Hoogte zwangerschapsuitkering en Ouderschapsverlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door abeltje1202, 9 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. abeltje1202

12 sep 2012
    43
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben nu 9 weken zwanger en ga waarschijnlijk met verlof vanaf begn januari. Ik ben in december 2012 bevallen van mijn eerste kind. Werkte toen vier dagen. Heb vanaf april 2013 tot april 2014 voor 16 uur per week Ouderschapsverlof gehad en vanaf april 2014 tot april 2015 voor 8 uur per week. Daarna weer vier dagen.

Nu zie ik dat de hoogte van de zwangerschapsuitkering berekend wordt over het laatste jaar. In mijn geval kom ik dan lager uit dan ik nu zit omdat er drie maanden worden meegeteld waarin ik meer verlof opneem. Is dat de bedoeling?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Abeltje1202,

Ik begrijp dat er wat verwarring is over de berekening van je zwangerschapsuitkering aangezien je ouderschapsverlof hebt opgenomen.

Ouderschapsverlof is niet van invloed op de hoogte van je zwangerschapsuitkering. Voor de hoogte van de zwangerschapsuitkering berekenen we je gemiddelde salaris over de periode van 1 jaar. Wanneer je in dat jaar ouderschapsverlof had, gebruiken we de periode voordat je ouderschapsverlof gestart is.

Je komt dus gelukkig niet lager uit door je opgenomen ouderschapsverlof.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. abeltje1202

12 sep 2012
    43
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank voor het antwoord. Maar wat als je nu in de 19 maanden voordat je met verlof gaat Ouderschapsverlof hebt opgenomen? Waarvan het eerste jaar voor de helft en de periode daarna voor een kwart? Geldt dan ook dat er gekeken wordt naar de periode daarvoor? Dus dat men 19 maanden terug gaat? En hoe weten jullie dat er sprake is van Ouderschapsverlof? Moet ik dat doorgeven?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Abeltje1202,

Om je vraag volledig te kunnen beantwoorden zoek ik een en ander voor je uit. Ik kom hier uiterlijk komende dinsdag op terug.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Abeltje1202,

We zijn je niet vergeten hoor. Er is nog geen antwoord op je vraag.
    Zodra ik meer weet laat ik het weten.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Abeltje,

Ik heb voor je uitgezocht of ouderschapsverlof in jouw situatie van invloed is op de hoogte van je zwangerschapsuitkering. Excuses dat dit antwoord even op zich heeft laten wachten.

Ouderschapsverlof is in geen geval van invloed op de hoogte van je uitkering. Het maakt daarbij niet uit hoe lang je ouderschapsverlof geduurd heeft en of dit gedeeltelijk of volledig was.

Kreeg je in de referteperiode (jaar waarover we het gemiddelde berekenen) minder salaris vanwege je ouderschapsverlof? Dan tellen we net zo lang terug tot we een jaar hebben waarin je volledig betaald werd. Het kan natuurlijk zijn dat er geen heel jaar is doordat je toen nog geen jaar in dienst was. Mocht dit zo zijn dan berekenen we het gemiddelde over de periode dat je wel in dienst was.

Dat je ouderschapsverlof hebt gehad, kun je doorgeven bij de aanvraag.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

7. abeltje1202

12 sep 2012
    43
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een beetje late reactie maar veel dank voor je uitzoekwerk!

8. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Graag gedaan!

Deel Deze Pagina