Hallo, ik ben een beetje ongerust. Mijn man heeft waarschijnlijk de ziekte van pfeiffer. Hij wordt hierop vanmiddag getest. Alle symptomen wijzen in ieder geval erop. Nu ben ik 13/14 weken zwanger. ik heb al wel de bloedtest en nekplooimeting gehad en die was perfekt 1:16000 . Moet ik me nu zorgen gaan maken om mijn baby. besmetting voorkomen is toch onmogelijk gezien je in 1 huis woont toch? Graag uw mening hierover, maak ik me terecht zorgen?
Hoi Nela jana, Epstein-Barr-virus (wat pfeiffer veroorzaakt) en zwangerschap Studies wijzen uit dat van de zwangere vrouwen 95% of meer antistoffen tegen EBV heeft. Een primaire infectie tijdens de zwangerschap is zeldzaam. Transmissie van het virus door de placenta vindt plaats, maar zeer zelden. In de literatuur zijn slechts enkele gevallen gepubliceerd die de relatie beschrijven tussen een intra-uteriene infectie met het EBV en een variëteit aan congenitale afwijkingen. Een primaire infectie tijdens de zwangerschap is geen reden voor abortus. Pasgeborenen vertonen geen reactie op het virus of maken de infectie subklinisch door. Bron; http://www.infectieziekten.info/bestand ... otocol.pdf De kans is dus heel groot dat jij er zelf al antistoffen tegen hebt. En ook zijn er maar heel weinig gevallen bekend van zwangere vrouwen die voor het eerst besmet raken met de Pfeiffer virus en dat het dan ook nog bij het kindje komt en dat het kindje er dan ook nog schade van ondervindt. Geen zorgen proberen te maken dus. Groetjes Brigitte