geen contractverlenging - nu verplicht vrije dagen opnemen?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door ambonmanise, 2 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ambonmanise

ambonmanise Fanatiek lid

15 mei 2011
    1.724
    0
    0
    Secretaresse
    Hallo,

Ik heb een jaarcontract die 15 april afloopt. Deze wordt niet verlengd ihkv bezuingingen. Nu gaat mijn zwangerschapsverlof 8 maart in. Kan mijn leidinggevende mij verplichten om mijn 19 vakantiedagen die ik nog over heb op te nemen? Of heb je daar zelf ook nog wat tegen in te brengen?
    Ik hoef nl. nog maar 4 weken te werken omdat ik ma en di 5 en 6 maart al vrij neem zodat mijn laatste werkdag vrijdag 2 maart zal zijn.
    Ik wil graag dat ze mijn overige vakantiedagen uit gaan betalen omdat ik nu toch niet kan solliciteren naar een andere baan en dan heb ik een extra zakcentje.

Ik hoop dat jullie mijn vraag kunnen beantwoorden.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Ambonmanise,

Ik weet niet of de werkgever mag eisen dat je de vakantiedagen opneemt. Dit heeft te maken met arbeidsrecht, niet met het sociaalverzekeringsrecht. Ik raad je aan om hierover contact op te nemen met je vakbond of rechtsbijstandverzekering. Heb je die niet, dan kun je advies vragen bij het Juridisch Loket.

Overigens kun je na afloop van je contract wel een WW-uitkering aanvragen. Als je zwangerschap een beperking vormt om te solliciteren, kun je dit met de werkcoach van het werkbedrijf bespreken. Misschien kan hij je tijdelijk vrijstellen van je sollicitatieplicht.

Bovendien heb je vanuit de WW-uitkering misschien recht op een zwangerschaps- en bevallingsverlofuitkering.

Op onze website vind je actuele informatie over zwangerschap tijdens de WW en over het zwangerschapsverlof.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. ambonmanise

ambonmanise Fanatiek lid

15 mei 2011
    1.724
    0
    0
    Secretaresse
    Hallo Robert,

Als mijn zwangerschapsverlof 8 maart in zal gaan omdat ik op 19 april ben uitgerekend (ik moet 6 weken van te voren stoppen v/d Arbo-arts ivm bekkenklachten) heb ik nog recht op 10 weken zwangerschapsverlof na de uitgerekende datum of niet?

Ik hoef dan toch niet vóór mijn bevallingsdatum al een WW aan te vragen? Dat kan toch ook 4 weken voordat mijn verlof af gaat lopen?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Ambonmanise,

Omdat je het over sollicitatieactiviteiten had, ging ik ervan uit dat je werkloos werd. Tijdens je verlof hoef je namelijk niet te solliciteren, ook niet als je dienstverband is beëindigd.

Als je verlof al ingaat voordat je contract eindigt, hoef je inderdaad geen WW aan te vragen. Ook als je geen contract meer hebt, houd je recht op het volledige zwangerschaps- en bevallingsverlof.

Pas na afloop van je bevallingsverlof heb je recht op WW. Deze kun je inderdaad 4 weken van tevoren aanvragen via het Werkbedrijf.

Actuele informatie over WAZO bij einde dienstverband vind je hier. Wellicht is de informatie die daar staat over de betaling van het verlof ook nuttig.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina