Beste UWV. Ik ben momenteel 25 weken inverwachting en al sinds week 8 in de ziektewet. Ik ben hiervoor vrijwillig verzekerd omdat ik als alfahulp werk. Ik werk maar 8 uur per week normaal, en vroeg me af hoe het nu zit met de ZEZ uitkering. Ik heb me verzekerd voor 21,84 per dag, en krijg nu 109.20 per week aan ziektewet uitkering. Kan ik hiernaast dan nog een ZEZ uitkering aanvragen?
Beste Danielle, Je kunt inderdaad een ZEZ-uitkering aanvragen naast je Ziektewet-uitkering. Dat kan echter alleen je vrijwillig verzekerd bent voor een bedrag lager dan het minimumloon. Dit geldt ook voor jou, want je geeft aan dat je verzekerd bent voor 21,84 per dag en het minimumloon is 69,59 per dag. Dit wil overigens niet zeggen dat je krijgt aangevuld tot het minimumloon. De ZEZ is alleen 100% van het minimumloon als je tenminste 1225 uren als zelfstandige hebt gewerkt in het jaar voordat je verlof ingaat. Werkte je in dat jaar minder uren? Dan is de hoogte van de ZEZ-uitkering afhankelijk van je winst in dat jaar. Op onze website vind je actuele informatie over het aanvragen van de ZEZ-uitkering en de Ziektewet-uitkering. Ik wens je alvast een fijn verlof! Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Ik heb nooit zoveel uur gewerkt, Maar hoe kom ik er achter wat ik dan wel ga krijgen? En betekend dit dat mijn ziektewet uitkering dan stopt of hoe gaat dat?
Beste Daniëlle, Als je in het voorgaande jaar minder dan 1225 uren gewerkt hebt gaat de berekening van je ZEZ-uitkering als volgt: Er wordt naar de winst gekeken die je in dat jaar hebt gemaakt. Dit bedrag wordt door 261 gedeeld om tot een dagloon te komen. Per week betaalt UWV vijf keer dat dagloon met een maximum van het bruto wettelijk minimumloon. Was je korter dan een jaar als zelfstandige aan het werk? Dan wordt het gemiddelde berekend over de periode waarin je wel als zelfstandige werkte. Omdat je vrijwillig verzekerd bent, kun je ook een zwangerschapsuitkering krijgen vanuit de WAZO. De WAZO en ZEZ kunnen naast elkaar lopen. De hoogte van beide uitkeringen bij elkaar kan echter nooit hoger zijn dan je werkelijke inkomsten waren. Mocht dit wel het geval zijn dan wordt het verschil op je ZEZ-uitkering in mindering gebracht zodat beide uitkeringen samen uiteindelijk gelijk zijn aan je werkelijke inkomsten. Actuele informatie over de hoogte van de ZEZ-uitkering vind je hier. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare