Ziekmelden en werken via uitzendbureau --> baan kwijt rak

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door , 1 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

Hallo dames,

Ik zit een beetje met een dilemma..

Ik ben net bij de ha geweest en bloeddruk is iets laag maar niet dramatisch, hb gehalte is goed, 7,5 geloof ik.
    Met haar overlegt over mijn klachten enzo.
    Ik ben de laatste tijd heeeel extreem duizelig en licht in mijn hoofd.
    Ook erg moe, maar durf niet goed te zitten tot een uur of 12, dan gaat het ietsje beter.
    Hierna kan ik nog niet lang staan/lopen zonder echt duizelig te worden.
    Ze vind dat ik het rustiger aan moet doen.
    En voorlopig niet of minder moet werken.
    Ook vond ze het niet verstandig om voorlopig die 45 minuten heen en 45 minuten terug te fietsen naar het werk.
    Ze vind dat ik voor mijn kindje en mezelf moet kiezen.

Maar nu is het volgende.
    Ik werk via een uitzendbureau.
    Ze willen me volgens mij al weg hebben, zodra ik hun vertel dat ik hierna niet door wil werken gaan ze gelijk vervanging zoeken hebben ze al gezegd.
    Ik ben al 1 keer ziek geweest en ik mag maar 1 keer ziek zijn.
    Als ik mij nu ziek meld (heb vandaag een vrije dag aangevraagd, ze weten dat ik ziek ben maar via het uitzendbureau kan ik het zo regelen) dan kunnen hun mij hierna alleen een vast contract aanbieden.
    Dit doen ze niet, dat hebben ze al laten weten.
    Dus als ik mij ziek meld ben ik mijn baan kwijt.
    Ik kan niet bijvoorbeeld een week lang vrije dagen regelen want zoveel dagen heb ik niet meer. en kan ook niet onbetaald thuis zitten.
    Maar aan de andere kant, als ik hun deze maand vertel dat ik huismama wil worden (moet het deze maand uiterlijk gezegd hebben of ik verder wil na het zw-verlof of niet) dan ben ik daarna alsnog mijn baan kwijt.
    Wat moet ik nou doen?

Ik vind het zo moeilijk!

Liefs

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Je wil straks al thuis blijven? Waarom dan nu niet al gelijk?

Dan heb je een hele rustige zwangerschap.

3. Niet meer actief

Omdat we er financieel niet op hebben gerekend dat ik nu al zou stoppen.

Ook is het feit dat ik al bekkenklachten heb ook weer eens stap in de richting van stoppen.
    Hmm.... lastig

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ok, dus financieel kan het eigenlijk dus nog niet.

Heb je niet gewoon recht op WW?

5. Niet meer actief

Ja ik heb even wat dingen opgezocht.
    als het goed is heb ik gewoon recht op ww.
    Echter zal ik eerst in de ziektewet blijven.
    vanuit hier kan ik dus de ww in gaan, als de ziektewet mij goedkeurd.

Heb net iedereen gesproken en alles is nu geregeld.
    Ben vanaf nu in de ziektewet en zal dus zeer waarschijnlijk binnenkort te horen krijgen van het uitzendbureau dat ik niet terug kan naar mijn huidige werkgever.
    Ze zijn hier ook al van op de hoogte en verwachten zelf ook niks anders te horen van het bedrijf.
    Met name omdat ik nu voor de 2e keer ziek ben.

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    525
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Zolang je via het uitzendbureau werkt, heb je geen last van die twee keer ziek zijn. Al wordt je 20 keer ziek, dat maakt niets uit. Pas als het bedrijf je wil "overnemen" is men verplicht je een vaste aanstelling te geven.

Maar ik lees ook al dat het je meer rust geeft om thuis te zijn in de wetenschap dat het met ZW en WW voorlopig ook goed is geregeld. Kan ik me ook wel voorstellen hoor, als een bedrijf al zo moeilijk doet over je zwangerschap.

7. anira

anira Actief lid

23 nov 2008
    191
    0
    0
    Let wel op dat als je ww aanvraagt 1 van de eisen is dat je beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt.
    Of te wel er wordt van je verwacht dat je solliciteerd. Doe je dat niet heb je ook geen recht op een ww.

8. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Zit je in Fase A of Fase B?

Werk zelf al een aantal jaren in de uitzendbranche. Ben begonnen als intercedent, maar ondertussen al enige tijd accountmanager.

Ik snap niet zo goed waarom je maar 1 keer ziek mag zijn? Het is bij ons (ik heb en werk nog steeds bij 2 van de grootste uzb's van het land) zo dat je bij de 3e ziekmelding in een jaar verzuimgesprekken gaat voeren.

Verder moet je even goed opletten, want nu ga je ziek uit dienst. Dat kan consequenties hebben.

OVerigens ben je ziek door zwangerschap, en krijg je je loon gewoon (door het UWV) doorbetaald. Ik zou me in overleg met de verloskundige ziekmelden. Je komt dan bij de arboarts, let erop dat je duidelijk aangeeft dat de klachten door zwangerschap komen, en in principe heb je dan recht op doorbetaling van je loon. (voor de rest van je zwangerschap)

Dit is even heel erg in het kort.
    Mocht je specifieke vragen hebben, dan hoor ik het wel.

9. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Dit is niet helemaal waar.

Er zijn bepaalde regels voor het overnemen van uzk. Deze varieren per CAO.

1. Bij de overheid is het bv zo dat de periode bij een uzb altijd als 1 geheel wordt gerekend. Ze kunnen je overnemen, en mogen je over een periode van 3,5 jaar tijdelijke contracten geven. de periode die je via het uzb hebt gerekend gaat er dan vanaf. Geen vaste aanstelling dus.

2. Zolang je in fase A zit wordt iedere ziekmelding als "nieuw" contract gezien (uwv komt ertussen). Stel bedrijf 1 wil je overnemen nadat je een jaar via het UZB hebt gewerkt, maar je bent 4 keer ziek geweest, dan moeten ze je meteen in vaste dienst nemen. Je ziet vaak dan werknemers in Fase A dan gedetacheerd worden, omdat ziekmelding dan niet bij het UWV komt maar bij het UZB zelf.

Deel Deze Pagina