Hallo, Moet sind een paar dagen spuiten met bloed verdunners. Zijn er nog meerdere vrouwen die met fraxiparine moeten spuiten tijdens hun zwangerschap,zo ja hoor ik graag hun verhalen. Vind het namelijk erg eng,voor mij zelf (omdat ik geen held ben met de spuit),maar voornamelijk maak ik me zorgen om het kindje.Mijn gyn zegd dat het geen kwaad kan voor het kindje. Er is bij mij factor 8 gevonden (vandaar mijn 6 miskramen),bloedproppen in mij bloed.En de gyn heeft mij verteld zodra ik zwanger ben en ze het hartje horen kloppen dat ik de gehele zwangerschap met bloedverdunners moet spuiten.Maar ze melden er ook nog bij dat het nog niet echt bewezen is of het wel helpt! Met andere woorden ze zijn op mij aan het oeffenen (ik weet wel dat mijn gyn meerdere vrouwen zo heeft behamdelt,maar toch blijft het eng)
Ik heb Factor V leiden, en heb niet tijdens de zwangerschap maar NA de zwangerschap (gedurende 6) weken moeten spuiten! Ook ik heb meerdere miskramen gehad, maar ze konden niet zeggen of het hierdoor kwam! (door de factor) Bij mij wisten ze ook niet zo goed wat ze moesten doen en ze hadden besloten om niet tijdens de zwangerschap te spuiten, wel stond ik onder strenge controle van de gynaecoloog omdat ze bang waren voor een groei-achterstand bij de kleine. Uiteindelijk is het een 8ponder geworden, dus dat viel mee... Ik weet wel dat fraxiparine geen kwaad kan tijdens de zwangerschap. Er is hier eerder een topic over geweest! Ik kan je dus eigenlijk niet aan een zinnig antwoord helpen, maar wil je wel veel succes wensen met het spuiten! Ik vond het ook echt een ramp! Blugh!
Hier een link naar een inmiddels gesloten topic, misschien haal je daar wat goede informatie en ervaringen uit! http://www.zwangerschapspagina.nl/about100983.html
Ik weet dat er nogal wat vrouwen zijn die Pre-Eclampsie/HELLP hebben gehad wat als een van de oorzaken had Factor V Leiden. Deze moeten dan meestal wel spuiten met Fraxiparine (er zijn nog andere middelen, maar deze hoor/lees ik wel het meeste). Soms is het een afweging van wat kan het meeste kwaad. Medicijnen worden natuurlijk altijd afgeraden, maar als dit er voor zorgt dat jij goed je zwangerschap door komt, en je kindje dus ook zich goed kan ontwikkelen dan is het waarschijnlijk de beste oplossing. En als je Gyn zegt dat het geen kwaad kan zou ik hem/haar geloven. Mocht je er geen vertrouwen in hebben ga dan eens bij een ander op consult.
fraxi spuit je direct in je * edit: jou lijf* en komt dus niet (sommige zullen zeggen nihil) in de placenta.. Je beeb heeft hier helemaal geen hinder van, merkt er niets van en heeft ook praktisch geen dunner bloed.Dus geen zorgen maken. het is beter fraxi te spuiten als een zwervende bloedprop in je lijf te hebben!die naar je longen, hart of hersenen kan schieten. ik spuit vanaf 11 weken zwangerschap tot 6 weken na bevalling om trombose te voorkomen.heb een trombose verleden en een kans op factor v leiden, dit gaan ze onderzoeken na bevalling/borstvoeding. Een tip: ga niet twijvelen als je jezelf prikt, in 1 x doorprikken doet het minste zeer, daarna vloeistof LANGZAAM inspuiten, even wachten en naald er in 1 x uit.. niet nawrijven (daar krijg je blauwe plek van) als het er uit loopt met 1 vinger tegendruk geven , loslaten en afblijven. ik kan zelf nu alleen nog maar in de binnenkant van mijn bovenbeen prikken (in de vethobbels ) daar wordt het vrij snel blauw, maar in mijn bovenbenen buitenkant doe te zeer door de gespannen huid.
