De kinderen willen al heel lang goudvissen, nu weet ik dat goudvissen in een aquarium (tenzij weinig vissen en een heel groot aquarium) een no go is. Als compromis zou ik best een klein aquarium willen met wat kleine visjes die bij elkaar kunnen. Maar waar begin ik, er zijn zoveel vissen,plantjes en aquariums. Dus ben ik benieuwd naar iemand die een klein aquarium heeft, wat heb je er in zitten en heb je do's and don'ts?
Wat is een klein aquarium? Goed van je dat je geen goudvissen in een klein bakje stopt! Ik heb zelf een bakje van 30l en daar zit een betta splendens in, een solitair mannetje. Met verwarming en filter. Garnalen kunnen ook prima in een leuk klein aquarium, die zijn er in verschillende kleuren, zijn echt superleuk. Google eens op nano-aquarium, daar zie je leuke voorbeelden van kleine aquaria.
Ik zit nog te twijfelen tussen een 30 en 50 liter bak. Afhankelijk van wat er in zou kunnen kies ik voor een van die twee.
Ooh... in een 50l bak kan natuurlijk wel meer. Ook qua beplanting. (Endler-)guppen kunnen daar ook goed in, of rasboras galaxy. Geen kardinaal- of neontetra's, die hebben echt meer zwemruimte nodig.
Niet veel keus helaas voor kleine aquarium. Sommige killi vissen of inderdaad een betta, garnalen. Corydoras pygmeus als je voor een 60 liter bakje gaat. Maar zou dan echt maar één soort visjes doen. Rasbora zou kunnen... misschien een koppeltje knor goeramis?
Maar een betta kan niet met veel andere vissen dacht ik he? Dan valt die al af anders gaan de kinderen ruzie maken van wie de vis is haha. Ik denk dan idd eerder aan een klein schooltje. Zou dat samen kunnen met garnaaltjes of is de bak daar te klein voor?
Wij hebben een 60 liter aquarium met guppies, black mollies, platys en een borstelneusmeerval. Er zit een flinke plant in en verder wat stenen dingen. De meerval houdt van een beschut plekje. De vissen fokken als gekken, dus eens in de zoveel tijd doen we een hele zwik gratis via marktplaats weggeven.
Hier eigenlijk echt een guppy fan. Vindt gewoon lekker vrolijke visjes, eisen niet veel en kunnen best wel wat hebben en komen een beetje ondeugend over. Ze werpen levend hun jongen, wat super leuk is om te zien, maar je moet wel zorgen voor voldoende beschutting anders worden de jongen opgevreten. Ook zeker niet teveel nemen want binnen korte tijd heb je een lading kleintjes. Ook niet teveel mannen op vrouwen dan hebben de dames echt geen rust meer. Je kan op pinterest echt hele gave inrichting ideeën vinden qua planten. Landscaping maar dan met aquariumplanten. Sommigen zijn echt mini landschappen met dieptewerking of net een bosgebied etc. echt super gaaf! Hoogvin karpertjes zou ik afraden "vriendelijke" visjes zijn die niet snel vermenigvuldigen...Mn moeder vond ze prachtig dat zilver wit en met 300liter hadden we ruimte zat. Maar ze waren vrij aso en vermenigvuldigden nog sneller dan de guppen Zoetwater garnaal hadden we ook, weet t type niet, niet die kleintjes in elk geval maar bij de dierenwinkel was hij prachtig maar als wij moesten schoonmaken vonden we t maar een grote griezel. Vrienden van de familie hebben m geadopteerd, die konden wel een schoonmaker gebruiken. Als je kiest tussen 50 en 30 zou ik zeker voor de 50 gaan. Dan heb je een iets makkelijker een wat stabieler milieu en ook wat meer fatsoenlijke werkruimte. Mn neefje heeft zo'n klein vierkant bakkie met deksel van een liter of 25-30 en het maakt niet prettig schoon. Is met wat plantjes en wat decoratie ook wel heel snel "vol". Onze bakken waren 120-300 liter daar kan je aardig los mee qua inrichting, maar dat moet je maar net kwijt kunnen / willen.