Goedemorgen, Ik heb vorige wk bericht ontvangen dat ik, na 2 jr ziekte (zwangerschapsgerelateerd) geen recht heb op een WIA-uitkering. Ik ben geschikt bevonden voor eigen werk aangezien er voldoende afwisseling is. Nu blijkt het voor mij niet haalbaar, fysiek, om weer fulltime (4dgn) aan de slag te kunnen. Twee middagen red ik amper, helaas lukt meer momenteel niet. Wat moet/kan ik doen. Heb bezwaar gemaakt tegen beslissing wia. Maar mijn werkgever snapt dat het niet gaat maar verwacht wel, aan de hand van afwijzing wia, dat ik weer gewoon kom werken. En anders moet ik mijn contract maar opzeggen (vast contract, werk er 9jr). Kan hij mijn contract opzeggen en zo ja, hoe dan? Hij betaalt me nu natuurlijk voor de niet gewerkte uren niet meer uit. Graag jullie advies, bedankt!
Beste mrs B, Je wilt weten of je werkgever je mag ontslaan. Normaal gesproken mag je niet worden ontslagen als je ziek bent. Maar als je langer dan 2 jaar ziek bent mag dat wel, als je aan de volgende voorwaarden voldoet: -Je kunt het werk waarvoor je bent aangenomen niet meer doen. -Je werkgever en jij hebben voldoende re-integratie-inspanningen gedaan (dit is als het goed is al door UWV beoordeeld bij je WIA-aanvraag). -Je kunt ook geen ander of aangepast werk doen bij je werkgever. Als jij en je werkgever het hierover eens zijn, kunnen jullie door middel van een beëindingsovereenkomst het contract beëindigen. Zijn jullie het niet eens over het ontslag, dan kan je werkgever een ontslagvergunning bij UWV aanvragen. UWV beoordeelt dan of het contract mag worden beëindigd. Je geeft aan dat je in bezwaar bent gegaan tegen de WIA-beslissing. Ik raad je aan om eerst de bezwaarprocedure af te wachten. Op onze website vind je actuele informatie over ontslag na 2 jaar ziekte en over de ontslagvergunningsprocedure. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Bedankt voor de reactie! Krijg nu dus alleen maar betaald voor de gewerkte uren (zo'n 9 uur per week) vanaf 1 juni 2013. Op 4 juni 2013 is de aanvraag wia afgewezen. Er is vastgesteld dat er door mijn werkgever te weining aan reintegratie is gedaan (geen spoor 2 traject opgestart) maar omdat het uwv de dit te laat zou hebben opgemerkt, hoeft mijn werkgever niet mijn loon voor een jaar door te betalen. Mijn werkgever wil gebruik maken van een beeindigingsovereenkomst zoals vermeld op de site van het uwv, maar weet niet of we dus aan de voorwaarden voldoen? Alvast bedankt maar weer!!! gr Bregje
Beste Mrs B, Je geeft aan dat je werkgever gebruik wil maken van een beëindigingovereenkomst. Er is door UWV geconstateerd dat je werkgever niet voldoende aan je re-integratie heeft gedaan. Dit heeft niet tot een loonsanctie geleid. Zoals je zelf al aangeeft is dit een reden om te twijfelen of er aan de voorwaarden is voldaan. Ik adviseer je de situatie te bespreken met een vakbond, rechtsbijstand of het juridisch loket. Zij kunnen je vertellen of je in jou situatie akkoord kunt gaan met een beëindiging van het dienstverband middels een overeenkomst. Je kunt je werkgever ook vragen een ontslagvergunning bij UWV aan te vragen. UWV toetst dan voor het afgeven van de vergunning of er voldoende aan de voorwaarden voldaan is. Ik wens je veel succes bij je re-integratie. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare