Onze oudste heeft de laatste 2 weken last met gaan slapen. Net als nu , bijna 23.30 en slaapt nog niet ... gek word ik er van. Als ik vraag , waarom kun je niet slapen krijg ik 9 van de 10 keer het antwoord : ik ben niet moe ... Nu zeg ik steeds tegen 21 uur ga even wat lezen zodat je kunt slapen , maar ook dat helpt niet. Tegen 18.30 uur lopen we steeds nog een flink stuk met de hond , daarna is het nog beetje spelen in de tuin , wat drinken , douchen en tanden poetsen en op de eigen slaapkamer tot 21 uur nog rustig wat spelen. Tv / telefoon en radio staan dan al lang niet meer aan ..iemand nog tips wat we kunnen proberen?
Hier slapen ze ook laat. Denk dat het door het hele gebeuren komt, alles anders dan gewend, veel zorgen, enz. En toch minder actief dan normaal. Ik hoop dat het beter wordt als ze weer wat meer mogen en de gewone dingen weer wat meer terug komen.
22.30 uur vind ik nog laat voor een kind van 11. Of vergis ik mij daar in? TS, ik heb geen tips voor je. Volgens mij doe je het goed. Staan jullie normale tijd op?
Hier net zo, lijkt vooral te komen door geen school dus minder moe. Ook al is ze hele dag bezig. Zit meer in geestelijk moe vermoed ik. Na 11 mei hopelijk beter. (Onze dochter is ook 11 jr)
Hier valt zoon van 11 jaar ook lastiger in slaap. Maar gelukkig niet zo laat. Ligt tegen 21u in bed en slaapt ergens tussen 21.30 en 22u zegt ie. Denk de situatie en de tijd van het jaar.
Mijn dochter van 6 heeft ook moeite met slapen. Slaapt vaak pas tegen een uur of 22.00 - 22.30 uur. We proberen zoveel mogelijl het 'normale' ritme aan te houden. Ik denk dat het vooral door het corona gebeuren komt. Al heeft ze altijd wel weinig slaap nodig.
Hoe laat staat je kind op? Wat voor humeur heeft het dan? En de rest van de dag? Dat zouden voor mij belangrijke graadmeters zijn om te beoordelen of ik laat gaan, of dat ik wil proberen te sturen. Zolang dat allemaal oké is... tja? Hoe erg is het dan? Ik merk zelf ook dat ik minder goed slaap, minder makkelijk in slaap val, vaker wakker wordt e.d. Een dag thuiswerken geeft toch veel minder fysieke activiteit dan als ik 'gewoon' naar mijn werk zou gaan, kinderen van school moet halen etc... Mijn 11-jarige slaapt overigens van 21:30-22:00 uur tot ongeveer 6:30-7:00 uur. Normaliter als ze naar school ging, ging ze meer rond 21:00 uur slapen en 'klaagde' dan ook echt dat ze 'erg moe' was en wilde slapen. Dat hoor ik haar nu niet meer zeggen ... In puberteit verschuift overigens ook het slaapritme, in avond langer wakker, in ochtend langer slapen. Dat merk ik bij mijn oudste van 13 jaar nu heel duidelijk. Hij was altijd een heel vroege vogel (6:00 uur wakker) en was altijd erg moe rond 20:30-21:00 uur. Tegenwoordig gaat hij met pushen van onze kant om 21:30 uur slapen en is meestal rond 7:30 uur 'pas' wakker ... Ik moet hem tegenwoordig wakker maken als hij ergens heen moet.
Staan alle drie rond 7 uur weer op smorgens . Geen humeur gelukkig. Maar ja vind het gewoon erg laat. Ik lig dan vaak al in bed om 22.30 uur en oudste ligt dan nog wakker
Waarschijnlijk door te weinig geestelijke of lichamelijke inspanning. Het lichaam is dan gewoon nog niet moe.
hier krijgen ze af en toe in zulke gevallen de tablet mee naar boven waar ze dan naar slaapmuziek mogen luisteren. Ik heb 'insight timer' erop staan. Dat helpt vaak wel wat. Als ze na een uur nog niet slapen mogen ze dat proberen dus.
Hier ook 1 die gemiddeld pas rond half 10 of 10 uur slaapt! Normaal voetbalt hij 3x per week en speekt hij veel buiten. Nu zit hij al weken binnen, kan zijn energie niet kwijt. Ik laat het maar los, als straks school weer begint en hij weer mag voetballen komt het wel weer goed.. hoop ik
Klopt dat is nog laat, maar gebeurt mojn dochter van 10 ook wel ooit. Normaal slaapt ze tussen 21-22 ergens een keer, maar ik hoor haar soms ook wel langer rommelen.
Hier nog een: dochter van bijna 7 slaapt vaak niet voor 22.00 uur. Ze is nooit een makkelijke slaper geweest maar nu, zonder school, is het helemaal drama. Ze is gewoon niet moe, zegt ze. Buitenspelen, samen wat schoolwerk doen, puzzelen, met de buurmeisjes met de Lego, skeeleren/skateboarden/steppen; ze zit nauwelijks stil en ik probeer ook haar 'hoofd' wel uit te dagen maar het doet niets...Vervelend bijkomend probleem is dat ze wel wil dat ik om de zoveel minuten kom kijken. In de regel was het altijd zo dat ik max 2 keer terug moest en dan sliep ze. Nu in deze tijdens ben ik van de 7 avonden zeker 5 avonden zeker 8 keer onderweg naar haar..Ik wordt er gek van, mijn hele avond is eraan. Mijn man doet ook mee in deze 'rondes' maar ze hangt nogal aan mij. Ik blijf geduldig, steek mijn hoofd om de deur en herhaal weer 'ga maar lekker slapen' dus geen hele gesprekken. Maar niks helpt echt...
Dochter van 10,5 is ook een late slaper. Eigenlijk altijd al geweest, dus ik weet niet of je veel aan mijn ervaring hebt.Maar het baart me wel eens zorgen dat als ik om 23:00 naar bed ga, ze nog wakker ligt. Ze gaat om 20:30 naar bed en normaal gesproken zou ze dan lezen tot 20:45 en dan slapen. Zo gaat dat in ieder geval bij haar zusje van bijna 9. Die valt daarna dan ook direct in slaap. Maar de oudste gaat dan met haar knuffels spelen dus we laten haar de laatste maanden maar doorlezen tot 22:00. Ze heeft gewoon geen slaap. Ze ligt niet te piekeren zegt ze, maar gewoon te denken. Of te spelen met haar knuffels. Ik probeer er geen groot probleem van te maken want dan wordt het zo'n 'ding'. Je kan jezelf toch niet dwingen te gaan slapen? Als ze ligt, rust haar lichaam ook een beetje denk ik dan maar... Ze is denk ik gewoon een avondmens. Want uitslapen kan ze als de beste! Doordeweeks krijg ik haar moeilijk uit bed, ze moet echt 'ontwaken' (wat ik zelf herken). In het weekend laat ik haar maar uitslapen om alles een beetje in te halen.
Ik geloof toch wel dat kinderen in de meeste gevallen slapen zoveel als dat ze nodig hebben, uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Mijn oudste dochter slaapt zelden voor 22.00u, met regelmaat wordt het 23.00u, soms later. De jongste slaapt zelden voor 21.00u, maar op het moment is het meestal 22.00u. Als ze om 7.30u wakker worden, is dat echt laat. De oudste is meestal voor 6.30u haar bed wel uit. De oudste heeft niet veel slaap nodig, bij de jongste komt het late slapen als ze zich ergens zorgen over maakt (en met de huidige situatie is dat over nogal veel).
Mijn 6 jarige zegt ook vaak dat hij nog niet moe is. Hij ging altijd rond 19.00 naar bed maar nu rond 20.00. Komt ook omdat er onlangs weer een nieuwe tekenfilm op nick.jr is die om 19.30 begint. Hij valt rond 20.45 in slaap inmiddels. ( en is om 6.00 er weer uit )
Mijn 11 jarige gaat in deze tijd haast elke dag laat naar bed. Als wij naar bed gaan gaat hij ook. Verschilt tussen 22.30 en 23.30 uur. Hij kan er erg goed tegen en is gewoon niet moe maar slaapt wel uit, vanochtend kwam hij er om 10 uur uit. Als hij straks weer naar school moet wordt het weer eerder naar bed gaan al ligt hij dan de eerste week wakker omdat hij nog niet moe is.
Mijn zoontje van net 6 heeft sinds een week ook veel moeite met in slaap vallen. Hij gaat normaal om 19.15 uur naar bed maar omdat het nu vakantie is een uurtje later. Vanavond viel hij pas om 22.00 uur in slaap. Ik heb ook het idee dat hij echt niet leuk vindt en dat het hem frustreert. Hij zegt dat hij niet moe is en komt meerdere keren zijn bed uit. Ik denk dat het toch met de gekke tijd te maken heeft.