ziekmelding en zwangerschapsverlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door blonky1986, 11 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. blonky1986

blonky1986 Actief lid

20 jan 2011
    155
    0
    0
    Beste lezer,

Momenteel werk ik voor 50% ivm bekkeninstabiliteit, maar wil ik mij een dezer dagen 100% beter melden aangezien ik het met vrije uren volledig op kan lossen. Nu is het zo dan mijn contract per 1 september afloopt en ik mij dus afvraag of het verstandiger is om mij ziek gemeld te laten staan, ook ivm dat de bekkeninstabiliteit erger kan worden, of gewoon vrije dagen opnemen.

Wat als ik nog last heb van mijn bekken na mijn zwangerschapsverlof en ik daardoor nog gedeeltelijk niet kan werken, kan ik mij dan ook ziek melden? Of is het dan slimmer om mij nu ziek gemeld te laten staan?

Ik wil het graag met vrije dagen oplossen, omdat ik deze niet uitbetaald krijg en ik daardoor ook rust in mijn hoofd heb. Ik zou dan namelijk volledig thuis kunnen blijven, aangezien ik bijna 8-9 weken aan vrije dagen heb. Ik hoef dan ook niet verplicht 6 weken van te voren met verlof, waardoor ik na mijn bevalling langer verlof heb.

Ik hoor graag meer van jullie

Nu is het ook zo dat mijn contract dus tijdens mijn verlof afloopt, ik kan pas ww aanvragen 4-6 weken van te voren, ik hoef dus voor mijn verlof niets te regelen mbt mijn ww?

Alvast heel erg bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Blonky1986,

Je vraagt of het verstandiger is om ziek gemeld te blijven staan, of je betermelden en vakantiedagen opnemen. Mijn advies is: als je niet beter bent, moet je je niet beter melden. Dit kan inderdaad tot problemen leiden als je na afloop van je verlof nog ziek bent.

Overigens kun je tijdens je ziekteperiode gewoon (een deel van) je vakantiedagen opnemen. Je blijft dan ziekgemeld staan. Ik vraag me alleen af waarom je vakantiedagen niet worden uitbetaald. Dit is alleen het geval als ze niet binnen de verjaringstermijn zijn opgenomen. Maar dan nog geldt een uitzondering voor situaties waarin je de vakantiedagen niet kon opnemen (bijvoorbeeld vanwege zwangerschaps- en bevallingsverlof). In dat geval moeten je vakantiedagen door je werkgever worden uitbetaald na je dienstverband.

Ik raad je aan dit met juridische hulp te laten uitzoeken.

Het klopt dat je verlof gewoon doorloopt als je contract eindigt. Pas na afloop van de 16 weken zwangerschaps- en bevallingsverlof kom je in aanmerking voor WW (mits je dan weer beschikbaar bent voor werk). Je kunt de WW al een maand van tevoren aanvragen.

Ben je na het verlof echter nog niet in staat om te werken? Vraag dan geen WW aan, maar meld je op de eerste dag na het verlof telefonisch ziek bij UWV (0900 - 9294). Je krijgt dan eerst een ziektewet-uitkering. Op het moment dat je weer beter bent, kun je alsnog WW aanvragen.

Actuele informatie vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl.webcare

Deel Deze Pagina