Ziekte van Legg-Calvé-Perthes

Discussie in 'Aangeboren afwijkingen' gestart door BLiS, 29 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wachtende

    Wachtende Fanatiek lid

    29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    HIer geven we in iedergeval geen diclofenac meer bij alle orthopedische ingrepen ivm het botherstel...maar dus meloxicam.
    Echter als ik google zie ik dat veel ziekenhuizen wel gewoon diclofenac geven
     
  2. BLiS

    BLiS VIP lid

    29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Pcm krijgt hij van mij standaard als hij weer meer pijn krijgt, maar de ervaring leert nu dat de pcm niet voldoende is.
    Ik heb toen de arts en de huisarts gebeld en zij schrijven dan inderdaad diclofenac voor icm met de pcm zetpillen.
    Ik zal zo eens het Farmacotherapeutisch Kompas erbij pakken, ik ken meloxicam niet namelijk.
     
  3. Charlie11

    Charlie11 Actief lid

    10 aug 2012
    350
    1
    18
    NULL
    NULL
    1 heup is herstelt met rust (rolstoel, krukken en tractie) tegen de tijd dat ze erachter kwamen dat ik het ook aan de andere heup had was deze al best ver gevorderd. Ze hebben toen besloten om die heup te operenen omdat dat sneller zou herstellen dan nogmaals een rustprogramma voor het andere been. Daarnaast was dat bijna niet te doen want het betekende dat ik 2 benen niet meer mocht belasten.

    Ik heb absoluut geen trauma of iets dergelijks eraan over gehouden. Het was nu eenmaal zo. Als mensen het weten reageren ze vaak 'oh wat erg' maar zo heb ik het persoonlijk op die leeftijd niet ervaren. Ik was nog steeds dezelfde persoon,. ok maar dan in een rolstoel
    Ik was wel een tikkie ouder (het begon toen ik ongeveer 6 was)
     
  4. Nosam

    Nosam Bekend lid

    28 jan 2014
    842
    6
    18
    ✖
    DeesDees, hoe is het vandaag gegaan?
     
  5. BLiS

    BLiS VIP lid

    29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    #65 BLiS, 6 mrt 2014
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2014
    Goed nieuws!
    De foto's zagen er in mijn ogen slechter uit, de heupkop lijkt nog meer af te brokkelen...maar we zitten nu in de herstelfase!!
    Fase 2 op 3 lijkt het, fragmentatiefase op herstelfase!
    De rolstoel lijkt zijn vruchten af te werpen, joepie!
    Voor nu geen controle meer over 6 weken maar we mogen nu 2 á 3 maand wegblijven, wel nog het advies om de rolstoel zo te blijven gebruiken.
    Laat de heupkop straks in mei zien dat het inderdaad beter gaat mag hij weer iets meer bewegingsvrijheid terug.

    De arts was ook erg opgelucht nu, de kans op een operatie is nu stukken kleiner geworden! De vorige keer twijfelde hij nog enorm vanwege de fase waar hij in zat. Voor nu lijkt er weer een klein lichtpuntje te zijn.

    Ik zal morgen foto's toevoegen van de heup van vandaag en het vergelijk vanaf oktober/december/januari..
     
  6. moontje2008

    moontje2008 VIP lid

    7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Wat fijn!
     
  7. lovemy2kids

    lovemy2kids Fanatiek lid

    3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    Ik heb geen ervaring met deze ziekte. Herken wel je verhaal over het plotseling mank lopen e.d.

    Mijn dochter had dit ook toen ze 2.5jaar was. ook naar de huisarts en ook die deed het af als ontsteking aan de heup... Kreeg geen medicijnen, moest naar een week over zijn anders terug komen...
    Na 5 dagen werd het steeds erger en ze kreeg ook last van haar armen.. toen huisartsenpost gebeld en kon toen meteen komen...
    Vanaf dat moment ging alles in een stroomversnelling, van huisartsenpost, naar ziekenhuis, naar intensive care sophia kinderziekenhuis met de ambulance... in 4 uurtjes tijd...

    Mijn dochter had guillain barre syndroom, een ziekte die je spieren aantast... Heeft lang moeten revalideren, opnieuw moeten leren lopen e.d.. Maar nu 2 jaar later gaat het super hoor, ze is erg voorzichtig nog... Haar zelfvertrouwen heeft een flinke deuk opgelopen.. Je lichaam laat je toch in de steek.. Loopt wat achter in ontwikkeling, maar kan gelukkig goed mee...

    Succes met je kindje! Hoop dat het herstel net zo voorspoedig gaat als bij mijn kindje!
     
  8. BLiS

    BLiS VIP lid

    29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    #68 BLiS, 7 mrt 2014
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2014
    Bij deze de nieuwe foto

    Foto 1: eind januari 2013
    Foto 2: december 2013
    Foto 3: maart 2014
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. DarkAngel25

    DarkAngel25 VIP lid

    6 jul 2011
    7.732
    1
    38
    dus de middelste foto is de nieuwste foto? Ligt het aan mij, of ziet het er juist beter uit?
     
  10. BLiS

    BLiS VIP lid

    29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Nee de middelste foto is de eerste foto van december.
    Ik zie dat het lijkt dat het 1 grote foto is.
    Ik zal het bijschrift even wijzigen.
     
  11. DarkAngel25

    DarkAngel25 VIP lid

    6 jul 2011
    7.732
    1
    38
    Oke zo is het idd duidelijker. Nee dan ziet het er nu in mijn ogen juist slechter uit. Het lijkt alsof dat wat er nog zit door midden is ook. Het ziet er zo al erg pijnlijk uit zeg :(
     
  12. BLiS

    BLiS VIP lid

    29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Nou inderdaad, daar schrok ik ook flink van toen ik de foto's zag.
    Maar de arts kon mij al gauw gerust stellen :)
     
  13. DarkAngel25

    DarkAngel25 VIP lid

    6 jul 2011
    7.732
    1
    38
    Ik hoop echt dat de rolstoel voor een hoop rust en herstel kan zorgen. Lijkt me moeilijk als kind, terwijl je lekker wilt spelen en voetballen in een rolstoel zitten. Hoe vind je zoontje het?
     
  14. BLiS

    BLiS VIP lid

    29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Eigenlijk gaat hij er goed mee om, de rolstoel hoort nu even bij hem.
    Buitenspelen gaat ook redelijk in de rolstoel, vooral de balspellen vind hij leuk.
    Daarnaast komt hij er ook wel uit hoor om even van de glijbaan af te gaan, even wat energie eruit...dat moet ook.
    Al met al ben ik blij dat hij er zo goed mee om gaat, al kijk ik er ook wel naar uit om de rolstoel hopelijk over 2 maanden weer af te bouwen qua gebruik.
     
  15. BLiS

    BLiS VIP lid

    29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Afgelopen week hadden we weer een nieuwe controle bij de orthopeed.
    Er zijn nieuwe foto's gemaakt van zijn heupen.
    Het eerste wat mijn zoontje zei "mijn heup is nog steeds plat mama".
    Dat klopt inderdaad, de heup ziet er nog steeds 'plat' uit...maar we zien wel vooruitgang!
    De cyste in de heupkop wordt minder en er lijkt minder vocht aanwezig te zijn.
    Verder is te zien dat de afgebrokkelde stukjes meer bot vormen, het is een langzaam proces maar er is vooruitgang te zien. Gelukkig!

    Een operatie lijkt nu van de baan, de kans dat de heup zich weer functioneel gaat herstellen is aanwezig. Alleen is het afwachten hoe de heup zich kan en gaat vormen, of dat mooi rond is, is de vraag.
    Over een paar maanden moeten we opnieuw gezien worden, dit zal nog wel even zo blijven.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  16. BLiS

    BLiS VIP lid

    29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Dit zijn nieuwe foto's van oktober 2014 j.l.

    Het herstel verloopt tergend langzaam..maar er is en blijft een lichte vooruitgang te zien.
    Om de 6 maand hebben we nu een controle en worden er foto's gemaakt.
    Hij mag zijn heup steeds meer belasten gelukkig, maar het springen en rennen is helaas nog geen goed idee.
    Hij doet nu langzaamaan weer mee met de gymlessen op school, soms gaat dit goed maar soms ook niet omdat hij dan toch te veel pijn krijgt.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  17. gekko

    gekko VIP lid

    11 okt 2010
    10.962
    0
    0
    NULL
    NULL
    Blis ik ben zo blij voor je zoontje (en voor jullie) het herstel is langzaam... maar het is er.. en dat hij mee mag sporten is fijn voor hem....

    (nu duimen dat hetstel oppikt en het weer een prachtig mooie heup wordt)
     
  18. BLiS

    BLiS VIP lid

    29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Thanx Gekko!
    Beter zo dan dat er geen vooruitgang te zien is of misschien wel achteruitgang.
    Het is een slopend proces maar ik ben zo blij dat hij er zich nu beter bij voelt.
    Ik vind het wel heel spannend ook hoe zijn heup zich gaat herstellen.
     
  19. BLiS

    BLiS VIP lid

    29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Over 2 weken moet hij weer terug naar het ziekenhuis en zullen er opnieuw foto's gemaakt worden.
    Ik vind het weer erg spannend worden wat deze nieuwe foto's laten zien.
     
  20. Ava2011

    Ava2011 Lid

    8 dec 2011
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik kan het me voorstellen! Heel veel succes en hopelijk heeft het herstel goed doorgezet. Jullie kleine is een kanjer!
     

Deel Deze Pagina