Ik zag dat er al topics waren over dit onderwerp, maar ik wil die niet vervuilen. Onze dochter zit sinds april/mei op haar huidige KDV. Toen ik verschillende kdv'en had bekeken leek deze mij perfect voor haar. Gewoon een gevoel dat ik erbij had (waardeloze intuïtie heb ik dus wat dat betreft ). Het wennen ging prima en de eerste dagen verliepen ook erg goed. Ik (en mijn man ook) vond het soms wel wat rommelig op het kdv. Vooral met de spullen van onze dochter. Ze zijn in het begin de dop van haar fles kwijtgeraakt. Er zou nog naar gezocht worden, maar heb er nooit meer iets over gehoord. Ze zijn haar speentje meerdere keren echt kwijt geweest (dan lag ie los ergens). En ze hebben haar speentje ook al meerdere malen verwisseld met die van een ander meisje daar (zelfde soort speen alleen ander motiefje erop). De laatste keer dat ie verwisseld was had dat meisje hem zelfs op het moment van ophalen mee naar bed (dus in d'r mond) Ze hebben hem toen snel weggehaald en aan mij gegeven en gezegd dat ik hem moest uitkoken (was ik toch wel van plan). Maar goed ik heb toen duidelijk gemaakt dat het me wel ergerde en sindsdien is haar speen niet meer verwisseld. Oh en ik heb meerdere keren opnieuw moeten uitleggen hoe haar slaappatroon is. Als dat niet ongeveer gevolgd wordt is ze 's avonds erg van slag. En natuurlijk kan het daar anders lopen en wijken ze af, maar elke keer dat ik erover begon leek het alsof ik het voor het eerst zei. Nu een tijd terug begon ik erover en na een goed gesprek begrepen ze het nu wel. Goed bovenstaande ergerde me wel, maar zolang de rest mij bevalt hoor het geen probleem te zijn. Nu begin ik alleen over steeds meer dingen te twijfelen.. Als ik binnenkom met mijn dochter zeggen ze wel goedemorgen tegen mij en mijn dochter, maar echte interesse naast hoe ze geslapen heeft is er niet. Bij het ophalen moet ik de informatie ook echt zelf eruit halen door vragen te stellen. Ja soms vertellen ze uit zichzelf, maar vaak ook niet. Met verschonen is me opgevallen dat ze niet tegen de kindjes praten. En als een kindje moppert wordt ie vaak gewoon verplaatst (van box naar wipper bijvoorbeeld) en verder weinig. Ook zie ik ze zelden iets met de kindjes doen. Ja soms hangt er een tekening of knutsel/verfwerkje. Maar geen echte interactie met de kindjes. Er ligt bij binnenkomst ook weinig speelgoed. Dus kindjes gaan ruzie maken over speelgoed. Vaak gaan onder alle groepen de deuren open en mogen de kinderen gaan waar ze willen. Heb wel vaker het idee gehad dat er niet echt super goed opgelet wordt. Nu sinds kort gebeurt het wel eens dat ik (of mijn man/moeder) mijn dochter op komt halen en dan heeft ze zich afgezonderd. Zit ze tegen de muur in een hoek en kijkt maar sip voor zich uit. Bij navraag blijkt dat ze dit wel vaker doet. Het is gewoon niets voor haar, ze is helemaal niet zo. Ze is juist super actief, niet rustig te krijgen en zeker met kindjes erbij. Nou ja, alles bij elkaar wordt het gevoel steeds slechter over het kdv en ik breng haar er nu ook niet echt graag meer naar toe. Nu vraag ik me af of mijn twijfels terecht zijn. Het vorige kdv waar mijn dochter zat was echt super. De leidsters kenden haar door en door, de overdracht was 's ochtends en 's avonds erg goed. Ze deden veel met de kindjes, zag het zo vaak bij wegbrengen en ophalen (ook als ik tussentijds kwam ophalen). Had het gevoel dat er echte interesse was. Maar goed, we zijn verhuisd en dat kdv ligt een uur hier vandaan, helaas.... Ik had haar er anders zo weer naartoe gebracht Nu ben ik van plan morgen online naar een ander kdv te zoeken. Ik wil meerdere bekijken. Maar ja bij de vorige ben ik ook geweest en mijn gevoel zei dat het goed zat en nu is het toch niet wat ik had verwacht. Ik vind het een grote stap om mijn dochter daar weg te halen (ze is er wel gewend natuurlijk) en wie zegt dat het volgende kdv niet net zo is....? Twijfels twijfels.. eigenlijk wil ik haar daar echt weghalen. Het is alleen zo'n grote stap. Dus zijn mijn twijfels over dit kdv gegrond, of is dit iets wat wel meer voorkomt bij een kdv?
Ik zou beginnen met een goed gesprek over al je indrukken. Ik snap dat je daardoor gaat twijfelen hoor. Vooral na zo'n overstap. Hoe lang zit jouw dochter al op deze kdv? Misschien moeten de leidsters haar nog leren kennen? Het gevoel dat jij nu hebt, heb ik namelijk ook elke keer toen mijn kinderen over gingen stappen naar een andere groep, of in de vakantieperiode's als er veel invalkrachten zijn. Dan heb je als ouder geen klik met ze, en ze weten dan ook weinig te vertellen. Toen mijn kinderen babys waren, heb ik zelfs een paar keer gehad dat een nieuwe leidster of een invalkracht bij het ophalen niet wist wie nou wie was van mijn kindjes. Erg handig als ze alle drie verschillende soorten voedingen hadden en ook nog soms medicijnen moesten krijgen. Maar na een tijdje begon het kennismakingsproces opnieuw en merkte dat de kinderen zich meer thuis voelden, de leidsters de kids echte leerden kennen, en ik ook een klik voelde. En dan veranderen je indrukken ook. Succes iig en ik hoop dat het nog steeds een wen-fase is voor je dochter!
Ze zit er sinds half april. En het zijn telkens dezelfde leidsters geweest. Ja één is weg en kwam een ander voor terug, maar ik heb mijn twijfels juist bij de vaste leidsters tegen wie ik sommige dingen al meerdere keren heb gezegd. Nou het vervelende is dat ik er al een slecht gevoel bij had, maar misschien lag dat wel aan mij dacht ik toen. Maar mijn man en mijn moeder viel het ook al op (en ik zei er toen nog niets over). Het is gewoon het gevoel erbij wat slecht is. Ik laat haar nu met een naar gevoel achter. Soms gaat ze huilen als ik haar wegbreng 's ochtends (en ze ziet dat ik weg ga) en dan moet ik aan de leidster vragen of ze haar even wilt oppakken om uit te zwaaien en troosten. Ze laten haar gerust staan en huilen. Van de meeste zaken heb ik al wat gezegd, maar het vertrouwen is gewoon minder geworden. En de slordigheden kon ik nog overzien, maar mijn gevoel dat mijn dochter niet gestimuleerd wordt met spelen of het idee dat ze nauwelijks aandacht hebben voor kinderen daar staat me echt tegen. Nou ja, over anderhalve week een afspraak bij een ander kdv voor een rondleiding en ga zo nog naar een ander kdv bellen. Wat jij hebt meegemaakt lijkt me ook minder, dat ze de kindjes eerst niet uit elkaar konden houden terwijl ze alledrie verschillende voeding hadden en sommige ook medicijnen. Heb je daar toen niet iets van gezegd?
Sorry maar van heel je verhaal breekt mijn hart echt van bovenstaande hoor! Ik snap je gevoelens heel goed, wat betreft de interactie en intresse met de kinderen. Heb laatst ook een topic geopend over veranderen van kdv. En het blijft heel lastig! Inmiddels heb ik bij 6 verschillende kdv gekeken (ja er zijn er hier heel veel in de buurt..) en wat een verschil zit er toch tussen. Mijn advies: ga in ieder geval bij veel verschillende kdv kijken. Kijk eens rond wat de leidsters aan het doen zijn. Zo was ik bij een kdv waar 2 leidsters per groep horen te zijn, maar er op elke groep maar 1 te zien was en die was telkens aan het verschonen (ja logisch met baby's..) maar daardoor moesten de andere kindjes wel veel zichzelf vermaken. Voor mij geen goede indruk.. Kijk gewoon naar: wat is het dagritme, hoeveel spoelgoed is er, is er een buitenspeelplaats, hangen er werkjes aan de muur, wat ondernemen ze met de kinderen? En kijk dan of het beter of slechter is tov waar ze nu zit. En dan beslissen of je overstapt of niet. Je kunt uiteraard ook op het huidge kdv een gesprek aanvragen, maar uit bovenstaand verhaal begrijp ik dat je al meerdere keren dingen hebt uitgelegd en dat het niet goed wordt opgepakt, dus dat zou mij weinig vertrouwens geven dat er nu wel wat gaat veranderen.. Succes!
Ja zielig he? Begrijp ook niet dat zij het niet aanbieden. Dus ik vraag het vaak maar dan is ze tenminste weer even getroost. Nou inderdaad, we hebben het idee dat een gesprek nog weinig zin zal hebben. Ons vetrouwen is ook al gewoon weg. Nou dat van de hoeveelheid leidsters zit me ook dwars. Het maakt niet uit op welk tijdstip ik daar kom, elke keer is er maar één leidster en die is dan druk met verschonen of flesje. Nu was het mijn moeder en mijn man ook opgevallen dat ze vaak alleen zijn (heb d'r ook wel eens tussentijds of onverwachts eerder opgehaald). Speelgoed: soms ligt er aardig wat, maar vaak gewoon te weinig om alle kindjes te vermaken. Oh en vaak pak ik een speeltje voor mijn dochter om mee te spelen (doe ik ff mee) en van de 5 speeltjes die er liggen doen 2 het er niet. En dat was niet eenmalig zo. Vaak ligt er wel een pop, een knuffel en iets van knopjes indrukken enzo. Maar je moet er niet teveel van verwachten en het is zeker niet genoeg voor de kindjes die er spelen. Hierdoor is het al twee keer gebeurd dat andere kindjes spullen afpakken van mijn dochter of dat ze tegen haar gaan schreeuwen (ik stond bij dat eerste erbij en bij dat laatste stond mijn moeder erbij met afzetten). En er wordt echt niets gezegd tegen die kindjes. Ja "dat mag niet he" en that's it. Maar die kindjes waren ouder en vind dan toch dat ze wel ff iets meer mogen doen dan "foei" zeggen (bij wijze van dan haha). Ze gaan niet weg met de kindjes, wel spelen ze eens buiten. Maar dat vonden we ook al apart. Mijn man en ik gingen haar samen ophalen en toen we binnenkwamen werd er gezegd door een leidster dat ze buiten aan het spelen was. Wij stapten naar buiten en er kwam een leidster die naar binnen liep met een kindje. En wij dus buiten lopen, zien we onze dochter daar rond kruipen met weinig kindjes om zich heen. De meesten waren ouder en liepen verderop en we zagen maar geen leidster. En uiteindelijk zagen we er één, maar die was druk met een kindje. Toevallig zag ik mijn dochter op zo'n wipwap krokodil (hoe je het ook noemt ) klimmen en toen kon ik nog dat ding tegenhouden en haar erop zetten en vasthouden. Ze was anders echt hard gevallen (buitengebied is van steen aan die kant van het gebouw). Ik zei er niets van, dacht dat ik een zeikerd was. Maar in de auto zegt mijn man dat hij het maar niets vond dat er maar één leidster was voor al die kids buiten en ze lette echt niet op onze dochter ofzo. Oh en ter info.. die leidsters die naar binnen gingen in de ruimte van mijn dochter (toen wij naar buiten gingen om haar te halen) zijn niet haar leidsters. Vaak lopen de leidsters van de groepen door de groepen. De deuren staan binnen dan open en tja kinderen kunnen gaan en staan waar ze willen en dus lopen de leidsters ook overal rond. Werkjes hangen er af en toe, niet vaak vind ik. Ik ben meer gewend om het maar zo te zeggen Bij haar vorige kdv had ze meer werkjes gemaakt en zat ze er korter We moeten ook nog steeds een foto van onze dochter geven, die komt dan daar aan de wand te hangen. Maar heb het nog niet gedaan Denk ook niet dat ik het nu nog ga regelen. Het vorige kdv maakte gewoon een foto van de kleintjes daar en hingen die aan de wand. We willen zeker naar verschillende kdv'en kijken. Hopelijk kiezen we nu wel juist. Voel me er zo rot onder. Heb nu twee afspraken al staan voor een rondleiding en ben nog verder aan het zoeken. Ben je al over naar het nieuwe kdv? En bevalt het goed? Hoe gaan zij te werk? Je mag het ook per pb vertellen als je dat liever hebt (en als je dat wilt)