Ik meende subcutaan ( in de huid), net als insuline? Maar kan er naast zitten, heb er nl. geen ervaring mee.. Na jou.. ruim 3 jaar geleden.. kreeg t door een verpleegster in t zh, na een operatie, zo in mn bovenbeen... Heerlijke blauwe plek aan overgehouden toen... net een haarvaatje geraakt.. OEPS..
Ja sorry, zwanger .. je spuit het inderdaad subcutaan.. ik bedoelde eigenlijk dat je het direct in jouw eigen lijf spuit en dat je het niet slikt of iets dergelijks.. Alles wat je maag passert komt wel bij de beeb en dat is/kan wel schadelijk zijn. *edit: heb het aangepast in mijn oorspronkelijke bericht*
Ik gebruik vanaf 6 weken zwangerschap fraxiparine. In het verleden heb ik trombose gehad (had niets met een zwangerschap te maken), maar de factor die ik mis komt alleen tot uiting als er bepaalde hormonen in mijn lichaam aanwezig zoals de pil of een zwangerschap. In het begin vond ik het ook geen prettig idee om elke avond een injectie te moeten zetten, maar het went. Ik gebruik het nu al 34 weken en zal het nog 6 weken na de bevalling moeten blijven gebruiken. Ook mijn gyn gaf aan dat het geen enkel risico voor de baby met zich meebrengt en ben er eigenlijk wel van overtuigd dat dat ook zo is. Ik ben tenslotte al 40 zwanger en het gaat prima met de baby!
Hallo, allemaal hartstikke bedankt voor al jullie reacties. ik spuit nu al z'n beetje 2 weken met fraxiperine. in het begin was het even slikken,maar nu gaat het wel. groetjes rosanna
Hoi allemaal, Ik heb in 2005 een trombosebeen en een bloedpropje in mijn buik gehad. Ik heb met mijn eerste zwangerschap vanaf 8 a 9 weken zwanger tot 8 a 9 weken na de bevalling gespoten met faxiparine 0,8 ml, Nu ben ik zwanger van de 2de (net) en ben gisteren al begonnen met het spuiten van 0,3ml Dit moest van de internist. Zodra ik een positieve test in handen had moest ik van hem gaan spuiten. Ik heb te horen gekregen dat ik het in mijn buik (net naast de navel) en in de bovenbenen mocht spuiten. deze plekken wist ik al, ik heb nu ook nog 2 andere plekken te horen gekregen en dit is aan de achterkant van je bovenarmen, en aan de bovenkant van je billen (waar je niet op zit). Zo kan je nog wat afwisselen. Bij mijn eerste zwangerschap heb ik echt last gehad van blauwe plekken en harde plekken in mijn buik en bovenbenen dus ik ben eigenlijk wel blij dat ik er 2 nieuwe plaatsen bij heb gekregen kan ik toch wat meer afwisselen. Misschien ook een idee voor andere zwangeren die moeten spuiten. Die 2 andere plaatsen, daar kun je zelf niet zo makkelijk bij, dus daar mag mijn man straks gaan spuiten. Hopenlijk hebben jullie hier wat aan. Mvg, Allyssa
Oh, haha ik wilde mijn verhaal al doen, maar dat is gewoon mijn oude topic! Ik ben inmiddels bijna klaar met spuiten, nog een week of twee. Achteraf gezien is het me allemaal heel erg meegevallen en ik heb al die tijd gewoon in mijn buik kunnen spuiten. Aan het eind van mijn zwangerschap ben ik overgegaan van 1 X 0,6 ml naar 2 X 0,3 ml per dag om het risico van antistolling tijdens de bevalling te verminderen. Nu zit ik alweer een maand op 1 X 0,6.