Wazo aanvragen maar hoe of wat?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Veratje, 11 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Veratje

Veratje Actief lid

29 aug 2012
    228
    1
    0
    Beste UWV webcare team,

Ik heb een vrij ingewikkelde situatie. Maar ik zal proberen om zo duidelijk mogelijk over te brengen.

-Ik ben juni 2011 gestopt bij mijn laatste werkgever.
    -Ik heb toen een ww uitkering aangevraagd en ontvangen.
    -Echter na een aantal maanden werd ik ziek, en heb ik me ziekgemeld. Ik ben vanaf toen ziektewet uitkering gaan ontvangen.
    -Momenteel ben ik 27 weken zwanger en zit ik in het reïntegratie traject.

Nu heb ik de volgende vragen.

1. Nu heb ik het idee dat de reïntegratie traject weinig nut heeft omdat de zwangerschapsklachten toenemen en zwaarder wordt om de traject voort te zetten. Wat te doen?
    2. Vanaf wanneer moet ik WAzo aanvragen? Hoe wordt de toelage berekend in mijn situatie? Aan de hand van mijn jaaropgaaf van 2011?
    3. Na de WAzo uitkering, wat moet ik doen? Ik weet niet of ik voldoende ben hersteld om aan het werk te kunnen.. Wat is uw advies?

Hopelijk heb ik mijn situatie kunnen uitleggen.

Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Veratje,

Dank voor je duidelijke vragen.

1. De zwangerschapsklachten nemen toe, waardoor het zwaarder wordt om het re-integratietraject voort te zetten. Wat te doen?
    Je re-integratie verloopt via UWV. Bespreek met je re-integratiebegeleider dat je het traject vanwege je zwangerschapsklachten moeilijker kunt volhouden. Hij kan het plan van aanpak voor je re-integratie aanpassen. Als je geen rechtstreekse contactgegevens van je re-integratiebegeleider hebt, kun je via UWV Telefoon (0900 -9294) een afspraak maken.

2. Vanaf wanneer moet ik WAZO aanvragen? Hoe wordt de toelage berekend in mijn situatie?
    De WAZO moet je zelf aanvragen. Dat kan 8 weken voor je uitgerekende datum via UWV Telefoon. Je WAZO wordt gebaseerd op je inkomsten van je laatste verzekeringsgrond voor het verlof. Dat is in dit geval het dagloon van je ziektewet-uitkering. Hiervan krijg je tijdens het verlof 100% uitgekeerd.

3. Wat moet ik doen na de WAZO-uitkering als ik niet voldoende ben hersteld om aan het werk te kunnen?
    Je weet nu nog niet of je voldoende hersteld bent om te kunnen werken. Ik kan je daarom ook nog niet adviseren wat je het beste kunt doen. Tijdens het verlof ben je vrijgesteld van re-integratieverplichtingen. Dan hoef je je hier dus niet druk om te maken.

Ben je na het verlof nog niet hersteld? Dan meld je je op de eerste dag na het verlof ziek via UWV Telefoon. Je komt dan eerst weer in de ziektewet. Ben je wel hersteld? Dan vraag je een WW-uitkering aan via www.werk.nl. Daar schrijf je je ook in als werkzoekende. Het resterende deel van je oude WW-uitkering (van voordat je ziek werd) wordt dan weer voortgezet.

Op onze website vind je actuele informatie over re-integratie tijdens ziekte, de WAZO-uitkering en de situatie na het verlof.

Ik wens je een voorspoedige verdere zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl.webcare

Deel Deze Pagina