Vraag over WW recht

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Doublemom, 5 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Doublemom

Doublemom Fanatiek lid

5 mrt 2012
    1.410
    1.190
    113
    Beste medewerker van UWV,

Ik heb een vrij specifieke vraag over WW recht waarop ik het antwoord niet kon vinden op jullie site.
    De situatie is als volgt:
    Na een korte periode WW heb ik 18 weken gewerkt bij mijn vorige werkgever. Aansluitend heb ik gelijk een nieuwe baan gevonden. Ik zit nu in de 4e week proeftijd van deze baan, maar ben er doodongelukkig. Ik zie het daarom écht niet zitten om er langer te blijven. Ik probeer nu te regelen om terug te gaan naar mijn oude werk. Stel dat dit lukt, maar dat werk houdt op een gegeven moment op, hoe zit het dan met mijn WW recht? (er vanuit gaande dat ik in ieder geval aansluitend 26 wekend heb gewerkt).

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Met vriendelijke groet,

Doublemom

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Doublemom,

Ik begrijp dat je in een lastige situatie zit.

Als je zelf ontslag neemt dan kan je meestal geen WW-uitkering krijgen.
    Je krijgt namelijk geen WW als de werkloosheid je eigen schuld is.
    Dit geldt ook als je een nieuwe baan hebt en ontslag neemt als je nog in je proeftijd zit.

Ga je opnieuw aan het werk bij je ‘oude’ werkgever dan geldt het volgende:
    - Heb je ten minste 26 weken gewerkt bij je ‘oude’ werkgever dan heeft dit geen gevolgen voor een eventueel WW-recht;
    - Heb je minder dan 26 weken gewerkt bij je ‘oude’ werkgever? Dan kijkt UWV hoe noodzakelijk het eindigen van de voorlaatste dienstbetrekking was.
    Daarnaast beoordeelt UWV hoe voorzienbaar het eindigen van de laatste dienstbetrekking was. Dit heeft mogelijk consequenties voor het recht op WW.

Ga je werken bij een andere werkgever? Geef dit dan tijdig door met het wijzigingsformulier.

Actuele informatie vind je hier.

Ik wens je sterkte met je beslissing.

Met vriendelijke groet,

Mariëlle
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Doublemom

Doublemom Fanatiek lid

5 mrt 2012
    1.410
    1.190
    113
    Bedankt voor je duidelijke reactie. Inmiddels heeft het verhaal een hele andere wending genomen. De werkgever heeft mij ontslagen, omdat hij mij toch niet de goede kandidaat vond in deze functie. Ik heb nu dus mijn oude baas gebeld en het verhaal voorgelegd. Gelukkig kan ik daar wel terugkomen, want ik wil graag blijven werken.
    Als ik het goed begrijp, heb ik nu wel ww recht toch als mijn nieuwe baan (bij de oude werkgever dus) onverhoopt zou ophouden?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Doublemom,

Je conclusie is juist.

Ik begrijp dat je ontslagen bent bij je nieuwe werkgever en nu weer in dienst bent bij je “oude” werkgever.

Wordt je opnieuw werkloos en heb je (in totaal) minimaal 26 weken gewerkt ?

Je voldoet dan aan de wekeneis en hebt nieuw WW-recht opgebouwd.

Actuele informatie over de WW-uitkering vind je op deze pagina.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina