Hoi roos, Ik heb cu en geen ervaring met fistels enzo maar heb wel met mijn mdl arts overlegt toen ik na 8 maanden nog niet zwanger was. Hij zei dat wanneer je ontsteking actief is, dat je dan (licht) verminderd vruchtbaar bent/ kunt zijn. Dus als je ontsteking nu actief is, dan heeft dit wellicht effect op je cyclus? Wat betreft de fistels enzo, heb je weleens met je mdl arts overleg gehad over of deze mogelijk ook naar je eileiders of baarmoeder kunnen doorgroeien? Zo ja dan misschien van invloed op cyclus/ vruchtbaarheid? Op zich is sinds november zwanger proberen te worden nog heel normaal, dus wil je vooral niks aanpraten. Weet zelf uit ervaring dat het gevoelsmatg alleen erg kang kan duren allemaal. Misschien een idee om eens met je mdl arts te overleggen.
@ mamadieneke...wel fjn dat je dus wel degelijk zwanger kunt zijn met stoma...hoewel het dus wel pijnlijk was.
Fijn om alle ervaringen te lezen en vooral dat het met een stoma zwanger worden prima gaat! erg blij mee! Nu is er besproken afgelopen week met mijn MDL arts dat als ik zwanger ben dat mijn Remicade infuus (infliximab) wel door zal blijven gaan. Dus elke 6 weken infuus met medicatie. Wie heeft hier ervaring mee?
Roos, sorry geen ervaringen met fistels. Wel met het lang moeten wachten op een zwangerschap. Bij ons allebei niks gevonden wat een zwangerschap in de weg zou kunnen staan. Ik heb eigenlijk altijd gedacht dat het toch iets met mijn crohn en medicijngebruik te maken moest hebben. Maar iedereen spreekt dit tegen, zeker omdat het al jaren rustig is mbv de imuran. Ook krijg ik vitamine b12 injecties en vitamine d druppels. Waar het aan heeft gelegen blijft een raadsel, maar we zijn zwanger na ruim 3,5 jaar en alles gaat super!!! Daphne, ik gebruik geen remicade, maar imuran. Ook 'gewoon' blijven gebruiken. Belangrijker dat de ziekte in remissie is tijdens de bevruchting, dus...
Wat geweldig zeehondje zat je uiteindelijk zwanger bent geraakt en dat nu alles goed gaat! Ik denk ook dat een chronische ziekte en medicijngebruik wel invloed op vruchtbaarheid kan hebben...er gaa dan toch veel energie naar de ziekte denk ik. Maar gelukkig kunnen we wel zwanger worden en worden er gezonde kindjes geboren.