Goede avond, Sinds december 2010 werk ik bij een kinderdagverblijf met een 0-urencontract. Nu heb ik afgelopen maandag te horen gekregen dat mijn uren per direct terug gezet worden naar 0. Ik ben dus nog steeds in dienst van het kdv maar ik word de komende tijd, wegens afname van aantal kinderen, niet meer ingepland. Nu heb ik me enige tijd geleden weer terug ingeschreven bij een uitzendbureau die het invalwerk regelt voor basisscholen. Dit gaat na de zomervakantie beginnen maar tot die tijd heb ik dus geen werk. Ook is dat op oproepbasis dus heb ik geen vast werk. Daarnaast ben ik op dit moment 18 weken zwanger en ga ik begin november met zwangerschapverlof. Kan ik nu een ww krijgen of niet? En hoe zit dat straks met mijn zwangerschapverlof? Heb ik recht op een WAZO? Moet ik dit dan zelf aanvragen aangezien ik meerdere werknemers heb? En zo ja, hoe wordt dan mijn WAZO berekend? Ik hoop dat het duidelijk is en wacht uw antwoord af. Met vriendelijke groet, Christa Cloots
Beste Christa, Je vraag betreft verschillende situaties en uitkeringen, ik zal ze daarom afzonderlijk bespreken. Ik hoop dat het ondanks de hoeveelheid informatie toch duidelijk is. WW-aanvraag Als je een 0-urencontract hebt kun je een WW-uitkering krijgen als je minstens 5 uren per week verliest ten opzichte van je gemiddelde uren. Of minstens de helft als je gemiddeld minder dan 10 uren per week werkte. Je schrijft dat je sinds afgelopen maandag voor 0 uren wordt opgeroepen. Ik raad je daarom aan om zo spoedig mogelijk een WW-aanvraag te doen. Dit moet namelijk uiterlijk de tweede werkloosheidsdag. Op de website van het Werkbedrijf kun je je eerst inschrijven als werkzoekende. Daarna kun je daar de WW aanvragen. Na ontvangst van je aanvraag nemen wij binnen een week contact met je op om eventuele bewijsstukken op te vragen (zoals contracten en loonstroken). Binnen vier weken nadat je de aanvraag hebt gedaan, krijg je een schriftelijke beslissing op je aanvraag. Hierin staat of je recht op WW hebt, en zo ja: voor hoeveel uren, hoe lang je recht hebt en hoe hoog de uitkering is. Tijdens je WW Wat er met je WW gaat gebeuren als gaat werken, hangt af van hoeveel uren je gaat werken. In de beslissing over je WW-aanvraag staat voor hoeveel uren je WW krijgt. Ga je bij het uitzendbureau zoveel werken dat je meer dan 5 uur per week werkloos blijft? Dan vullen wij deze uren aan. Blijf je na aftrek van de gewerkte uren minder dan 5 uur werkloos, dan krijg je geen aanvulling meer. Omdat je op oproepbasis gaat werken, kan dit in de praktijk per week verschillen. Zodra je gaat werken geef je daarop met het wijzigingsformulier door dat je oproepkracht wordt. Je kunt dan iedere vier weken op inkomstenformulieren aangeven hoeveel uren je hebt gewerkt. WAZO Zowel de WW-uitkering als het dienstverband bij het uitzendbureau geeft recht op WAZO. Je krijgt dus twee WAZO-uitkeringen. Voor de WW vraag je dit zelf aan. Dat kan acht weken voor je uitgerekende datum via UWV Telefoon (0900 9294). Deze wordt gebaseerd op het dagloon van de WW. In de WW krijg je hiervan 75% of 70% uitgekeerd. Tijdens de WAZO is de uitkering 100% van dit dagloon. Als je na afloop van de WAZO nog steeds (gedeeltelijk) werkloos bent, moet je zelf een herleving van je WW aanvragen. Het uitzendbureau vraagt de andere WAZO voor je aan. Deze wordt gebaseerd op het loon dat je verdiende in de laatste maandelijkse of vierwekelijkse loonaangifteperiode direct voorafgaand aan het verlof. Hoe hoog de uitkering wordt, hangt er dus vanaf hoeveel je in die periode verdient. Op onze website vind je actuele informatie de WW en de WAZO. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare