Hoogte uitkering

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Lot1909, Aug 12, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lot1909

Lot1909 Actief lid

Nov 3, 2012
    152
    15
    18
    NULL
    NULL
    Hallo,
    Ik ben sinds 1 juni met verlof en inmiddels bevallen van een zoon.
    Ik heb van de afgelopen 12 maanden voorafgaand aan mijn verlof, 7 maanden fulltime gewerkt en 5 maanden parttime.
    Nu heb ik sinds mijn verlof al 2 x loon gehad (eind juni en eind juli). De hoogte van dit loon is precies hetzelfde als dat wat ik voor 1 juni ontving. Dus gewoon mijn parttime loon.
    Van het UWV kreeg ik bericht dat mijn gemiddelde dagloon is vastgesteld op 112 euro. Hierbij is uitgegaan het gemiddelde van de laatste 12 maanden. Als ik dit goed begrepen heb?
    Moet ik die 112 euro bruto nu x 5 dagen en dan x 4 weken doen om mijn brutoloon uit te rekenen? Of 112 x 3 dgn (omdat ik de laatste 5 mnd 3 dgn werk)
    Ik denk namelijk dat ik recht heb op een hogere uitkering dan mijn laatst verdiende loon. Juist omdat nu wordt uitgegaan van de laatste 12 mnd.

Alvast Bedankt.

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Lot1909,

Je dagloon is wat je gemiddeld per werkdag verdiende in het jaar voordat je met verlof ging. Hierbij gaan we uit van het aantal werkdagen in een jaar, niet van het aantal dagen dat je werkte. Het loon van deze 12 maanden deel dus je door 261 dagen.

Het dagloon wordt door UWV 5 werkdagen per week betaald. Je moet dus inderdaad het dagloon met 20 vermenigvuldigen (5 werkdagen x 4 weken) om je brutoloon per 4 weken te berekenen. Krijg je echter per kalendermaand betaald (niet per 4 weken)? Vermenigvuldig dan het dagloon met 21,75 werkdagen per maand.

Vraag je werkgever je loon te corrigeren. Weigert hij hieraan mee te werken? Dan kun je ervoor kiezen de verlofuitkering rechtstreeks van UWV te ontvangen.

Op onze website vind je actuele informatie over de berekening en de betaling van de uitkering.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page