Ziekmelden in eerste 12 weken

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Cynthia89, 24 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cynthia89

Cynthia89 Lid

24 jul 2015
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey meiden,

Ik ben inmiddels ruim 8 weken zwanger en veel last van misselijk en vermoeidheid. Ik werk 40 uur per week op kantoor en reis elke dag 2,5 uur voor werk. Dus 11 uur per dag op pad. Ik merk dat ik elke keer op donderdag kapot ben en ik vrijdag amper trek. De weekenden spendeer ik geheel in bed, behalve dat ik mezelf er toe dwing 30 minuten per dag te wandelen. Dan kom ik ook echt helemaal kapot thuis. Ik heb me door de vermoeidheid al drie dagen (niet achtereenvolgend) ziek moeten melden.

Van de verloskundige moet ik minder werken, maar mijn baas raakt al overstuur als ik over 1 dag thuiswerken begin (ze weet dus dat ik zwanger ben). Het voelt alsof ik wereldvreemd ben dat ik wat extra tijden rust nodig heb en ben bang voor een ontwrichte relatie met mijn baas.

Zijn er meer meiden die zich hebben ziekgemeld in de eerste weken en hebben jullie advies hoe hiermee om te gaan?

2. Liefje13

Liefje13 Actief lid

26 feb 2015
    373
    17
    18
    NULL
    NULL
    Ja, ik kon bij zeven weken niet meer functioneren van het overgeven. Heb ook een pittige kantoorbaan en mijn werkgever was duidelijk niet te spreken over mijn ziekmelding. Heb toen, helaas, meteen maar over mijn zwangerschap verteld zodat ik mijn uren gewoon 100% uitbetaald kreeg. Heb hem wel gevraagd dit nieuws voor zich te houden.

Ben overigens ruim 6 weken af en aan ziekgeweest, bleek HG te hebben en zelfs met medicijnen was ik erg misselijk. Het is heel zuur, maar neem het zoals het komt. Leg je erbij neer, er is niets aan te doen en je hebt maar één prioriteit op dit moment. :)

Sterkte en succes!

3. Myself82

Myself82 Actief lid

27 feb 2012
    336
    0
    0
    Hier hetzelfde verhaal, zit al vanaf 6,5 week thuis door HG met ziekenhuisopname. Geen andere keus dan thuiszitten.
    En als de verloskundige zegt dat je minder moet werken moet je voor jezelf kiezen. Jammer dan wat je manager zegt. Je kindje is nu belangrijker.
    En misschien moet je de confrontatie aangaan en zeggen dat je weerstand voelt. Maar dat het echt niet gaat. Elke zwangerschap is anders. Door mijn zkh opname word ik nu eindelijk serieus genomen.

4. Ralia

Ralia Lid

12 jul 2015
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij mijn vorige zwangerschap heb ik me ook ziek moeten melden. Het ging niet meer, ook HG en ziekenhuis opname. Ik denk dat het bij jou alleen maar beter is voor iedereen als je bijvoorbeeld de woensdag thuisblijft om bij te slapen, uit te rusten. Dan ben je waarschijnlijk de andere dagen productiever. Je lichaam heeft die extra rust nodig, en als de verloskundige dit ook aangeeft dan moet je zeker niet meer twijfelen.

Succes, want het is niet makkelijk. Vooral als er geen begrip is bij een werkgever.

5. Cynthia89

Cynthia89 Lid

24 jul 2015
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oké, bedankt dames.

Ik vind dit ook zo zonde van mijn energie. Meld ik me ziek omdat ik uitgeput ben en dan ga ik me de hele dag zorgen maken over wat mijn baas hier allemaal wel niet van vind.

Maar baby gaat voor werk!

6. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik heb me met 6w ook ziek moeten melden helaas. Daarvoor heb ik al 2 dagen vrij genomen omdat ik het niet meer trok.
    Ik had geen begrip verwacht van mn werk, maar eigenlijk wel gekregen. Bespreek of je je gedeeltelijk ziek kan melden?

Krijg je wel gewoon uitbetaald je eerste ziektedagen? Want ze mogen geen geld of vakantie inhouden (duidelijk melden dat het zwangerschapsgerelateerd is!).

Je moet jezelf niet voorbij blijven lopen. Hopelijk voor jou neemt de misselijkheid af na de eerste drie maanden, maar besef je wel dat je nog een aantal maanden fysiek wat voor je kiezen krijgt (ik vind zwanger zijn 100x zwaarder dan verwacht) en dat het niet handig is om er nu al helemaal doorheen te zitten

Ik zou me (gedeeltelijk) ziekmelden

Sterkte!

7. Dandelion87

Dandelion87 Actief lid

30 aug 2014
    185
    7
    18
    Ik heb mijzelf nu 1 dag ziek moeten melden en voel me al een week of 4 onwijs ziek. Ik werk en slaap en zo al weken aan een stuk. Ik heb wel aangegeven dat ik het niet lang meer zo volhoud en dat ik eventueel wat minder wil gaan werken komende weken. Dat vinden ze uiteraard wel vervelend maar gelukkig wel begrijpelijk. Als het niet gaat moet je gewoon even rust nemen, daar hebben zij uiteindelijk ook meer aan.

8. Centurychild6F3

Centurychild6F3 Bekend lid

23 aug 2014
    864
    3
    18
    Haarlem
    Hoe ziet je baas het dan voor zich als je met verlof gaat straks? Dan ben je 16 weken weg van werk!
    Goed om jezelf denken, je baas kost het niks als je thuiszit en kan daar evt gewoon iemand anders voor inhuren/detacheren.

9. Cynthia89

Cynthia89 Lid

24 jul 2015
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Voor die 16 weken zal er ongetwijfeld iemand bijkomen aangezien het een groeiend bedrijf is. Het probleem wat zij denk ziet (ik niet) is dat ik nu de werkdruk voor de rest van het team verhoog. Iemand extra voor 1 dag per week gaat niet binnen het team, maar er is momenteel niemand op vakantie dus de werkdruk is daadwerkelijk gewoon even laag.

Komende week wordt het wel druk dus dan bijt ik wel even door.

Ze is eigenlijk over iedereen wel negatief en het hele team is bang voor haar uitspattingen. Tot nu toe bleven die mij bespaard, maar ja, negatief achter mijn rug is ook niet cool...

10. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    In mijn 1e zwangerschap wilde ik gewoon doorgaan, zwanger was toch immers geen ziekte? Ik viel iedere avond om 20:00 in diepe slaap, tot wekker weer ging, at bijna niet omdat ik geen eetlust had, en sliep ook de helft van weekend (anders werd ik erg misselijk). Na 1e trimester kwam daar ook nog bekkeninstabiliteit bij en toen ik 25 wkn was stortte ik compleet in. Echt uitgeput. Kon niet meer lopen, kon alleen nog maar huilen en spugen. Volledig in ziektewet tot einde.
    Achteraf denk ik... misschien als ik veel, veel eerder aan een bel getrokken had en minder was gaan werken, misschien had ik het dan veel langer volgehouden ;)?

Bij 2e zwangerschap daarom ook meteen al gedeeltelijk ziektewet ingegaan zodra het niet meer ging (8 wkn), nog een tijdje parttime kunnen door hobbelen, maar bleef erg veel last van houden van extreme misselijkheid en vermoeidheid. Lag nog steeds thuis alleen maar in bed beroerd te wezen. En moest vaak een dag 'afzeggen', dat ik helemaal niet kon werken... Daarom vanaf 18 wkn volledig in ziektewet tot einde.

Bij de 3e zwangerschap HG vanaf 5 wkn, dus werken was geheel onmogelijk. Volledig in ziektewet tot het einde. Samen met het bevallingsverlof, was ik dus ongeveer een jaar niet werkzaam geweest...

Ik had het graag anders gezien, ook genoeg collega's vrolijk zien doorwerken tot 36 wkn, maar helaas... dat is niet voor iedereen weggelegd.

Mijn ervaring is dat bedrijfsartsen heel voorzichtig zijn met zwangere vrouwen en dus niet moeilijk doen of hoge eisen stellen.

11. Anna10

Anna10 Lid

31 mei 2015
    37
    0
    6
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Hi Meid,
    je moet echt goed aan jezelf denken. jij en je kindje zijn momenteel het belangrijkste en op je werk moeten ze daar ook begrip voor hebben.
    Kun je wellicht voorstellen om een dag in de week thuis te werken? dan heb je toch wat meer rust.

ik was in het begin ook echt heel erg vermoeid en trok het amper om de dag rond te komen. Ik kon het ook niet geloven dat het beter ging worden maar mijn vermoeidheid is inmiddels een stuk minder. Kan nu weer de dingen doen die ik graag wil doen.

Succes!

12. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik was met de eerste ook doodop, ik werkte toen ook 40u maar vaak meer. Ik heb toen vrij vroeg in de zwschap een onschuldig virusje opgelopen en ben daar een week flink ziek van geweest. Op woensdag was ik alweer gaan werken maar op donderdagmiddag ben ik weer naar huis gegaan omdat het niet meer ging. Ik heb het daarna wel een stuk rustiger aan gedaan, vroeg gaan slapen en in de weekenden inderdaad ook bijslapen. Het hoort er toch ook gewoon bij dat je zo moe bent, je lichaam is hard aan het werk.

Deze zwangerschap gaat het beter, ondanks chronisch slaaptekort door een dreumes die niet wil slapen!

Je zeker niet schuldig voelen over ziek melden als het niet meer gaat, wanneer dat is kan alleen jij bepalen. Het is bij iedereen anders!

13. Cynthia89

Cynthia89 Lid

24 jul 2015
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vanmiddag op het matje geroepen bij personeelszaken. Blijkbaar is zwangerschap geen reden om ziek te melden?? Ik snap er allemaal niets meer van. Blijkbaar is het alleen zo dat als je wekenlang ziek bent dat het via het UWV loopt.

Ik barste natuurlijk bijna in tranen uit, omdat het klonk alsof ik me aanstelde en heb toen ook aangegeven dat verloskundige ook adviseerde om minder te werken.

Ze hebben nu voorgesteld om contract tijdelijk aan te passen dat ik 1 dag per week minder werk. Is dit normaal? Ik hoop nog wel dat ik me vanaf week 12/13 wel iets beter ga voelen en dit dan helemaal niet meer nodig heb.

14. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Nee daar moet je absoluut niet mee akkoord gaan. Ziek is ziek en ze mogen dit niet eens van je vragen.

Wanneer je 1 dag per week minder werkt en ze passen je contract aan dan betaal je het of van je vakantiedagen (dat mag niet) en mocht je op uitzendbasis zitten of een half jaar contract hebben en je gaat er straks uit dan is je uitkering gebaseerd op de mindere uren.

Kortom niet akkoord gaan. Vraag om een gesprek bij de arbo-arts.

15. Dandelion87

Dandelion87 Actief lid

30 aug 2014
    185
    7
    18
    Ik zou daar ook echt niet mee akkoord gaan, ze moeten die dag gewoon uitbetalen, krijgen ze ook gewoon van het UWV. Echt niet doen hoor meid, je snijd jezelf in de vingers als je hiermee akkoord gaat!

16. Jughi

Jughi Bekend lid

28 okt 2014
    710
    1
    0
    Absoluut niet mee akkoord gaan.
    Ik zou een verslag van dit gesprek zwart op wit vragen..
    UWV bellen voor wat de juiste regels zijn..
    Evt de arboarts contacten..
    En je gedeeltelijk ziekmelden.
    Op het moment dat ze het niet oké vinden, laat ze het maar aanvechten...

17. twins2009

twins2009 Bekend lid

10 nov 2012
    563
    2
    0
    niet mee akkoord gaan. Ziek is ziek. Of het nou komt door zwangerschap of griep.

Ik ben met 7 weken ook ziek geworden. Wel nog geprobeerd te werken maar in moest elk half uur overgeven. Ik had ook een HG zwangerschap en heb vanaf 8 weken, bijna 8 weken in het ziekenhuis doorgebracht wegen uitdroging etc.

18. Liefje13

Liefje13 Actief lid

26 feb 2015
    373
    17
    18
    NULL
    NULL
    Die is mooi! Wat een hufters bij PZ, en nog gelogen ook. Ik ben rond de 6 weken een aantal losse dagen ziek geweest, zeg maar maandag ziek dinsdag werken en woensdag weer ziek. Uwv heeft gewoon per ziektedag aan mijn werkgever betaald. Zodra je voor de eerste dag bent ziekgemeld kan je op Particulieren (Home) - UWV - Voor Particulieren inloggen met je digi-d en kan je precies zien op welke dagen je ziekgemeld bent en hoeveel geld je werkgever daarvoor krijgt. NOOIT je contract laten aanpassen.

19. Cynthia89

Cynthia89 Lid

24 jul 2015
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt dames, heel fijn om hier zo gesteund te worden!

Wellicht heb ik het gewoon niet goed begrepen, ze laten het sowieso niet via uwv maar andere instantie lopen. Het was zo'n heftig gesprek en we hadden het eerst ook gewoon over paar weken 4 dagen, maar moest wel een heel document voor worden opgesteld. Maar toen ging ik er vanuit dat ik nog gewoon uitbetaald kreeg. Toen later zei ze dat ik nog maar 1x zonder dat document kon ziekmelden... En dat ik ook optie had dat ik het de hele zwangerschap kon later doorlopen maar dit natuurlijk een persoonlijke keus was ivm inkomsten. Ik ben zo verward..

Ik wacht even af tot ik wat zwart op wit heb (duurt sowieso nog een week want deze week kon ik nog normaal ziekmelden), hopelijk meer duidelijkheid.

Ik had van PZ denk ook gewoon een iets rustiger en begripvoller gesprek verwacht, vooral nu ik zwanger ben. Ik meld me normaal bijna nooit ziek en dan nu zo een gesprek beginnen..

20. Liefje13

Liefje13 Actief lid

26 feb 2015
    373
    17
    18
    NULL
    NULL
    Wat je ook doet meis, teken NIETS! Er is maar één instantie die hiermee te maken heeft en dat is het UWV, werken zij met een andere instantie dan weet je op voorhand al dat er iets niet klopt. Je hebt als zwangere zo ontzettend veel rechten. Laat nooit je contract uren minderen. Je hebt recht op een ziekmelding en vervolgens op 100% van je salaris. Dat staat in de wet, daar kan jouw bedrijf met geen mogelijkheid omheen. Ik ben heel benieuwd hoe dit verder gaat, hou je ons op de hoogte?

Deel Deze Pagina