Hoeveel vis mag je eten tijdens je zwangerschap?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Luzy, 15 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luzy

    Luzy Lid

    7 apr 2020
    17
    5
    3
    Vrouw
    Hoi allemaal,

    Sinds een kleine week weet ik dat ik zwanger ben. Ik ben nu als het goed is precies 5 weken!

    Mijn man komt uit een land waar veel vis wordt gegeten en ik ben er dol op, dus we eten het vaak (2 keer per week meestal, soms meer) en toevallig afgelopen weken ontzettend veel. Ik dacht dat het niet erg was, want ik las dat zolang het goed doorbakken zalm is of sardientjes bijvoorbeeld het geen probleem is en zelfs goed. Dus ik at vrolijk door. Maar nu wees een vriendin mij op gifstoffen in vis en dat je eigenlijk maar 1 hooguit 2 porties per week mag.

    Ik maak me hier nu wel zorgen over. Kan het een probleem zijn dat ik zoveel heb gegeten? En kan ik 2 keer per week vis blijven eten of is dat geen goed idee?
     
  2. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik kan zo snel geen maximum vinden bij het Voedingscentrum, wel het advies om geen roofvis te eten. Toen ik zwanger was, mocht je 2 porties roofvis (bv tonijn) per week, misschien dacht je vriendin daaraan?

    Twee keer per week vis is sowieso een goed idee, het advies is minimaal 1x vis per week - en ik kan nergens vinden dat bv dagelijks vis niet goed zou zijn.
     
    Luzy vindt dit leuk.
  3. Luzy

    Luzy Lid

    7 apr 2020
    17
    5
    3
    Vrouw
    Dank je wel voor je reactie! Dat klinkt geruststellend. Roofvis heb ik gelukkig op gelet, eten we sowieso niet vaak.
     
  4. Lieverding

    Lieverding Fanatiek lid

    9 jun 2019
    1.202
    453
    83
    Vrouw
    Gaat alleen om de roofvis
     
  5. LoveShineALight

    LoveShineALight Fanatiek lid

    16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Ik heb de app: zwangerhap van het voedingscentrum op mijn telefoon staan: erg handig. Je kunt zoeken op voeding en dan staat het advies erachter. ik hanteer wat zij erover zeggen.

    Vorige zwangerschap at ik wel tonijn btw (Dat mocht toen gewoon), maar nu staan daar een rood kruis door.
     
    Luzy vindt dit leuk.
  6. Luzy

    Luzy Lid

    7 apr 2020
    17
    5
    3
    Vrouw
    Bedankt, goeie tip! Ik zal de app downloaden.
     

Deel Deze Pagina