Vraag over procedure bevalling eerste nu ik weer zwanger ben.

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door humptydumpty, 31 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ik ben van plan dit ook nog met mn eigen verloskundige te bespreken hoor, maar ik wil graag de meningen van zoveel mogelijk verschillende verloskundigen hebben, vandaar dat ik het hier ook even vraag ;). Tijdens de bevalling van mn eerste kreeg ik met 8 cm ontsluiting persdrang. Ik ging er vanuit dat ik deze moest wegpuffen, maar van de verloskundige in het ziekenhuis mocht ik gewoon doen wat mn lijf me in gaf, dus mn buik bol maken en een mee persen. Het was nog niet het uiteindelijk persen met mn benen in de "houding" en de verloskundige klaar om de baby aan te pakken. Ik kon gewoon blijven liggen hoe ik lag en mocht met de weeën mee doen. Binnen een minuut of 20 a 25 had ik 10 cm ontsluiting en bleek er een randje op te staan bij mn baarmoedermond, dat eerst weg gemasseerd moest worden voor ik daarna gelijk "voor het echie" mocht persen. Nu lees ik overal dat te vroeg persen kan leiden tot een lichte zwelling bij de baarmoedermond en daardoor niet wenselijk is en vraag ik me af waarom me toen is verteld dat ik toch mee mocht persen. Is dit normaal? Verloopt een bevalling sneller als je al eerder mee gaat persen in plaats van het weg te puffen? Mn bevalling verliep verder wel soepel en voorspoedig, al met al 4 uurtje van begin tot einde.
    Alvast bedankt!

groetjes,
    Humptydumpty

2. Monique

Monique Verloskundige

6 mei 2014
    1.572
    0
    0
    Goedenavond,

Het kan inderdaad zo zijn dat als je te vroeg begint met persen, dat de baarmondermond meer gezwollen raakt, waardoor je bijvoorbeeld niet goed ontsluit. Dit mag je dus echt niet doen als er sprake is van 5-6 cm. Maar waarschijnlijk heb jij een dun randje hebt gehad. Vaak zie je dat de persdrang onthoudbaar is en dat je dan "passief " mag meepersen. Dat betekent dat je probeert te zuchten, maar als je het echt niet houdt een beetje mee mag drukken. Een bevalling verloopt hierdoor niet sneller, maar is voor de barende vaak prettiger dan alles weg te zuchten. Ik vermoed dat dat randje op baarmoedermond niet gezwollen is geraakt, maar dat je waarschijnlijk 9,5 cm hebt gehad en dat de verloskundige dit laatste stukje weg gemasseerd heeft, zodat je voor het echt mocht gaan persen. Ik hoop dat je vraag zo beantwoord is en anders hoor ik het graag!

Groetjes Monique

3. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ah, dit klinkt wel heel logisch eigenlijk. Het "randje" was ook vrij snel weg, dus misschien was het idd wel gewoon het laatste beetje ontsluiting en niet van het persen. Ik dacht voor die bevalling altijd dat al het persen voor de 10 cm schadelijk was. Goed om te horen dat het wat genuanceerder ligt.

Bedankt voor het antwoord!

Deel Deze Pagina