Vrij voor verloskundige?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Janneke21, 17 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Pff... dit heb ik weer hoor.
    Ik heb met 9 weken de laatste echo gehad.
    Nu had ik eigenlijk maandag mijn 12 weken echo.
    Dit ging niet met mijn werk, want dit was mijn allereerste werkdag en dan nog met training ook.
    Nu heb ik hem kunnen verzetten naar dinsdag. Ik wil deze echo echt graag want ik maak me best een beetje ongerust. Ik heb afgelopen week een aantal keer behoorlijk steken gehad en mijn buik groeit opeens niet meer. Ik weet dat het normale dingen zijn, maar toch voor de zekerheid zou nog even een echo wel erg lekker zijn. Ook heb ik laatste weken ontzettend veel stress gehad en ik ben bang dat dat ook slechte invloed heeft gehad op de baby.

Maar goed, nu vraag ik vandaag dus op mijn werk dat wanneer ik dinsdag moet werken (krijg morgen rooster pas voor volgende week) of ik dan eventueel een uurtje weg kan, of eventueel kan ruilen met iemand.
    Nou nee dus :(

Dit is eigenlijk de reden dat ik ontslag heb genomen bij mijn vorige baan en ik had niet verwacht dat dit ook een probleem bij mijn nieuwe baan ging worden.

Ben ik nou zo'n zeur? Of heb ik zoals mijn moeder zegt gewoon recht op vrij als ik naar de VK moet? Mijn moeder zegt alweer dat ik gewoon ontslag moet nemen, maar ja ik heb dat geld momenteel gewoon echt nodig.

Wat vinden jullie? Dit levert me echt best weer nieuwe stress op en ik heb echt het gevoel dat iedereen mij gewoon dwars probeert te zitten.
    Zoveel vraag ik toch niet?

Edit Moderator: Graag goed kijken waar je een topic neerzet!

:(

2. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Hoi Janneke, je werkgever is bij wet verplicht om je vrijaf te geven voor een bezoek aan de vk/gyn. Anders moet je even in je cao kijken of navragen bij de afdeling P&O. Het is wel netjes om het te plannen in je vrije tijd maar bij mijn weten is hij verplicht je vrij te geven hiervoor. Zo heb je ook recht om meer pauzes en zonodig aangepast werk (als je bijv. normaal veel moet tillen).

3. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Ja het nadeel is gewoon dat je pas woensdag/donderdag het rooster krijgt voor de aankomende week. VK enzo is niet zo kort van te voren te plannen :S Ik werk via uitzendbureau en heb nog helemaal geen contract of CAO gezien volgens mij, maar ik ga het even nakijken.

4. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Dan zou ik morgen even bellen met het uitzendbureau om dit verhaal voor te leggen. Aangezien het (bij mijn weten dus) bij wet is vastgelegd, hoort je werkgever hier gewoon gehoor aan te geven. Net zoals een bezoek aan de tandarts/huisarts.

5. Bri

Bri Niet meer actief

Zou je het dan niet andersom kunnen doen? De afspraak maken en dan gelijk doorgeven aan degene die de roosters maakt, voordat hij/zij dat rooster gemaakt heeft? Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om het rooster nog aan te passen als je dan pas zegt dat jij op een bepaald tijdstip niet kunt (je bent vast niet de enige die nog wijzigingen wil).
    Zo geef je de planner een reële mogelijkheid om rekening te houden met jouw agenda.

6. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Ja daar heb je gelijk in, maar dat betekent dat ik pas over ruim 2-3 weken terecht kan. En dit weet ik nu pas, omdat ik al vrij onverwachts moet afzeggen....
    Ik denk dat ik maar een nieuwe afspraak maak en het dan inderdaad op tijd 'indienen' bij de roostermakers :(
    Pff.. maar dokter enzo zal toch ook wel eens wat onverwachtser moeten? Dit is dan toch ook maar eenmalig.. :(
    Maarrr.. ik weet het je hebt gelijk.

7. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Ik zou je afspraak zeker niet afzeggen! Ze wisten toch dat je zwanger bent toen ze je in dienst namen (althans via het uitzendbureau)? Dan weten ze dat ze te maken krijgen met dit soort dingen. Je hebt gewoon bij wet recht op een bezoek aan de vk/gyn tijdens werktijd. Ik zou morgenochtend meteen het uitzendbureau even bellen en je verhaal doen.

8. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Je hebt er recht op vrij te krijgen voor vk/gyn. en ook als dat rooster gewijs niet goed uitkomt. jammer dan, niet jou probleem. Gaaf aan dat je de volgende afspraak gelijk aan de rooster maker doorgeeft zodat deze daar dan rekening mee kan houden, maar dat dat nu niet meer gaat.

gewoon aankomende dinsdag naar de vk.gyn. gaan, niet afbellen! Als iemand plotseling ziek wordt moeten ze het ook regelen en jij komt na bezoek vk./gyn. gewoon weer terug.

9. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Ja hoor het is wettelijk geregeld dat je vrijstelling krijgt voor artsen, dus ook gyn of vk.
    Ik probeer die dingen wel zoveel mogelijk in mn eigen tijd te plannen maar wat niet gaat, gaat niet.

10. Germpie85

Germpie85 Niet meer actief

Weten ze wel dat je zwanger bent dan? Of heb je gewoon om een uurtje vrij gevraagd?
    Kijk, als ze het weten.. Mogen ze niet weigeren.

11. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Ja ze weten het wel.. maar ja, het kán niet zeggen ze dan.
    Nu mag ik als uitzondering zelf zien te regelen om te ruilen met iemand... maaarrr... niemand wil/kan ruilen en dan gaat het nog niet door :(
    Nou dan kom ik gewoon niet opdagen en zal ik ontslagen worden, prima, mijn baby en ik gaan nu echt even voor.. Ik heb nu echt te veel aan mijn hoofd.

Ik heb altijd al een hekel aan werken gehad, maar dit demotiveert mij natuurlijk al helemaal!

12. Mamak

Mamak Fanatiek lid

8 jun 2008
    3.424
    48
    48
    thuis
    Helaas heb je dat "recht" niet als je via een uzb werkt.. zeker niet als je er nog niet zo lang/ heel kort werkt..

13. MamaG

MamaG Fanatiek lid

24 mei 2008
    1.298
    0
    36
    Omg Nijmegen
    Ik heb ook via het uitzendbureau gewerkt en ik heb ook begrepen dat ze het niet verplicht zijn, maar bij mij deden ze gelukkig nooit moeilijk.

Deel Deze Pagina