Goedemorgen in mijn zwangerschap was ik vanaf de 24ste week voor de helft ziek gemeld vanwege rug en bekken klachten helaas heb ik hier nog steeds last van... maar met therapie begint het nu langzaam beter te worden, maar nu is mijn vraag Kunnen ze de ziekmelding weigeren, zonder dat ik door iemand van hun gezien ben? Mijn ziekmelding is morgen 4 weken geleden en ze hebben nog steeds geen besluit genomen (heb trouwens op dit moment geen werkgever) Alvast bedankt
Beste Cindy, Je wilt weten of je Ziektewet-uitkering kan worden afgewezen zonder dat je bij een arts bent geweest. Met ze bedoel je UWV denk ik, aangezien je aangeeft geen werkgever meer te hebben? Wanneer het om een Ziektewet-uitkering van UWV gaat: naast het beoordelen van je ziekte, wordt ook beoordeeld of je verzekerd bent voor de Ziektewet. Als UWV je arbeidsongeschiktheid niet kan beoordelen aan de hand van een telefoongesprek en eventueel toesturen van medische informatie, dan zal je worden uitgenodigd bij een verzekeringsarts of arbeidsdeskundige. De officiële termijn waarbinnen UWV een beslissing moet nemen over je recht op een Ziektewet-uitkering, is acht weken. Het streven is altijd binnen vier weken een beslissing te nemen. Mocht dit niet gelukt zijn na vier weken, dan kan er gekeken worden of er op voorschotbasis betaald kan worden. De beoordelingstermijn gaat in op de dag waarop je Ziektewet-uitkering moet starten. In jouw geval is dit de dag na afloop van je zwangerschapsverlof. Heb je de ziekmelding na die datum gedaan? Dan gaat de beoordelingstermijn in op de dag dat je ziekmelding door UWV is ontvangen. Zijn de vier weken beoordelingstermijn voorbij en heb je nog niks van UWV gehoord? Bel dan even met 0900-9294. Dan kunnen we voor je nakijken wat de stand van zaken is. Actuele informatie over de Ziektewet vind je hier. Ik wens je van harte beterschap. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team Webcare - UWV - Over UWV
Bedankt voor het snelle antwoord! Toevallig vandaag telefoon gehad, het was schijnbaar niet de vraag of ik een ziektewetuitkering krijg maar voor hoeveel procent, 70 of 100% Inmiddels is het geregeld! Mvg