. Je kunt hiervoor contact opnemen met UWV telefoon (0900-9294). UWV neemt dan je aanvraag voor een Ziektewet-uitkering in behandeling. Je ontvangt dan na uiterlijk de 4 weken een brief met daarin de beslissing over je aanvraag. Actuele informatie over het einde van je dienstverband tijdens je verlof vind je hier. Ik wens je een fijne kerst. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare