werke dagen blijven werken/vrij?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door kirsty84, 17 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kirsty84

kirsty84 Actief lid

30 jul 2013
    166
    9
    18
    Ik ben nog maar 14 weken zwanger van onze eerste maar moet binnenkort al mijn voorkeur aangeven voor de dagen die ik straks wil werken.
    Ik wil 3 dagen in de week blijven werken en zit sowieso vast aan de maandag en dinsdag.

Wat zouden jullie kiezen? en natuurlijk waarom? alle adviezen zijn welkom :)

ma -werk
    di -werk
    woe-werk
    do -vrij
    vr -vrij

ma -werk
    di -werk
    woe-vrij
    do -vrij
    vr -werk

ma -werk
    di -werk
    woe-vrij
    do -werk
    vr -vrij

2. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik heb dit schema:

ma -werk
    di -werk
    woe-werk
    do -vrij
    vr -vrij

Omdat ik het fijn vind om 4 dagen achter elkaar vrij te zijn ...;)

3. Miss M

Miss M Fanatiek lid

19 mrt 2012
    2.389
    597
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Ik werk (normaal gesproken) de volgende dagen:
    Ma: vrij
    Di: werk
    Wo: werk
    Do: werk
    Vr: vrij

Ik vind het fijn om 3 dagen achter elkaar te werken, dan ben je er niet weer helemaal uit na een dagje vrij tussendoor. Daarnaast vind ik het ritme prettig. 3 dagen werken en 4 dagen vrij. Geeft me rust en weet waar ik aan toe ben (niet elke dag bedenken hoe laat de wekker voor de volgende ochtend nou ook alweer moet)

4. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Is afhankelijk van het werk dat je doet. Bij de ene baan is het fijner om zowel het begin als het eind van de week aanwezig te zijn, terwijl bij een andere baan dat niet nodig is.

5. kirsty84

kirsty84 Actief lid

30 jul 2013
    166
    9
    18
    Strijkkraal en MissM; Vinden jullie het dan niet nadelig dat jullie kind(eren) jouw 3 dagen achter elkaar moeten missen? en jullie hun natuurlijk :)
    Ik werk in het middelbaar onderwijs. Op zich maakt het qua werk niet uit of ik woe, don of vrijdag werk

6. Allesofniets

Allesofniets Niet meer actief

Ik zou voor de
    ma
    di
    woe werken gaan

Vooral om de regelmaat voor jou en voor jullie kindje, 3 dagen weg 4 dagen thuis.

7. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Nee ... 3 dagen moet ze toch ;). En dan heb ik liever 4 dagen achter elkaar dat ik haar wel heb, dan een gebroken week. Daarbij vind ik het zelf niet prettig als ik bijvoorbeeld op woensdag zou werken en donderdag vrij ... dan kan ik de week niet afsluiten voor mezelf ...

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik werk 32 uur, dus ma-do achter elkaar en dan heb ik drie dagen "weekend" :D Maar ik heb als groot voordeel dat mijn vriend volledig thuis is bij de kinderen. maar ik merk niet direct dat de kinderen mij missen op de werkdagen. Ja, ze zijn altijd heel enthousiast wanneer ik thuis kom. Maar dat zijn ze ook wanneer mn vriend weer terug komt van boodschappen doen ;)

Onze kinderen weten gewoon niet beter.

9. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb ook gekozen voor di-wo-do. Vooral omdat je dan in die 3 dagen iig geconcentreerd aan iets kunt werken, zonder steeds weer onderbreking. Hangt ook van je werk af. Maandag en vrijdag zijn veelal rustige/niksige dagen in mijn branche en bovendien matcht onze keuze het best bij het werk van mijn man.

10. Eriva

Eriva Niet meer actief

Ik werkte eerst ma-woe-vrij, ruim een half jaar gedaan. Nu sinds 2 weken ma-di-woe. Dit laatste bevalt me zoveel beter. Veel efficiënter qua werk en na 3 dagen kan ik gewoon m'n "werkweek" afsluiten, geeft meer rust. Lekker lang weekend ook.

11. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Ik werk in het basisonderwijs en werk op ma-di-wo. Lekker zelf de week op starten en op woensdag alles afronden voor mezelf.

12. Miss M

Miss M Fanatiek lid

19 mrt 2012
    2.389
    597
    113
    Vrouw
    Noord-Holland

Nee, merk juist dat hij dag 2 & 3 van de opvang het lekkerst vindt. Dan zit hij er weer helemaal in. Anders is het zo gebroken, de ene dag wel de andere niet. Is denk ik ook een kwestie van gewenning.

13. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

ma -werk
    di -werk
    woe-vrij
    do -vrij
    vr -werk

Daar zou ik voor kiezen! :)

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.785
    18.947
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik werk zelf in het basisonderwijs en ik heb juist midden in de week vrij. (Altijd wo vrij en dan het ene jaar di en het andere jaar do). Zelf vind ik mijn 'weekend' halverwege de week juist fijn. Echt een luxe paardje: 1 of 2 daagjes werken en dan alweer 2 dagen vrij. ;) Bovendien vind ik het juist wel lekker om niet vier dagen achter elkaar thuis te zijn. (Ben niet echt thuisblijfmama-materiaal :)) En het is gewoon lekker afwisselend zo. Ik ben hooguit 2 dagen achter elkaar in dezelfde 'rol' om het zo maar te zeggen, dus voor het 'verveelt', mag ik alweer wat anders gaan doen.
    Maar goed: dat is ook maar net zoals je zelf in elkaar zit, denk ik.

Ik vind het ook een voordeel dat ik op deze manier alle collega's wel zie en spreek gedurende de week. De meeste parttimers werken het begin of het einde van de week. Aangezien ik beide heb, zie ik iedereen minstens één dag. Ik heb ook collega's die elkaar echt nooit zien of spreken, behalve op studiedagen of personeelsfeestjes. Dat zou ik echt jammer vinden.

15. Elines

Elines Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.252
    1
    36
    Holland
    Ik sluit me aan bij tupp. Zelf werk ik ma, do en vrij. Heerlijk is het om een tweede weekend te hebben midden in de week die 1 dag na maandag alweer begint haha. Ook kan ik de huishoudelijke taken prima over de week verdelen zonder dat ik mn hele vrije dagen vol moet plannen met schoonmaken: iets op de dinsdag, iets op de woensdag en de rest in het weekend.
    Onze dochter is, net als dr mams, snel moe van veel prikkels, en kon in het begin (eerste jaar zeker) de 2 dagen opvang na elkaar moeilijk hebben. Ze moest echt bijkomen ervan. 3 dagen achter elkaar zou hier nooit een succes zijn geweest qua vermoeidheid bij mij en dochter.
    Hier werkt deze verdeling het beste. Ma, di en do heb ik ook eens geprobeerd. Heerlijk lang weekend hoor maar teveel dingen te doen op woensdag waardoor bijkomen niet lukt

16. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Ik zou drie dagen achtereen niet fijn vinden om niet bij dochter te zijn. Om de dag zou niet handig zijn voor werk, ik werk di, wo en vrijdag. Heb het geluk dat ik deels thuis kan werken. Om de week heb ik vrijdagmiddag vrij en die uren werk ik dan elders in de week thuis.
    Dus ja het is toch erg persoonlijk wat je prettig vind

17. Petra82

Petra82 Fanatiek lid

10 jul 2008
    1.619
    1.332
    113
    Westland
    Ik heb gekozen voor maandag, dinsdag, donderdag. Ook met oog op de basisschool (waar mijn dochtertje ondertussen zit) woensdagmiddag en vrijdagmiddag zijn ze vrij en op deze manier hoeft ze geen lange middagen naar de NSO, alleen van kwart over 3 tot kwart voor 5.

18. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Ik werk in het voortgezet onderwijs en heb de eerste jaren met onze oudste dochter ma-di-wo gewerkt. Na de komst van onze tweede werd mij gevraagd of ik ma-di-do wilde werken omdat dat i.v.m. roosteren beter uitkwam. Inmiddels bevalt dat echt véél beter dan ma-di-wo.

Op een rijtje:
    - meer contact met collega's verspreid over de week
    - een dag ertussen om op adem te komen qua schoolwerk, wat voorbereiding te doen en wat nakijkwerk
    - diezelfde dag ertussen om even thuis wat orde op zaken te stellen in plaats van vanaf donderdag álles (nu blijf ik meer in het ritme, eerder duurde het bij mij op donderdag erg lang om op gang te komen).
    - op woensdag en vrijdag is onze oudste 's middags vrij dus geen lange bso middag nodig
    - kinderen gaan op maandag en donderdag naar kinderdagverblijf/bso (dinsdag is man thuis) en dat zorgt voor een mooie spreiding over de week. Ik vind meerdere opvangdagen achter elkaar niet ideaal.
    - Bij werken op ma-di-wo merkte ik dat de tijd tot de maandag te lang was. Nu zijn de leerlingen meer verspreid over de week met mijn vak bezig.
    - Veel activiteiten bij dochter op school blijken op woensdag en vrijdag te zijn dus daar kan ik ook vaak bij aanwezig zijn.

Nou ja, ma-di-do is voor mij dus ideaal. Ligt natuurlijk helemaal aan je soort werk, rooster, thuissituatie etc. Jammer is alleen dat het elke zomer weer afwachten is hoe het rooster uit zal vallen en of ik weer de dagen krijg die ik graag wil. Bij ons zijn ze altijd nogal traag dus ik weet meestal pas aan het einde van de zomervakantie of ik de dagen krijg die ik aangegeven had... :(

19. Marrie28

Marrie28 Fanatiek lid

27 jun 2007
    1.711
    0
    36
    Ik werkte di-wo-vr., omdat ik graag 2 dagen achter elkaar wilde werken en mijn man het liefst op vrijdag thuis wilde zijn.

20. Luna28

Luna28 Niet meer actief

Ik werk ma, di & do de hele dag en woensdagochtend tot 11 uur. Onze zoon gaat ma, di en do naar kdv van 7.30 en ik haal hem om 16u weer op. Woensdagochtend is papa thuis bij onze zoon. Na mijn verlof hoef ik de woensdagochtend niet meer te werken.

Ik vind het heerlijk! En een lang weekend, en een break in het midden van de week.
    En straks met basisschool is het ook wel handig om die dagen vrij te zijn.

Deel Deze Pagina