Met je werk veel te maken met agressie?

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Laura26, Mar 20, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Laura26

Laura26 Lid

Jan 30, 2012
    94
    0
    0
    Hallo dames,
    Ik ben nog maar net zwanger maar heb op mijn werk aangegeven niet meer te willen werken met bepaalde clienten ivm veel agressie en onvoorspelbaar gedrag. Het balletje begint net een beetje te rollen, gesprekken met mijn team en leidinggevende.
    Hebben hier meer meiden mee te maken?Lijkt me leuk om hier eens over te babbelen!!
    Liefs!

2. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Ik ben dan wel niet meer zwanger maar ook bij mij op het werk was sprake van veel agressie. Toen ik 9 weken zwanger was hebben we een opstand gehad en op een gegeven moment keerde die clienten zich tegen mij gelukkig wist 1 collega dat ik zwanger was en hij was heel vlot bij me om me bij te staan maar scheet toen wel alle kleuren van de regenboog... Normaal kon de agressie me niks schelen en was het zelfs een van de punten die me aantrok in het werk maar toen ik zwanger was was het ech een ander verhaal...

overigens werk ik wel met een doelgroep die veel respect heeft voor zwangere vrouwen dus toen het eenmaal zichtbaar was dat ik zwanger was kon ik veel situaties ten goede keren...

3. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

Apr 18, 2010
    3,248
    2
    0
    n.v.t.
    Jep hier ook! Mag niet meer op de groepen werken, nu al helemaal in de ZW ivm mijn bekken. Vorige zwangerschap op kantoor gedaan voor mij eigen veiligheid!

Overigens heb ik een doelgroep waarvan er vele juist op mijn buik zouden slaan als ze weten dat ik zwanger ben, ik kom nog wel op de koffie maar bij de meeste groepen blijf ik lekker uit de buurt!!

4. Laura26

Laura26 Lid

Jan 30, 2012
    94
    0
    0
    Thanks voor jullie reacties!!
    Bij ons is het niet standaard dat je direct de groep af gaat, maar ik zie het gewoon niet zitten.Ik heb al eens een miskraam gehad en wil het gevaar nu niet gaan opzoeken. Het gaat waarschijnlijk inhouden dat ik naar een andere groep moet, wel erg jammer, maar het is in hetzelfde gebouw dus dat scheelt!En ik blijf gewoon betrokken bij mijn team, met vergaderingen en taken e.d.
    Nu is er ook de 5e ziekte op het werk...pffffffffffff ik zit nu dus thuis, wat een gedoe allemaal, maar het is voor een goed doel;)
    Bloed laten prikken omte kijken of ik antistoffen heb voor de 5e ziekte, totdat die uitslag er is mag ik niet op het werk komen. Verplicht vrij, niet erg vervelend natuurlijk met dit weer, maja ik heb wel wat werk meegenomen naar huis!
    Liefs

5. ikke175

ikke175 Fanatiek lid

Dec 30, 2011
    2,576
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hallo dames,
    Ook ik werk met een doelgroep waarbij heel veel agressie voor komt.
    Ik heb deze week een gesprek gehad en bij ons het officieel dat je niet meer mag werken op de groepen vanaf 12 weken. Ik wil ook eerder van de groep en als het goed is mag ik met 9 weken weg. Ik voel me niet meer op mijn gemak nu ik weet dat ik zwanger ben.
    Bij ons zijn de clienten ook erg gericht op de buik. Als ze weten dat je zwanger bent, gaan ze ook extra in je buik schoppen en slaan want dan kan het zijn dat je geen kindje krijgt...zo redeneren mijn clienten...dus ik ga mijn werk verder doen op kantoor als het goed is.... Ik werk al 6 jaar met deze clienten en wil ze nog wel recht aan kunnen kijken na mijn zwangerschapsverlof.... hihi

6. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

Sep 19, 2009
    4,832
    1,234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Hola:D,

Hier ook veel agressie op het werk. Momenteel hebben we een rustig clubje kids, maar dat was 2 weken terug nog wel anders. Dit wisselt enorm, dus ik wacht de situatie af. Merk wel dat ik nu anders in mijn werk sta.

Ik heb mijn team op de hoogte gebracht. Mijn leidinggevende voelde blijkbaar meteen aan dat het team nu meer nodig heeft. We hadden ruim 2 vacatures, die werden opgevuld met invallers tot juni. (gezien de herorganisatie, zouden er per 1 juni doorstromers op de groep komen). En dezelfde dag na mijn aankondiging, zijn er 2 invallers tot 31 december aangenomen. Zoals het er nu naar uit ziet ga ik per 1 okt met verlof, maar de meeste collega's zijn al 3 maanden voor hun verlof boventallig ivm de spanning en agressie. Dus zal ik veel meer kantoorwerk doen.

@ Ikke jezus wat heftig dat jou cliënten zo reageren! Met welke doelgroep werk jij?

7. ikke175

ikke175 Fanatiek lid

Dec 30, 2011
    2,576
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ladylola, Ja is erg heftig de clienten groep die ik begeleid. De leeftijd varieert van 26 tot 43. Het zijn 6 clienten en we werken met 2 personen op de groep. Ze hebben allemaal een licht verstandelijke beperking ( je ziet er niks aan ) maar hebben ergens een steekje los... haha... Als ze het ergens niet mee eens zijn schelden je uit, vliegen ze je letterlijk aan en willen met je vechten... Dus ik heb echt helemaal geen zin meer om te werken.... Hik nu al tegen de 4 dagen aan die ik vanaf morgen moet werken...dan 1 dag vrij en dan weer 2..pff... wil echt over 3 weken van de groep af zijn eigenlijk....

8. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

Sep 19, 2009
    4,832
    1,234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Jemig, heb ook met LVB'ers gewerkt, maar dat de 6-18 jarigen. Ik neem aan dat deze cliënten ook veelal psychiatrische problematiek hebben?

Zijn ze bij jullie gedwongen geplaatst of is het vrijwillig?

Kan me da zeker voorstellen, dat je dan ff voor jezelf kiest! Zou ff lekker worden, dat zo'n randdebiel je aan gort trapt, omdat ze even een kolder in hun kop krijgen.

9. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

Apr 18, 2010
    3,248
    2
    0
    n.v.t.
    Oh ikke naar is dat he. Hier ook, als het ze niet zint dan ben je gewoon het haasje. Hebben jullie wel een piepersysteem of een calamiteitenteam?? En moet jij daar zelf ook in rennen??

10. ikke175

ikke175 Fanatiek lid

Dec 30, 2011
    2,576
    0
    36
    NULL
    NULL
    Er zitten er een aantal vrijwillig en de rest is gedwongen geplaatst met een Rechtelijke Machtiging..... dus zijn geen schatjes... Kunnen niet behandeld worden dus worden geplaatst bij wonen.. Ja idd kies ik voor mezelf omdat het bij ons ook niet allemaal vanzelf is gegaan...het zwanger worden....

Kwabbernoot, ja wij hebben idd piepersysteem met alarmknop en trekkoord. Dus dubbel veilig eigenlijk. En we hebben idd een lijst waarop staat wie er moet rennen. Ik sta er bijna dagelijks op als ik werk, maar nu zorg ik dat een collega van mij rent, of ik mail of iemand deze van me kan overnemen. Nu komen er steeds meer mensen die cursus hebben gehad dus kan best goed ruilen gelukkig. Dus jij werkt ook met zo'n doelgroep? In welke regio werk je?

11. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

Apr 18, 2010
    3,248
    2
    0
    n.v.t.
    Ik werk in regio Noord, houd het eventje breed hihi.

Wij hebben geen lijst, je krijgt gewoon de pieper als je goed getraind bent. We hebben alleen een knopje, geen trekkoord.

Ik werk sinds kort op wonen en daar heb ik minder calamiteiten hoeven lopen dan op dagbesteding, daar moest ik eigenlijk elke dag wel een paar keer rennen. Maar ik werk nu van begin af aan niet op de groepen, ik voel me gewoon niet veilig en zou het mn cliënten nooit vergeven als ik een mk krijg door een van mijn cliënten.

Ik werk met mensen met een SGLVG status (sterke gedragsstoornis en een licht verstandelijke beperking). Sta op verschillende groepen, van zware structuur tot de oudjes(die overigens pittiger zijn want een bejaarde man fixeer je niet zo snel en zonder je ook niet zo snel af, je moet veel creatiever zijn..). Moet trouwens wel zeggen dat er ook veel psychiatrie bij zit, we hebben een beetje een mix.

12. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

Feb 13, 2012
    2,787
    0
    36
    Noord-Brabant
    Herkenbaar werk doen jullie! ik heb hetzelfde, extreem veel agressie op de groepen. cliënten die je echt pijn willen doen (hersenschuddingen oplopen, trappen in maag, stompen in gezicht, krab- bijt en snij wonden komen ook regelmatig voor bij personeel)... Wij hebben 5 cliënten en 3 man personeel. Ook een piepersysteem en als die gaat moet iedereen rennen...

Toen ik wist dat ik zwanger was ben ik direct van de groep af gegaan. Van mijn leidinggevende mocht ik niet meer op de groep werken. dus er is direct ander werk gezocht op een andere locatie. Toen ik 3 weken later een MK kreeg kon ik weer terug.

13. ikke175

ikke175 Fanatiek lid

Dec 30, 2011
    2,576
    0
    36
    NULL
    NULL
    Kwabbernoo, bij ons heeft iedereen een pieper om voor zijn/haar veiligheid. En op die pieper krijg je groot of klein alarm door. Bij klein alarm rennen de mensen die op de lijst staan en bij groot alarm het hele terrein. Dan komen er heel veel. Ik heb ook zo'n clienten zoals jij zegt... alleen deze kunnen helaas nog een stapje verder gaan. Bedreigingen met messen of wurg pogingen. Vandaar dat ik ook zo snel mogelijk van de groep wil maar goed....de managers trekken hier niet zo hard aan, alleen vanaf 12 weken. Maar mijn buikje wordt al zichtbaar dus ga toch snel een keer aankloppen om van de groep te gaan.

Danielle, Wat erg van je miskraam. Dat lijkt me wel heel moeilijk. Wisten clienten dat je zwanger was? Mijn clienten weten echt wel als je opeens ergens anders moet gaan werken dat je zwanger bent. En als je dan een miskraam krijgt en je gaat weer terug naar de groep, pakken ze je daarop. Ze gaan helemaal op je gevoel inspelen. Je krijgt geen kindje meer, net goed dat je kindje dood is of wat dan ook. Doen ze ook als een dierbare overlijd, dus vandaar dat er eigenlijk niks over gezegd wordt als er iets gebeurd in prive situatie of wat dan ook. Niet alle clienten zijn zo hoor, maar er zitten er een aantal tussen........ :(

14. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

Sep 19, 2009
    4,832
    1,234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Pfff wat een doelgroepen zeg! Heb ook veel gemaakt op diverse groepen, maar volwassenen, die je gericht willen martelen brengt me ff van me stuk hoor. En dan te bedenken dat er zoveel van dat soort groepen zijn. Ongelofelijk, dat het mogelijk is. Groepen vol gedragsgestoorden volwassenen. Je gaag er bijna onethisch van denken.

Nou meiden respect hoor!! Maar watvoor werk doe je als je niet meer op de groep kan staan?

15. ikke175

ikke175 Fanatiek lid

Dec 30, 2011
    2,576
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ladyloa, Bij ons is het zo dat je mee gaat helpen met de administratie. Er blijft altijd wel genoeg liggen dat nog bijgewerkt moet worden. Of je gaat echt totaal naar een andere groep. Een heel andere regio op een verzorgende groep. Volwassenen enzo. Dus waar eigenlijk totaal geen agressie voorkomt. Dus opzich zijn de dingen wel goed geregeld.

16. flipflop

flipflop Fanatiek lid

Dec 4, 2010
    3,260
    1,024
    113
    Zuid-Holland
    ik werk met verstandelijk gehandicapte mensen met allemaal ZZP 7 en evt extra zorgzwaarte pakketten. Kortom allemaal agressie. Bij mn eerste zwangerschap mocht ik nog op de groepen blijven werken maar begeleidde ik een aantal clienten niet meer en rende ik niet op piepers. Bij mn 2e zwangerschap zijn de regels aangescherpt en mocht ik niet meer op de groepen werken, moest op kantoor. Maar hier had ik geen zin in en heb zelf tijdelijk werk geregeld op een andere locatie zonder agressie.

Share This Page