Hallo Dames, Rare titel, maar heb ff jullie advies nodig . M'n zoontje die nu 15 maanden is, is de eerste 7mnd ingebakerd. Hij sliep daardoor best goed, in een strak schema. Dat strakke schema, daar geloof ik wel in: het was een snel overprikkeld jongetje. Zo sliep hij veeeeeeeeel beter alleen in zijn ledikantje, dan bijvoorbeeld beneden in de box. Heb hem nooit laten huilen, ik geloof dat de kleine babietjes huilen met een reden en dan echt troost nodig hebben. Hij was vanaf geboorte (en in buik al) erg motorisch beweeglijk. Altijd zn armpjes/beentjes bewegen. Ongecoördineerd. Anyway, ingebakerd sliep hij (redelijk) goed. Maar snachts vaak wakker. Afbakeren ging heel lastig en was een probleem. Zodra er een armpje los was ging hij met z'n speen frunniken en sliep daardoor niet. Na 7 maanden is het eindelijk gelukt met een afbouwdoek. En wat ik al eerder vermoedde, bleek zo te zijn: een echte buikslaper!!! Hij ontdekte hoe op z'n buik te slapen (ingebakerd lukt dat niet). Eenmaal op zijn buik sliep meneertje veel beter!!! Hij is sterk, beresterk..kan zijn hoofdje prima op zij doen. Wat dat betreft had ik geen zorgen, dus vanaf 7 mnd ligt m'n zoontje heeeeerlijk te slapen op zijn buik. En de nachten gingen aanzienlijk beter!! Hij is nu 15 mnd en tref hem altijd heerlijk op z'n buikje aan savonds . Was dit het probleem??? Was hij in wezen gewoon een buikslaper? Was inbakeren niet nodig geweest misschien?? Moet erbij vertellen, hij had wel eczeem (KMA) en waarschijnlijk ook jeuk, maar zijn eczeem was met een maandje of 4 onder controle. Ik ben nu zwanger van de 2e spruit. Die wil ik het liefst niet inbakeren. Maar stel dit is ook een buikslaper, wanneer mag zo'n frummel op z'n buik slapen?? Hebben jullie mama's tips en advies?
Hier ook een buikslaper. De eerste maanden alleen overdag gedaan bij slaapjes in bed/box. en 's nachts in de puckababy in de wieg. Maar vanaf een week of 11 gewoon standaard op de buik Nu rolde ze ook heel vlot. met 8 weken van buik naar rug, met een maand of 4 ook terug. Maar dan nog, ze was super sterk in haar nek en ik had het vertrouwen dat het goed ging. Ik zou dat bij een tweede zeker ook weer proberen, maar een tweede zal hier ook langer bij ons liggen, waardoor ik er altijd zicht op heb, dat vind ik ook schelen.
Volgens mij mogen ze "officieel" op de buik slapen wanneer ze zich zelf kunnen omdraaien/terugdraaien. Maar er zullen genoeg uitzonderingen hierop zijn. Persoonlijk zou ik het niet doen voor die tijd. Dat is een gevoel van mijzelf, ik loop liever de hele nacht met de kleine rond want ik ben zo "wat als". Je kunt het natuurlijk ook gewoon afwachten tot na je bevalling en dan zie je vanzelf wat voor kindje je hebt. Misschien is deze wel heel anders dan je eerste en dan kun je altijd nog kijken. Maar waarom wil je dan niet weer inbakenen, vanwege je ervaring met de eerste?
Rijtjes, dank voor je advies!! En nu je het zegt, mijn zoontje rolde ook heel snel heen en weer. Inderdaad met 4 maanden ook van rug naar buik!! En overdag in de box proberen is ook een goed idee, dan heb ik er zicht op. En deze 2e frummel zal langer bij ons op de kamer liggen....dus ook dat zal schelen. Thanks!!
Ja dat sowieso, naar m'n kindje gaan kijken strax. Mijn zoontje heeft de 1e paar weken wel baat gehad bij het inbakeren, dat geloof ik wel. Maar ik heb enorm het gevoel gehad dat hij vanaf maandje of 4-5 er wel klaar mee was. Rond 6 mnd was dat gevoel heel sterk....heb internet afgestruind voor een goede afbakerdoek. Rond 5-6mnd, kreeg hij het voor elkaar zijn armpjes los te wurmen (ondanks de pacco) zo sterk was hij. En sliep hij dus weer niet . En het feit dat hij meteen zoveel beter sliep zodra hij uitgebakerd op zijn buik kon slapen.
Tja in principe raden ze buikslapen af. Het verhoogd (net zoals inbakeren) h risico op wiegendood. Dat gezegd te hebben, slaapt mijn zoontje sinds hij 3 maand op zijn buik. Daarvoor kon hij alleen slapen in iemands armen, terwijl we hem wel vanaf zijn geboorte elke dag probeerden hem op zijn rug in de wieg te laten slapen (nooit laten huilen overigens). Met 3 maand 1x geprobeerd en hij sliep direct 3 uur, dat had hij nog nooit 'los' gedaan. Hij kon toen al wel goed z'n hoofd bewegen en optillen en ik lag er zelf naast. Bij een volgende baby zou ik het weer zo doen, als hij ook niet 'los' kan slapen. Ik ben niet zo'n voorstander van inbakeren, het is een alternatief voor de geborgenheid die je als moeder (ouder) kunt bieden, net zoals een speen ipv borst. Ik geef dan liever zoveel mogelijk het origineel.
