Beste Uwv, Op 22 december 2014 ben ik ziek geworden ter gevolgen van mijn zwangerschap. Ik heb dat netjes aangegeven aan mijn uitzendbureau. Zij adviseerde mij om een we aan te vragen. Ik heb een ww aangevraagd en die was afgewezen ik heb mijn situatie uitgelegd aan de medewerker die ik sprak en die had mij ook niet geadviseerd om een zw aan te vragen. Enige wat ik kreeg te horen was in iedergeval krijg je van mij geen ww. Einde gesprek. Vervolgens heb ik vorige week een medewerker gesproken van uwv die mij vragen stelde over mijn ziekte omtrent de zwangerschap. De dame zei oke ik heb alles genoteerd alles is geregeld u kunt een zw krijgen ik zorg dat het met spoed behandelt wordt. Vervolgens krijg ik gisteren een brief dat mijn wazo is toegekend , maar krijg ik mijn zw alsnog uitbetaald met terugwerkende kracht? En wanneer wordt dan mijn wazo uitbetaald? Ik heb gisteren een toekenningsbrief ontvangen hoelang duurt de uitbetaling ? Ps mijn zwangerschapsverlof is 7 februari ingegaan
Beste Happymother2712, Wat rot dat er zoveel is misgegaan bij de aanvraag van je uitkering. Dat begint al met het advies van je uitzendbureau om WW aan te vragen. Als je ziek bent krijg je nooit WW, omdat je niet beschikbaar bent voor werk. Je moet je dan ziek melden. Bij ziekte moet soms het uitzendbureau je loon door betalen, en soms krijg je een uitkering van UWV. Dat hangt van je uitzendcontract af. Maar bij ziekte door zwangerschap moet je werkgever altijd een ziektewet-uitkering (ZW) bij UWV aanvragen. Jammer dat dat niet is gebeurd, maar ook jammer dat UWV je daar bij de afwijzing van de WW niet op heeft gewezen. WAZO Inmiddels is gelukkig je zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) aangevraagd en beoordeeld. Vanaf het moment dat we je uitkering hebben beoordeeld, betalen we zo snel mogelijk je uitkering. Zonder je gegevens kan ik dat niet inzien. Maar je kunt zelf op MijnUWV inloggen met je Digid-code. Daar wordt de betaalspecificatie gepubliceerd. Staat daar een betaalspecificatie voor je klaar? Dan kun je binnen drie werkdagen na de publicatiedatum een betaling op je rekening verwachten. Ziektewet Op MijnUWV kun je ook zien of er een ZW voor je is aangevraagd. Ga binnen MijnUWV naar Mijn documenten. Daar zie je als het goed is een document Ontvangstbevestiging ziekmelding. In dat geval loopt je aanvraag. In deze brief staat ook de beoordelingstermijn voor je aanvraag. Zodra je aanvraag is beoordeeld, krijg je ook de toekenning van de ZW op MijnUWV; deze wordt niet per post verstuurd. Berichtenbox Als je je aanmeldt bij de berichtenbox van MijnOverheid, word je via een e-mail geïnformeerd als er een brief of specificatie voor je klaarstaat. Staat er op MijnUWV geen aanvraag voor ZW? Dan lijkt daar toch iets te zijn misgegaan. In dat geval wil ik dat graag voor je uitzoeken. Wil je in dan een privébericht sturen via Zwangerschapspagina, met daarin je telefoonnummer en het tijdstip waarop we je kunnen bereiken? Dan nemen we zo spoedig mogelijk contact met je op. Ik hoop dat je hiermee verder kunt. Zo niet, laat het me weten. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team Webcare - UWV - Over UWV