Ziekmelden in eerste 12 weken

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Cynthia89, 24 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Myself82

Myself82 Actief lid

27 feb 2012
    336
    0
    0
    Cynthia, heb je een rechtsbijstand? Ik zou hen in dit geval inschakelen. Want hier klopt niets van. Ze proberen hier een slaatje uit te slaan. En ik veronderstel dat dit het begin nog maar is en je straks op straat staat.

En gelijk even bellen dat je hun voorstel niet hoeft te ontvangen want dat je er toch niet mee akkoord gaat. Je bent ziek en dat moeten ze melden bij het UWV. Er is nl. geen andere instantie. Vervolgens moeten zij zelf, als je langer dan 6 wk ziek bent een bedrijfsarts inschakelen. (Wet poortwachter)

Bel het UWV even op. Zij kunnen je ook advies geven.

2. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Ik was bij Finley vanaf week 6 tot en met week 22 ongeveer letterlijk kotsmisselijk. Kon alleen maar in stilte boven op onze slaapkamer liggen en overgeven. Kreeg dus ook nog maar weinig mee van ons gezin :(.
    Kon dus ook helemaal niet werken en kwam dus in de ziektewet/UWV terecht.

Het moet inderdaad altijd via het UWV lopen.
    Wat is "die andere instantie" dan waar je werkgever het over had?

3. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Wat hierboven al gezegd is, zeker niet akkoord gaan met vermindering van de contracturen want dan krijg je ook minder vergoeding tijdens je verlof. Hier klopt echt geen hout van!

4. Cynthia89

Cynthia89 Lid

24 jul 2015
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Inmiddels weer bij PZ opgeroepen en lag inderdaad een document klaar dat het van mijn salaris wordt afgetrokken. Het kwam er op neer dat ze vonden dat zwangerschap een keuze is dus geen reden kan zijn tot ziekmelden. Dat betaal je dan uit eigen zak.

Ik ben hier uiteraard niet mee akkoord gegaan. Inmiddels gaat het wel steeds beter en verwacht ik (voorzichtig) dat ik die 4 dagen inmiddels niet meer nodig heb. De dagen die ik tot nu toe heb ziekgemeld krijg ik gewoon uitbetaald. Heb nog wel een vrije dag volgende week opgenomen.

Een heel arbeidsconflict terwijl ik me inmiddels al iets beter voel heb ik er op dit moment gewoon niet voor over. Ik merkte al dat ik de afgelopen dagen gespannen werd van deze hele situatie. Ik leg me er daarom nu gewoon even bij neer. Mocht ik echt opnieuw futloos worden dan ga ik gesprek met arboarts eisen.

Ik denk dat het op dit moment het beste is voor mijn kindje als ik gewoon rust aan mijn hoofd heb.

5. Kusho

Kusho Niet meer actief

Gelukkig dat je je weer iets beter voelt :)

Ik kan me soms er verbazen over de gang van zaken bij bedrijven; alsof zij geen mensen maar een stel robots zijn. 'Zwanger is een keuze, geen ziekte :$'. Mocht je je toch weer minder goed gaan voelen, denk aan jezelf! En idd nooit een dergelijk document ondertekenen, ook niet om een arbeidsconflict te voorkomen. Zij zitten hier echt helemaal fout in en je wilt niet dat jij dalijk met de gebakken peren zit omdat je in een moment van zwakte je eigen rechten hebt weggetekend..

Succes met je werk en geniet van je zwangerschap! :)

6. Myself82

Myself82 Actief lid

27 feb 2012
    336
    0
    0
    Ik begrijp dat je het nu laat zitten, maar wat ze doen mag echt niet. Ze kunnen er een flinke boete voor krijgen. Zwangeren zijn nl. erg beschermd om deze redenen. Bovendien krijgen ze het volledig vergoed via UWV dus ik begrijp niet waarom ze zo moeilijk doen.

7. Fleetwood

Fleetwood Bekend lid

24 okt 2013
    752
    0
    0
    NULL
    NULL
    Weet je volgens welke instantie zij hun ziekmeldingen laten lopen? Lijkt mij zaak dat je dit als eerste weet.

Toch zou ik contact opnemen met de ARBO. Ik heb het bij mijn vorige zwangerschap ook aan de hand gehad vanwege bekkenklachten, mijn LG wilde dat ik er vrije dagen voor opnam. Toen door een goede collega naar de arbo gestuurd en daar mijn gelijk gekregen en mijn vrije dagen teruggestort gekregen.

Je werkgever hoeft in principe het advies niet op te volgen, maar ik merk dat in veel gevallen dat de arbo vaak het laatste woord heeft en dan het advies toch wordt opgevolgd.

Deel Deze Pagina