Hoi Hoi Wat rot zeg dat je zo twijfelt. Je vraagt je af of je moet wisselen van kdv en ik denk dat je zelf het antwoord al geeft. Voor je gevoel zit het nu gewoon niet goed. Ik moet eerlijk zeggen dat ze bij ons wel eens een verkeerd broekje aanhad toen ze thuis kwam en ze zijn wel eens haar knuffel kwijt geweest maar dat kwam gelukkig snel terug. Als ik wegga en mijn meisje gaat huilen ( is gelukkig pas 2 x voorgekomen) dan pakken ze haar op en gaan ze voor het raam zwaaien en daarna leiden ze haar af. Ze vragen s; ochtends ook altijd hoe het is en of er bijzondere dingen zijn, vaak tillen ze mijn dochter bij binnenkomst even op om even lekker te knuffelen. Laatste tijd is er wel veel wisseling vd leidsters geweest maar dit is altijd goed gegaan en zonder dat de kindjes zich er niet prettig bij vonden. Ze proberen ook alle kindjes bij de groepsactiviteiten ( liedjes zingen in de kring, knutselen en laatst zelfs cakejes bakken ) te betrekken. Nogmaals als je gevoel er niet goed bij is zou ik kijken welke mogelijkheden je verder hebt om te wisselen, anders wordt jij ( en je kindje ) er niet gelukkig van. Veel succes, Sleepy
Ik wou eerst zeggen: ik zou eens een gesprek aan gaan. En blijft je gevoel zo, dan zeker zoeken naar een ander kdv. Maar als ik verder lees... daar wordt je niet blij van! Sommige dingen als problemen met speentjes e.d. kun je labelen. Of een kenmerk aan maken. Want er is niets vervelender dan allemaal naamloze speentjes die op elkaar lijken... Over haar schema: misschien kun je het eens voor ze opschrijven? Maar vele andere dingen... ik zou er ook niet blij van worden. Huilende kindjes bij afscheid..? Tuurlijk hoor je die bij je te nemen. Hallo zeg! Dan ga je niet lekker weg nee. Dus uiteindelijk zou ik zeggen: bezoek snel andere kdv's! Succes!
Wat betreft het kwijtraken van spullen, ik heb me daarbij neergelegd. Het is superdruk voor de leidsters en een speentje of sokje raak ik thuis ook regelmatig kwijt. En dan heb ik twee kinderen, en geen 10 Speentje kan je een stickertje met naam op plakken en een reservespeen neerleggen. Ik maak er nooit zo'n probleem van. Maar wat betreft de (des)interesse in je kindje, daar zou ik wel heel serieus over zijn. Mijn kids zitten op een kdv waar ik een heel goed gevoel bij heb. Dochter is stapelgek op de leidsters, die ook echt heel leuk met dr zijn. Ook met mijn zoontje gaat het prima, hij krijgt aandacht en altijd als ik hem ophaal (op verschillende tijden) is hij tevreden en vrolijk). Wij hebben ook een keer een leidster gehad (op een andere groep, die alleen het eerste uurtje bij mijn dochter zat), die meer interesse in haar schriftjes had dan voor de kindjes die s'ochtends binnenkwamen. Ik vond dat zo vreselijk, dochter reageerde daar meteen op. Ik heb er een melding van gemaakt. Gelukkig staat ze vrijwel nooit bij mijn dochter op de groep. Ik zou een gesprek met het locatiehoofd aangaan, wie weet zijn er meer ouders met die klachten. En anders toch op zoek gaan naar een ander kdv, het is zo belangrijk dat je er een goed gevoel bij hebt!
Hallo allemaal Ik werk zelf op een kdv en dingen die ik lees over 1 leidsters buiten kan echt niet. Hoe meer kinderen buiten hoe meer leiding er buiten moet staan. Als jij alleen met je groepje naar buiten gaat op de speelplaats staan er op mijn werk altijd twee leiding buiten. Dus als er iets gebeurt buiten sta je nooit alleen. Kijk als je een kdv kiest of de ruimte buiten veilig is en of ze een babytuin hebben. Want de oudere peuters letten niet altijd goed op met fietsen. En de baby"s kunnen buiten veilig spelen. Dat de leidsters dingen vergeten zoals slaaptijden enz dan schrijven ze niks in hun eigen overdracht want als er iets veranderd in het ritme van het kind schrijf je dat gelijk op. Als je bang bent dat speentje worden omgewisseld plak er dan van die leuke stickers op met het naam van je kind. Op veel kdv hebben ze een aantalverschillende groepen. Horizontaal van de zelfde leeftijd of verticaal van 0 tot 4. Kijk daar ook goed naar. Wil je dat je kind met alle leeftijden speelt of alleen met hun eigen leeftijd. Het heeft allebei zijn voor en nadelen. Als je kiest voor allemaal leeftijd genootjes kan je meer gerichte activiteiten doen. Als je baby's ertussen heb zitten is het soms wel lastig omdat je dan geen tijd heb om te knutselen want de baby''s moeten natuurlijk ook aandacht. Als je kiest voor een verticale groep leren ze wel om met alle leeftijden te spelen. Als er weinig werkjes hangen wilt niet zeggen dat ze niks doen met de ontwikkeling van je kind. Op mijn werk hebben we de ene keer meer werkjes dan de andere keer. Je kan met ze bouwen lezen voetballen toveren met scheerschuim spelen dat hoort ook allemaal bij de ontwikkeling. Op mijn werk hebben wij ook plakboeken voor de kinderen. Daar plakken we werkjes in die de kinderen hebben gemaakt erg leuk om mee te krijgen als ze van het kdv af gaan. Uitstapjes is heel leuk om te doen met de kinderen maar ook niet altijd haalbaar. Als je kinderwagens heb of een bolderkar dan kan je makkelijk weg. Alleen het kan niet altijd omdat je misschien baby's op bed hebt liggen of je moet kinderen overnemen van een andere groep dat is dan wel jammer. Het lijkt mij ook lastig hoor om je kind ergens te plaatsen. Vraag ook naar de visie enz en misschien hebben ze wel een boekje van het beleid van het kdv.
@dianapl: we hebben vandaag een ander kdv bezocht en ook een boekje meegekregen over hun beleid. Veel besproken van wat we zoeken en verwachten en we liggen aardig op één lijn. De buitenruimte is alleen voor de babygroep, sluit ook aan op die ruimte. Dus geen kans op oudere kindjes die niet opletten. Ja behalve van die babygroep dan haha! Wat betreft verandering van ritme, ik heb het met de leidsters persoonlijk besproken en meerdere malen in haar schriftje genoteerd. En toch is het echt meerdere keren mis gegaan voordat het goed ging. En dit was puur omdat ik er weer over begon. En opeens vroeg die leidster die er toen was "oh dus ze hoeft niet twee keer te slapen". Ze dacht dat wij dat wilden, terwijl ik vanaf de eerste keer had gezegd dat het juist helemaal niet hoefde (liever niet zelfs). Dat soort zaken hebben het vertrouwen gewoon erg verminderd. Nou ja van de uitstapjes begrijp ik wel, maar bij de rondleiding werd er gedaan alsof ze dat wel regelmatig deden. Volgende week een rondleiding bij een ander kdv, ben benieuwd hoe die zal zijn.
@ de rest: bedankt voor de reacties. We hebben besloten dat ze sowieso weg gaat en kijken nu naar andere kdv. Vandaag een rondleiding gehad bij een kdv en beviel goed. Meer vragen gesteld en veel meer opgelet. Ook aangegeven wat voor ons erg belangrijk is. Volgend week gaan we weer naar een ander kdv voor een rondleiding.. ben benieuwd