Ik heb bij mijn vorige werk gehad dat ik mijn op dinsdag beroerd voelde en aan het werk was. Wel een beetje lopen 'klagen' dat ik mij niet lekker voelde en beter in mijn bed had kunnen blijven. Volgende dag melde ik mij ziek, belt mijn vestigingsmanager terug, je komt gewoon werken want je bent niet ziek!!! Ik melde mij bijna nooit ziek en werkte daar al 10 jaar. Ik voelde mij zo beledigd. Heb dit ook aangegeven bij de regiomanager. Zijn toen gesprekken geweest. Letterlijk de regiomanager zei, ja het spijt de vestigingsmanger, maar de vestigingsmanger zelf kreeg het niet over zijn lippen. Niet lang daarna heb ik ontslag genomen.
Een oorontsteking zou voor mij dus echt wel een reden zijn om me ziek te melden. Man, dat vind ik dus echt dé hel. Als kind heel vaak gehad en m’n amandelen laten verwijderen daarna gelukkig nog maar zeer zelden gehad. Maar dan had ik ook altijd 40 graden koorts en kwam niet meer recht op, kon dan alleen maar liggen. maar voor jou misschien niet zo erg is, kan voor een ander dat wel zijn. zo had ik laatst migraine op het werk. Manager stuurde me zelf naar huis. Andere manager zei van de week tegen me dat ze van het weekend voor het eerst in haar leven een migraine aanval had gehad en nu pas snapte hoe beroerd ik me dan voel. Ze kende zelf alleen gewoon wat hoofdpijn en had niet in de gaten hoe erg migraine kan zijn, en ze had na veel pijnstillers alleen maar kunnen slapen en was daarna nog zo moe en beroerd. Ik vond het fijn dat ze mij ook echt zei dat ze nu veel meer begrip had
De ene oorontsteking is de andere niet. Ik had twee gebarsten trommelvliezen en hoge koorts, het werk had echt niets aan mij, ik kon alleen maar stil liggen in bed anders verging ik van de pijn. Wat bij de een gewoon een paracetamolletje en gaan is, is dat voor de ander niet - trust me, paracetamol heb ik heus geprobeerd En bij migraine ook heel vermoeiend als mensen zeggen ‘neem gewoon paracetamol’, gelukkig begrepen jouw managers het @Saartje33 !
. Ik heb tot mijn 32 buisjes gehad en heb nog altijd heel vaak oorontstekingen maar niet meer zoals vroeger. Nu is het meer chronisch zeurend maar vroeger was dat hoge koorts en enorme pijn. Als ik alleen de oorpijn zoals ik nu heb, zou kennen dan zou ik ook niet begrijpen dat mensen daarmee thuis blijven. Paracetamol alleen was toen ook geen oplossing. Dus zoals je zegt zit er veel verschil op oorpijn.
Precies dit, je kunt niet oordelen over wat een ander voelt. Dus ziek is ziek. Alleen jij kan dat beoordelen en niet een leidinggevende
Hier komt er ook een gesprek als je 3x ziek bent geweest in korte tijd. Sinds een paar maanden doe ik alleen nog maar medewerkers planning/roosteren en echt het is shocking waar mensen zich voor ziekmelden en niet eenmalig. Bij sommige denk ik blijf nog even 2 extra daagjes afwezig om daarna echt weer fris en fruitig te kunnen werken. Denk ook graag mee. Maar er zijn er ook bij die echt zoveel mankeren dat ik mij afvraag je hebt zelf ook een verantwoordelijkheid van past dit werk wel bij je je baas zit daar niet op te wachten. Komt ook omdat ik zelf keuzes heb moeten maken die mij echt wel iets doen maar omdat ik het lichamelijk op lange termijn niet ga trekken. Of mensen die zich voor elke scheet ziekmelden. En ook dat mensen mij een persoonlijk verhaal vertellen en dat ze dan ziek zijn of zoveel % werken maar prive wel bij beunen en dan aangeven maar nee het weekend kan ik niet werken/reintegreren want dan is er geen back up. Het verhaal is dat ze mij vertelde dat het weekend 1 dag de enige dag is dat ze als gezin compleet zijn en de andere dagen werken en dat ze liever geen weekenden werkt. Maar jah bij de bedrijfsarts zeggen neeeee trek het echt niet in het weekend ivm back up. Daar kan ik best boos over worden. Maar goed probeer het los te laten... Let it goo. Mensen kosten handen vol met geld. Wil erbij zeggen soms kan je er zelf echt niks aan doen en dan is het niet anders. Maak mij wel zorgen om de nieuwe generatie die aan het werk is, 20u trekken ze al amper en hoe snel jonge mensen geestelijke klachten hebben baart mij echt zorgen.
Ik ben denk ik ook wel 2 x per jaar ziek. Ik ben gewoon vatbaarder en heb ook vaak rare dingen. Ik zou denk ik ook wel beledigd zijn als ik zo een gesprek zou krijgen want het voelt alsof ze willen checken of je wel echt ziek bent. Maar ja ze kunmem het ook goed bedoelen. Mijn man is echt nooit ziek dus ten opzichte van hem ben ik ook echt vaak ziek.
Pfff ik vind ziekmelden ook echt verschrikkelijk. Ben altijd bang dat mensen denken dat ik me er makkelijk vanaf maak. Met als gevolg dat ik soms door heb gewerkt als ik dat eigenlijk niet zou moeten doen. Afgelopen schooljaar ging ik voor het eerst in 10 jaar weer aan het werk. En in de tweede schoolweek moest ik mij ziekmelden. Man, dat vond ik echt een drama. Maar ik moest van de hap naar de spoedeisende hulp vanwege verhoogde infectiewaarden en darmklachten. En op dat moment hoopte ik dat het een blinde darmonsteking zou zijn, zodat ik ook echt een goede reden had om me af te melden… Bleek ‘alleen maar’ een nare darminfectie te zijn. Dus kreeg zware pijnstillers mee en wilde daarmee de volgende dag toch aan het werk. De apotheker keek me aan of ik gek geworden was en legde uit dat het met die pijnstillers echt geen optie was Dus zo’n gesprek zou ik ook echt vervelend vinden, maar dan juist omdat ik altijd zo doorbuffel. Was uiteindelijk mijn enige ziekmelding afgelopen schooljaar.
Toch zit er ook een stuk gedrag aan vast. Waar de 1 vindt dat een bepaalde klacht reden is om ziek te melden zal de ander een pijnstiller of medicatie nemen en kijken of het daarmee wel lukt. En de 1 gaat weer werken als die een beetje vooruit kan waar de ander thuis blijft tot die zich weer 100% voelt.
Bij mijn vorige werkgever was het reden voor ontslag. Hun conclusie was, dat als ik zo vaak migraine heb dat ik dan niet het juiste werk doe. Dat die migraine toevallig altijd op een bepaalde tijd in de maand kwam telde niet mee. Ook grappig te weten dat ik tijdens mijn zwangerschap nooit migraine had. En de enige keer hoofdpijn op de dag voor de bevalling. Helaas wel al vroeg tijdens de zwangerschap ziek moeten melden vanwege oa rugklachten. Maar dat kwam natuurlijk gewoon door het werk Oja... dat gesprek vond plaatst aan het einde van mijn bevallingsverlof. Eerst zeggen dat er alleen maar opdrachten beschikbaar waren op meer dan 2 uur rijden van huis. (Lekker handig als je bv geeft). Vervolgens dat gedoe over verzuimhistorie. Nooit eerder iets in de trant van een verzuimgesprekken gehad, dus dat kwam compleet uit de lucht vallen. Uiteindelijk een mooi aanbod en daardoor het hele eerste jaar met de baby thuis kunnen zijn. Half jaar doorbetaald zonder te hoeven werken (officieel in dienst), gevolgd door een half jaar ww. En daarna begonnen bij mijn huidige werkgever. Lastige van verzuimgesprekken vind ik wel dat de manager in feite niks te maken heeft met jouw medische gegevens. Daar ook niet naar mag vragen. Maar dan moet je wel in gesprek over hoe hij kan ondersteunen
En ook het type werk. Ik heb nu een functie waarbij ik als het nodig is volledig thuis kan werken. Heb wel gehad dat ik lang niet fit was om de deur uit te gaan, maar onder kleedje op de bank prima laptop werk kon doen. Werk hier nu 1,5 jaar en nog niet ziek geweest. Terwijl als ik meer lichamelijk werk had gehad ik misschien wel 1 of 2 keer me ziek gemeld zou hebben.