Ziekte ivm werkdruk niet via ziektewet/wet poortwachter na bijna een jaar?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Niki2014, Jul 21, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Niki2014

Niki2014 Bekend lid

Apr 21, 2014
    656
    163
    43
    Beste UWV

Ik ben inmiddels bijna een jaar ziek door overbelasting door werkdruk van het werk. Het is een tijd beter gegaan, waardoor ik weer volledig kon werken, maar aangezien er geen aangepast werk is, ging dit vrij snel weer mis. Er is inmiddels een arbeidsdeskundige langs geweest en deze heeft een verslag gemaakt samen met de aanbevelingen van de bedrijfsarts.

Volgens deze personen moet ik weer beter gemeld worden, niet omdat ik daadwerkelijk beter ben, maar omdat ik ziek ben door werkdruk en niet door een medische reden. Hierdoor wordt de procedure via wet poortwachter afgebroken en volgt er geen re-integratie 2e spoor (1e spoor werd al niet mogelijk geacht).

Klopt dit wel? met overbelasting/overspannenheid/burn-out ben je toch ook ziek? Ik snap niet zo goed hoe dit kan en mag.
    Kan UWV mij hierin adviseren?

Inmiddels ben ik daarnaast ook ziek ivm bekkeninstabiliteit, maar moet ik hiervoor nog naar de bedrijfsarts om te kijken wat het beste is. Mogelijk dat ik vanwege zwangerschap dan weer de ziektewet in moet.

Daarnaast stuurt de werkgever nu aan op ontslag met wederzijds goedvinden. Kan en mag dit? En zo ja, is dit dan met behoud van ww?

Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Niki2014,

Je zit bij je werkgever in de Ziektewet omdat je door werkdruk een burn-out hebt gekregen. Je wilt weten of het wel klopt dat je beter gemeld wordt.

Ook een burn-out betekent dat je ziek bent. Of het nu komt door de werkdruk of door heel iets anders dat maakt niet uit. Om die reden kan je werkgever je niet zomaar beter melden.

Als je ook ziek bent door je zwangerschap dan kan je werkgever je bij UWV ziek melden. Wanneer UWV ook vindt dat het door je zwangerschap komt, betaalt UWV je Ziektewet-uitkering. In die situatie zal je sowieso in de Ziektewet blijven.

Wil je advies over de herstelmelding voor je burn-out klachten? Dan kun je het beste juridisch advies inwinnen bij bijvoorbeeld de vakbond, rechtsbijstand of het juridisch loket (0900-8020).

Ontstaat er met je werkgever een meningsverschil over de re-integratie of het wel of niet ziek zijn? Dan kun je bij UWV een deskundigenoordeel aanvragen.

Actuele informatie over het deskundigenoordeel vind je hier.

Ontslag met wederzijds goedvinden zou ik erg mee uitkijken. Ontslag tijdens Ziektewet is verboden. Wanneer je hier zelf akkoord mee gaat, kies je er zelf voor om niet meer betaald te worden door je werkgever. Je hebt dan zelf schuld aan je ontslag. Dit wordt door UWV verwijtbaar genoemd. Daarom is de kans groot dat je geen Ziektewet of WW-uitkering krijgt na je ontslag. Voor advies over eventueel ontslag met wederzijds goedvinden zou ik ook zeker eerst juridisch advies inwinnen.

Ik wens je heel veel beterschap.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Niki2014

Niki2014 Bekend lid

Apr 21, 2014
    656
    163
    43
    Beste Ellen/UWV Webcare Team,

Bedankt voor jullie snelle antwoord! Ik ga zeker juridisch advies inwinnen, want ik ben van mening dat de situatie niet klopt.

Daarnaast heb ik deze week nog meer informatie gekregen en dat is dat de bedrijfsarts al een maand of 3 geleden een rapport/verslag heeft gemaakt waarin staat dat mijn overbelastingsklachten niet door een medische oorzaak worden veroorzaakt en ik dus niet ziek gemeld kan blijven, ondanks dat deze klachten wel werkgerelateerd zijn in oorzaak. Hij heeft mij ook aangegeven dat ik geen bezwaar meer kan maken of second opinion kan aanvragen bij UWV, omdat het rapport schijnbaar al 3 maanden oud is. klopt dit?

Nou wil het geval dat ik dit rapport nog nooit heb gezien en niet van het bestaan af wist. Ik hoorde net voor mijn vakantie dat mijn werkgever mij naar aanleiding van dit advies ging beter melden of al had gedaan (weet dit even niet meer zeker). Ik heb toen aangegeven dat ik hier niets vanaf wist en daarop zijn we weer opnieuw in gesprek gegaan aangezien de klachten nog niet over zijn.

Het blijkt dat bij overstappen van arbodienst het niet allemaal vlekkeloos is verlopen en ik tot op heden nog geen inzage heb kunnen hebben in de verslaglegging van de bedrijfsarts, maar mijn werkgever wel. Voorheen kwamen deze verslagen gewoon met de post, maar nu niet meer en kan ik ze ook in het systeem op het werk niet opvragen. Ook bij HRM of de bedrijfsarts zelf heb ik ze nog niet meegekregen. Dit alles is ook bijzonder vreemd.

Er is overigens al wel contact gehad met UWV ivm de ziekmelding ivm zwangerschap en dat is voor zover wel allemaal rond. De medewerker van UWV gaf aan dat ze verder geen contact meer zouden opnemen en dat ik zo verder kon gaan tot zwangerschapsverlof, tenzij het natuurlijk nog verbetert.

Alvast bedankt!

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Niki2014,

Er wordt per situatie en/of aanvraag beoordeeld of het voor UWV mogelijk is een deskundigenoordeel af te geven.

Ik kan daarom niet inschatten of je naar aanleiding van het 3 maand oude rapport nog een oordeel van UWV kunt ontvangen. Je kan het gewoon aanvragen en dan krijg je hierover bericht per post. Kan er geen oordeel gegeven worden dan betaal je uiteraard ook niets.

Je huidige Ziektewet-uitkering staat hier natuurlijk los van. De zwangerschaps- en bevallingsuitkering die er op volgt heeft ook geen invloed op het deskundigenoordeel.

Ik wens je veel sterkte met de lastige situatie en een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page