Ik ben mij aan het orienteren op de voor en nadelen om als starter te gaan beginnen. Vraag 1. Wanneer je in 2014 als zzp'er begint met de nieuwe startersregeling welke per 1 januari 2013 is ingegaan dan bestaat natuurlijk altijd de kans dat je te weinig verdient. Maar wat als je binnen korte termijn veel geld gaat verdienen, wordt de ww- uitkering dan alsnog terug gevraagd? Ik heb het dan over de ww uitkering waarvan 29% is afgehaald om een half jaar als starter te beginnen. En wanneer er veel verdiend wordt, kan de uitkering dan ook tussentijds beeindigd worden, of is de regel dat je een half jaar de tijd krijgt als starter ongeacht of je veel of weinig gaat verdienen? Vraag 2. Daarnaast vraag ik mij af , stel dat de startperiode is verlopen en je bedrijfje loopt goed dan wordt je ww uitkering stopgezet. Stel dat het een half jaar later ineens slecht gaat met je bedrijf, kan je ww- uitkering dan hervat worden en heb je dan weer recht op de resterende ww waar je nog recht op had? Want ik vraag mij af, stel je hebt 15 maanden recht op ww, met de startersregeling heb je dan 6 maanden verbruikt en stopt je ww uitkering bij een goed lopend bedrijfje. Wat gebeurt er dan met die overige 9 maanden ? Kun je hier later recht op hebben wanneer je noodzakelijk moet stoppen met je bedrijfje als het misloopt? BVD
Beste K0pjeThee, Je wilt weten hoe UWV er mee om gaat wanneer je tijdens de startperiode WW veel winst gaat maken. Sinds 1 januari 2013 is de startperiode geen voorschot meer. Tijdens de startperiode wordt de uitkering met 29% gekort en wat we dan betalen is voor jou. Maak je veel winst dan wordt dat niet extra gekort. Dat half jaar is een vaste periode die niet tussentijds stopgezet wordt omdat je veel winst maakt. Actuele informatie over de startperiode vind je hier. Wanneer je op een later moment toch noodgedwongen moet stoppen met je bedrijf, kun je de WW-uitkering laten herleven. Hier zit wel een maximale termijn aan vast. Deze termijn is gelijk aan het aantal maanden WW-recht dat je nog had op het moment van beëindigen. Was dit minder dan 18 maanden? Dan is de herlevingstermijn 18 maanden. Je moet wel volledig met je bedrijf gestopt zijn om terug te vallen op je WW. Actuele informatie over terugvallen op je oude WW-recht vind je hier. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare