ziekmelding na bevallingsverlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door heppiedepeppie, 28 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. heppiedepeppie

    heppiedepeppie Fanatiek lid

    6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Vanaf gisteren zit ik officieel in de ziektewet na mijn bevallingsverlof.

    Vandaag kreeg ik een telefoontje van het UWV met de vraag wat de reden was dat ik in de ziektewet ben gegaan. Dus heb ik mijn verhaal gedaan en uitgelegd wat er allemaal gebeurd was.
    De man aan de telefoon reageerde totaal niet begripvol en alles wat ik vertelde, relateerde hij aan wat er met mijn zoontje gebeurd is. Het kwam er mijn inziens op neer dat hij het maar onzin vond....

    Zowel mijn baas als de arbo arts staan volledig achter me en samen hebben wij dus de beslissing genomen dat ik tijdelijk de ziektewet in ga.

    Mijn bevalling is voor mij behoorlijk traumatisch verlopen, en uiteindelijk uitgemond in een keizersnede. Nadat we naar huis mochten, heeft ons zoontje 4 weken alles bij elkaar gehuild/gekrijst en uiteindelijk is hij opgenomen geweest in het ziekenhuis. Daarna is bij hem een liesbreuk geconstateerd waaraan hij ook nog geopereerd moet worden. Nu gaat het intussen met mijn zoontje weer goed.
    Alleen zijn alle gebeurtenissen mij te veel geworden. Ik heb niet kunnen herstellen van de keizersnee, waardoor ik nog vaak last heb van mijn buik. Verder ben ik echt oververmoeid, heb ik een slechte concentratie en ben vaak duizelig/heb veel hoofdpijn, autorijden gaat bijvoorbeeld nog niet. Op advies van de Arbo arts ben ik bij de huisarts geweest voor bloedonderzoek. Gelukkig was dit goed. Ik voel me fysiek dus nog niet goed genoeg om te werken, maar vooral ook mentaal niet.
    Ik sta fulltime voor de klas (bovenbouw basisonderwijs). Dit werk zou ik momenteel gewoon niet kunnen doen. Als ik nu zou moeten werken, zit ik binnen de kortste keren weer thuis....

    Ik heb aan het telefoongesprek echt een heel vervelend gevoel over gehouden en het voelt voor mij nu bijna alsof ik om een 'slechte reden' thuis zit nu, terwijl ik weet dat dit niet zo is. Ik ben nooit ziek thuis...

    Kan het UWV mij nu verplichten toch te gaan werken? Ondanks dat mijn baas en de Arbo arts samen besloten hebben dat ik nog niet in staat ben te werken? En waarom wordt alles meteen gerelateerd aan mijn zoontje?? Ja tuurlijk heeft het een met het ander te maken, maar het feit dat ik me mentaal en fysiek niet goed voel en dingen echt nog een plek moet geven, waaronder mijn bevalling, die voor mij redelijk traumatisch is geweest, kan toch niet allemaal op mijn kindje afgeschoven worden....
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste Heppiedepeppie

    Wat jammer dat je een vervelend gevoel aan het gesprek hebt overgehouden. Je schrijft dat je daardoor om een slechte reden thuiszit. Maar de reden van je ziekmelding is bepalend voor het recht op een ziektewet-uitkering.

    Het doel van dit gesprek is namelijk om te beoordelen of je klachten het gevolg zijn van je zwangerschap of bevalling. Want alleen dan betaalt UWV de ziektewet-uitkering. Kun je niet werken om een andere reden, dan heb je geen recht op ziektewet-uitkering van UWV, maar moet je werkgever je salaris betalen. Als de reden voor je ziekmelding bijvoorbeeld is dat het niet goed gaat met je zoontje, geeft dat geen recht op ZW. Daarvoor zou je ouderschaps- of zorgverlof kunnen opnemen via je werkgever. Het UWV beoordeelt in dat geval niet of je meteen weer volledig kan werken, maar slechts dat je geen recht op ZW hebt.

    Dit heeft mijn collega dus proberen te achterhalen. Wat uit je verhaal niet duidelijk wordt, is of hij je aanvraag voor ZW heeft afgewezen of doorgestuurd naar de UWV-verzekeringsarts. Is je dossier doorverwezen naar de verzekeringsarts? Dan hoef je voorlopig niets te doen; je krijgt binnenkort een oproep voor zijn spreekuur. Hij zal beoordelen of je op basis van je klachten recht op ZW van UWV hebt.

    Is de aanvraag afgewezen? Neem dan contact op met UWV Telefoon (0900 – 9294), geef daarbij aan dat je het er niet mee eens bent, en dat je de reden van je ziekmelding alsnog met de verzekeringsarts wilt bespreken. Hij kan je klachten inhoudelijk opnieuw beoordelen.

    Actuele informatie over ziekte na het verlof vind je hier.


    Ik wens jou en je zoontje veel beterschap.

    Met vriendelijke groet,

    Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare
     
  3. heppiedepeppie

    heppiedepeppie Fanatiek lid

    6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Beste Robert

    Ik vind niet dat ik met een slechte reden thuis zit, dat gevoel heeft de medewerker mij gegeven aan de telefoon!
    Met mijn zoontje gaat het inmiddels goed, dus dat is geen reden om me ziek te melden. En ik weet ook dat dat geen reden mag zijn! Het gaat echt om mij persoonlijk.

    Ik heb eerst een gesprek met de ARBO arts, dit staat al gepland. Er is niets afgewezen en ik ben ook nog niet doorgestuurd naar een arts van het UWV. Hij zei dat hij me direct na die afspraak met ARBO zou terugbellen om te kijken hoe het dan gaat.

    Natuurlijk heeft het een met het ander te maken. Als ik niet zwanger was geweest had ik deze klachten niet gehad...lijkt me logisch. Maar het is voor mij erg duidelijk dat het fysiek én geestelijk voor mij nu niet mogelijk is om te werken, door alle gebeurtenissen (ja en dat heeft deels wel met mijn zoontje te maken).

    wat ik me afvraag: wordt er nooit overleg gepleegd tussen ARBO en UWV? want deze medewerker wist niet eens wat voor werk ik deed, terwijl ik al meerdere keren met de bedrijfsarts contact heb gehad. De arbo staat overigens helemaal achter het besluit om de ziektewet in te gaan. Dat moet toch voor het UWV ook een goede reden zijn? Waarom kunnen deze instanties niet samenwerken????

    Ik denk dat ik gewoon overvallen ben en wel iets meer begrip had verwacht. natuurlijk begrijp ik dat het UWV niet gaat betalen op het moment dat ik niet 'ziek' ben in hun ogen. Maar uw (indirecte) collega probeerde alles af te schuiven op mijn zoontje en daar ben ik het echt niet mee eens! De traumatische ervaring die ik van de bevalling heb overgehouden heeft niets met hem te maken. Mijn concentratieproblemen hebben niets met hem te maken en zo kan ik nog wel doorgaan.


    Bedankt voor de link, ik zal er zeker even naar kijken!
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste Heppiedepeppie,

    Nogmaals, ik vind het erg vervelend dat je je door het telefoongesprek onheus bejegend voelt.

    Ik kan me goed voorstellen dat je door de ontwikkelingen in de afgelopen periode niet in staat bent om te werken. Normaal gesproken meld je je dan ziek, en in overleg met de werkgever en de arbo-arts bespreek je hoe en wanneer je gaat beginnen met re-integreren. Tijdens deze periode betaalt je werkgever je salaris door.

    Omdat je werkgever of de arbo-dienst vermoedt dat je klachten mogelijk het gevolg zijn van je zwangerschap of bevalling, heeft hij een aanvraag voor een UWV-ziektewetuitkering aangevraagd. UWV belt je vervolgens om te beoordelen of je volgens de wet recht hebt op een ziektewet-uitkering hebt. Het criterium hiervoor is of je klachten inderdaad zwangerschaps- of bevallingsgerelateerd zijn. Hierbij vindt over het algemeen geen overleg plaats tussen UWV en de arbo of werkgever.

    Uit jouw reactie hier begrijp ik dat de medewerker een eerste inschatting heeft gemaakt dat dit bij jou niet het geval is. Dat betekent echter niet dat hij vindt dat je niet ziek bent of dat je meteen weer aan het werk moet. Het betekent slechts dat in dit geval de ZW niet door UWV betaald wordt, maar door je werkgever zelf.

    Ik hoop dat ik je hiermee het doel van het telefoongesprek heb kunnen verduidelijken.


    Met vriendelijke groet,

    Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare
     

Deel Deze Pagina