Hij DL ook ingebakerd etc en bij 3 maand op haar buiken laten slapen, bij nr 2 (die net als Dl erg last had van reflux) gelijk op de buik gelegd. Maar hij sliep altijd overdag beneden en 's nachts naast ons. Ook bij hem inbakeren wel geprobeerd maar redelijk kansloos hoor. Ik heb echt 2 buikslapers
Mijn oudste had ik ook ingebakerd (dag 1 had hij zijn hele wangen al open gekrabt door de onrust) tot hij met 3,5 maand van rug naar buik draaide. Ineens moest hij per direct uitgebakerd zijn en vanaf dat moment sliep hij op zijn buik. Hij was sterk genoeg dus ik liet hem liggen. (Overigens waren er ook diverse medische problemen) En nu als 3 jarige slaapt hij nog steeds op zijn buik. Mijn mening is: liever een buikslaper die slaapt dan een kindje die op zijn rug 'moet' slapen en niet slaapt. Mijn jongste was na de geboorte een heel stuk minder sterk in zijn nek. Hij tilde hem nauwelijks op. Maar hij was ook ontspannen in zijn slaap en maaide dus niet met zijn armen. Niet hoeven inbakeren dus, maar sliep ook gewoon goed. Zodra hij met ruim 4 maand kon rollen kon hij ook goed zijn hoofd omhoog houden en; het is weer een buikslaper. Vanaf dat moment heb ik hem op zijn buik laten slapen. Ik moet zeggen dat er wel een aerosleep matras in beide bedden lag/ligt. Dit geeft mij een fijner gevoel. Je weet niet hoe het gaat lopen. Kijk gewoon straks naar je kleine uk en probeer te ontdekken wat werkt. Misschien slaapt deze uk wel op zijn/haar rug. Zo niet? Dan kun je altijd nog kijken. Is je uk sterk genoeg om het hoofdje hoog te houden kun je kijken of het een buikslaper is.
Thanks dames!!! Ja ik had bij m'n zoontje pas veel te laat door dat hij een heuse buikslaper is . Dus vandaar dat ik er nu over nadenk. Hij heeft dus een tijdje op zijn rug 'moeten' slapen, en dat wil ik dus voorkomen. Tenzij nieuwe beeb een rugslaper is natuurlijk . Een aerosleep ben ik dan ook van plan om aan te schaffen. En ik wacht ook zeker tot deze nieuwe spruit zelf kan rollen en of zijn nekje sterk genoeg is om zijn hoofdje heen en weer te bewegen.
Ik had het ook te laat door bij mijn oudste hoor Ik denk dat ik inbakeren had kunnen voorkomen door hem op de buik te laten slapen....
Onze oudste heeft een tijd op buik en zij geslapen, de jongste vanaf 5 weken op haar buik, vanwege ernstige refluxklachten. Zodra ze hun koppie op kunnen tillen, is het prima, maar voor de zekerheid kun je nog een aerosleepmatrasje aanschaffen: als ze dan met hun neus in de matras gaan liggen, kunnen ze gewoon doorademen.
Even ter info, de verhoogde kans op wiegendood, komt niet (alleen) doordat ze hun hoofdje niet kunnen wegdraaien als dat in de matras komt. Op hun buik kan de warmte minder goed weg (warmte geeft meer risico) en meer kans op verhoging in co2 rondom zijn mondje (er is zeg maar minder ventilatie dan op de rug).
En dat is mede een voordeel van aerosleep. Over het gehele matras zit een 'luchtlaag' waardoor het meer ademt dan een normaal matras, zeker als je de bijbehorende omtrek gebruikt. Aerosleep heeft een 3d honingraadstructuur die zorgt dat het mastras blijft ademen. Mijn zoon heeft zich meerdere malen volledig onder gespuugd, maar hij lag niet in de spuug. Grootste gedeelte was erin gezakt, de rest lag naast het bedje, of in beddegoed/kleding. Uiteraard is het goed dat je extra waakzaam bent bij een buikslaper.
Teld dat dan voor een heel matras of ook een topper. Mijn zoontje slaapt op zijn rug dn vind dat prima, maar wij hebben toen gekozen voor de aerosleep topper. Is dat net zo goed?
Het matras zelf is volgens mij een redelijk 'normaal' matras. Wij hebben wel de 'set' gekocht. Je koopt dan een matras met topper en hoeslaken. De topper en hoeslaken, in de combinatie, doen al het werk. Mits het goed past lijkt het mij hetzelfde
Hier ook altijd een echte buikslapers en nog steeds, ze heeft overdag eigenlijk heel lang in de box geslapen op haar buikje dan ging ik zelf op de bank rusten en kon ik haar toch in de gaten houden. In bedje lag ze dan nog wel op haar rug. vanaf 4 maanden kon ze zichzelf omdraaien alle kanten maar omdat ze tot 7 maanden in het wiegje bij ons op de kamer heeft gelegen bleef ze 'braaf' op haar rug liggen. Toen ze daarna met 7,5maand geloof ik overging naar haar ledikant draaide ze zich gelijk om naar haar buikje pakje haar tutje en ging slapen. We hebben een aerosleep maar dankzij de aerosleep heb ik in begin toch wat slapeloze nachten gehad en ging ik regelmatig kijken. Nu ben ik er inmiddels geheel aan gewend en slaapt ze altijd op haar buikje (net als haar vader rara waar heeft ze dat toch van....) we hebben een babyfoon met camera en ik moet zeggen ik zou niet zonder kunnen, het stelt me toch wel gerust en fijn om even te kijken 'of ze nog goed ligt' Even offtopic: ik kijk net even ze ligt op haar buikje, tutje in de mond en kontje omhoog zooooo schattig
Hier net als bij rijtjes gedaan, overdag op buik avonds op rug of zij. We wilden afplatting voorkomen dus afgewisseld. Maar ze lag wel bij ons op de kamer, dat scheelt wel anders had ik t niet gedurfd haha.