Hoi, Ik ben helaas een van de ongelukkigen met Hyperemesis. Hierdoor heb ik mij ziek moeten melden op mijn werk. Mijn eerste ziektedag was 31 oktober, ik ben 1 dag thuis gebleven. Daarna mijn volledige uren weer gewerkt. (4 dagen) Half november weer ziek gemeld, en ben ik precies 2 weken thuis geweest. Daarna in overleg met mijn werkgever besloten om mij voor 50% ziek te melden, de andere 50% werkte ik. Dit heb ik volgehouden tot half december, en sinds 2 weken ben ik weer gedeeltelijk aan het werk. Vorige week kwam ik op gesprek bij de arbo-arts. Daar hoorde ik dat ik bij het UWV al sinds 31 oktober volledig ziek gemeld sta. Zij waren dan ook niet op de hoogte van het feit dat ik sinds die tijd een aantal periodes heb gewerkt. Het lijkt voor mij nu alsof mijn werkgever mij 100% heeft ziek gemeld sinds 31 oktober, terwijl ik wel heb gewerkt. De contactpersoon op mijn werk is hier niet duidelijk over. Kan het zo zijn dat mijn werkgever misbruik maakt van mijn ziek zijn, en het volledige loon/ziekte-uitkering van het UWV ontvangt, terwijl ik wel werk voor hen uitvoer? En zit er verschil in de periode dat ik wel ziek gemeld stond en hele dagen werkte, en de periode dat ik halve dagen werkte? groetjes, Maranne
Beste Maranne, Je wilt graag weten of je werkgever misbruik maakt van je ziekmelding en onterecht betaling van UWV ontvangt. Ik kan zonder inzage in je persoonlijke dossier niet zien of je werkgever onterecht betaling heeft ontvangen. Wel kan ik aangeven dat je werkgever de ziekmelding mag laten doorlopen als je gedeeltelijk gaat werken. Hij/zij geeft dan de inkomsten door die je verdient en UWV kort dat op de betaling aan je werkgever. Meestal is de verzekeringsarts van UWV niet op de hoogte van deze administratieve processen. Wil je graag dat ik voor je nakijk of je werkgever deze meldingen heeft gedaan? Stuur dan even een privebericht met je telefoonnummer, ik neem dan contact met je op. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare