Van wajong naar WIA?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door LiittleOne, 26 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LiittleOne

LiittleOne Fanatiek lid

25 nov 2010
    1.220
    1
    0
    Hallo UWV webcareteam,

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende.
    Door een chronische stofwisseling ben ik 80 tot 100% afgekeurd.
    (in het arbeidsdeskundig onderzoek staat geschreven ''klant dient per eerste Wajong-dag voor 80 tot 100% arbeidsongeschikt te worden beschouwd.'' ik neem aan dat ze bovenstaande hiermee bedoelen)
    Nu zit ik al dik een jaar in de Wajong, ze kunnen ook geen passend werk voor mij vinden aangezien mijn ziekte verzuim meer als 20% is.
    mijn ziekte is progressief (ik ga dus alleen maar achteruit, nooit vooruit)
    en ik vraag me af of ik geen recht heb op een WIA uitkering.
    de IVA vorm?

ik heb door mijn ziekte nog nooit een vast dienstverband gehad.
    wel eens een baantje achter de kassa bij de AH / plus maar hierbij ben ik altijd ontslagen ivm het ziekteverzuim.
    heb nog nooit langer als 9 maanden ergens gewerkt, en dit was in het jaar 2008 (geloof ik)
    heb de Wajong uitkering vanaf maart 2011 maar ben dus al mijn leven lang 'ziek'.
    eerst hoopte en probeerde ik toch nog te werken en heb ik 3 opleidingen geprobeerd te volgen maar ivm concentratiestoornis is dit niet mogelijk gebleken.

ik weet dus niet hoe het werkt om in de IVA of in de WIA te komen, heb ik hier toch nog recht op, ondanks dat ik nog nooit een vast dienstverband heb gehad?

Hopelijk kunnen jullie mij zo snel mogelijk helpen.
    Alvast bedankt,
    LiittleOne.

2. LiittleOne

LiittleOne Fanatiek lid

25 nov 2010
    1.220
    1
    0
    Niemand die hier een antwoord op weet? :)

3. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste LittleOne,

Allereerst mijn excuses voor het late antwoord. Ik had een paar geleden al een antwoord geschreven, maar merk nu dat het niet op de site is gekomen.

Je vraagt of je recht hebt op een IVA of een andere WIA-uitkering. Het Webcare Team beoordeelt geen uitkeringsaanvragen. Hiervoor is onder andere medische informatie nodig.

Ik raad je daarom aan om via onze website een digitale aanvraag te doen. Hiervoor heb je wel een Digid-code nodig. Heb je die niet? Dan kun je via UWV Telefoon (0900 - 9294) een aanvraagformulier op papier laten toesturen.

Actuele informatie over de WIA vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

4. LiittleOne

LiittleOne Fanatiek lid

25 nov 2010
    1.220
    1
    0
    dankje voor het antwoord, ik snap dat jullie geen uitkeringsaanvragen behandelen maar mijn vraag is dus of ik er überhaupt wel recht op heb, aangezien ik namelijk nooit een vast dienstverband gehad heb?

5. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste LittleOne,

Om te beoordelen of iemand recht heeft op een WIA-uitkering, wordt alleereerst berekend hoeveel iemand in het verleden heeft verdiend. Vervolgens berekenen we hoeveel iemand ondanks zijn klachten of beperkingen in theorie nog zou kunnen verdienen. Op basis hiervan worden het arbeidsgeschiktheids- en het arbeidsongeschiktheidspercentage berekend. Afhankelijk van deze percentages kan een WIA-uitkering worden toegekend.

Of je recht hebt op een WIA-uitkering hangt dus vooral af van je medische situatie. Of je een vast of tijdelijk dienstverband hebt gehad, is daarbij niet van belang.

Ik kan daarom niet beoordelen of je er überhaupt voor in aanmerking komt. Daarvoor zul je echt een aanvraag moeten doen.

Actuele informatie over de berekening van je arbeidsongeschiktheid vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina