Zwanger tijdens ziektewet uitkering UWV

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door tafel89, 10 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tafel89

tafel89 Lid

10 nov 2013
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Geachte medewerker van het UWV,

Ik had een aantal vraagjes.

Mijn eerste vraag:
    Ik zit al ruim anderhalf jaar in de ZW uitkering ten gevolge van de bevalling. Ik zit eraan te denken om stapsgewijs te gaan werken. Op dit moment betaalt het UWV mij uit. Ik heb een vaste aanstelling bij mijn werkgever. Zal mijn loon veranderen als ik 2 dagen in de week zal re integreren? Het loon dat ik namelijk nu ontvang is gebaseerd op de afgelopen 12 maanden voor mijn ziektedag? Zal mijn werkgever of het UWV mij nu gaan betalen? Of wordt ik door beiden uitbetaald?

MIjn 2de vraag:
    Door verkeerd medicatiegebruik ben ik helaas zwanger. Hoe wordt mijn uitkering berekend als ik na de zwangerschap nog steeds ziek blijk te zijn? (na de bevalling heb ik door mijn hormoonhuishouding altijd ernstige depressies, die met de tijd weer weg vagen) Wordt het uitkeringsbedrag van mijn vorige WAZO overgenomen of gelden er nieuwe regelingen?

Ik hoop dat ik de vragen duidelijk heb omschreven.

Met vriendelijke groet,

Tafel.89

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Tafel89,

Zolang je nog niet in staat bent om volledig je eigen werk te doen, houd je de ziektewet-uitkering (ZW). Als je gedeeltelijk gaat werken, wordt het loon dat je hiermee verdient verrekend met je uitkering. Ontvang je de uitkering rechtstreeks van UWV? Dan moet je je loongegevens zelf aan UWV doorgeven. Ontvang je de uitkering via je werkgever? Dan geeft je werkgever het loon door, en verrekent die het met de uitkering.

Je schrijft dat je ruim anderhalf jaar in de ZW zit. De ZW stopt meestal na 104 weken. Dan heb je mogelijk recht op een WIA-uitkering. Je geeft aan dat je opnieuw zwanger bent, maar niet hoe lang. Mogelijk dat je ziektewet-uitkering al is gestopt op het moment dat je met zwangerschaps- en bevallingsverlof gaat. Of je recht hebt op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering, hangt ervan af welke WIA-uitkering je eventueel krijgt, en of je dan nog een dienstverband hebt.

Je vragen over de WAZO zijn daarom nu niet te beantwoorden; hiervoor zijn te veel zaken nu nog onduidelijk.

Actuele informatie vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina