Wat ik graag zou willen weten... Mag een werkgever je sollicitatie afwijzen op grond van het feit dat je zwanger bent? Ik ben sinds 1 juni 2011 werkloos en solliciteer me suf. Op dit moment ben ik 6.5 week zwanger en mijn intentie is om werk te vinden en daar na de geboorte ook mee door te gaan. Wat is het grootste nadeel voor een werkgever om iemand aan te nemen die in verwachting is, t.o.v. iemand die niet in verwachting is? Groet, Marianne
Beste Marianne, Nee, een werkgever mag een sollicitant niet afwijzen omdat je zwanger bent. Officieel mag hij er zelfs niet naar vragen. De Rijksoverheid heeft een brochure met meer informatie over gelijke behandeling bij sollicitatieprocedures. Waarom een werkgever de voorkeur geeft aan iemand die niet in verwachting is, zou je eigenlijk aan de werkgever zelf moeten vragen. In principe wordt het loon bij zwangerschapsgerelateerd ziekteverzuim en het loon tijdens het zwangerschaps- en bevallingsverlof door UWV betaald. In dat opzicht heeft een werkgever hier geen nadeel van. De tijd en kosten die hij maakt om tijdens het verlof vervanging te zoeken komen echter voor rekening van de werkgever. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap en natuurlijk veel succes met het vinden van een baan. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare