Dochter weinig aansluiting in klas

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Ammie1984, 12 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    Mijn dochter is bijna 10 en zit eind groep 6.
    Ik maak me al enige tijd zorgen over het feit dat ze nauwelijks aansluiting heeft met andere kinderen uit haar klas.
    De klas bestaat voornamelijk uit jongens. Er zitten maar 7 meiden in de klas. Met 1 daarvan spreekt ze met enige regelmaat af. Maar dat is dan ook wel de enige waarmee ze omgaat.
    Ze wilt dolgraag met een paar andere meiden afspreken, maar daar wordt ze door afgewezen. Die zeggen dan dat ze niet kunnen.. omdat mijn dochter nog geen mobiel heeft heb ik onlangs een van de moeders geappt en gezegd dat mn dochter graag met haar dochter een keer zou willen afspreken na school.. Toen kreeg ik ook een appje terug met de boodschap dat haar dochter niet wilde afspreken..
    Op school wordt ze dus ook vaak afgewimpeld door andere meiden. Laatst kwam ze thuis en ze ze: ik vroeg aan C of ik mee mocht doen met spelen (ze hadden met een groepje afgesproken om na schooltijd buiten te spelen.). C zei toen dat dat niet kon.. Maar toen ik op de gang stond zei C tegen E dat ze wel mee kon doen. Dat is toch raar mam..
    Op dat soort momenten breekt mn hart wel een beetje. Ik weet ook niet zo goed wat ik er aan kan doen. Niet heel veel denk ik.
    Ze gaat verder wel met plezier naar school, haalt goede resultaten, zegt ook dat ze het naar haar zin heeft in de klas..
    Buiten school om heeft ze nog een hele goede vriendin die ze regelmatig ziet uit onze straat. Zij gaan echter volgend jaar verhuizen. Blijven wel hier wonen, maar gaan aan de andere kant vd wijk wonen. Ze zien elkaar nu vaak voor of na het eten nog even.. dat gaat straks dan ook veranderen en ik hoop niet dat ze daardoor in een 'zwart gat' valt.
    Als ze zelf naar buiten gaat vind ze regelmatig wel iemand om te spelen. Alleen komt er nauwelijks iemand voor haar aan de deur, terwijl voor mn jongste regelmatig wordt aangebeld. Zij is ook elke dag wel onder de pannen en valt goed in de groep.
    Waarom denk ik dan? Mn dochter is zo'n lieve sociale vrolijke meid. Waarom valt ze er zo buiten en vind niemand het gezellig en leuk om met haar af te spreken?

Verder zou ik ook graag van dat gevoel afwillen en me er minder druk om willen maken. Ik ben er best wel vaak mee bezig. Ga dan lopen vissen bij mn dochter hoe het was op school met de kinderen, met wie ze in de pauze heeft gespeeld, of ze zich nog fijn voelt in de klas etc.
    Ik weet dat dat ook niet goed is. Vroeger ben ik heel erg gepest en ik wil dat zo graag voorkomen bij haar. Maar door mn eigen angst op haar te projecteren is natuurlijk ook fout..

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.968
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Lastig is dat hè. Ik zie dat wel vaker in klassen waarbij de verhouding jongen / meisje erg scheef is. Als er 12 of 14 meiden in je klas zitten, vind je gewoon makkelijker aansluiting dan wanneer het er maar 7 zijn.
    Je kunt er inderdaad weinig mee, want je kunt er nu eenmaal geen kinderen bij toveren in de klas. En hoewel het rot is dat die paar meiden die er zijn haar buiten sluiten, vind ik het ook altijd lastig om kinderen te dwingen met elkaar te spelen. Zeker buiten schooltijd.

Wat je wel kunt doen, is dit begin volgend schooljaar eens met de juf bespreken. Die kan dan wel bij samenwerkingsopdrachten proberen eens andere kinderen aan elkaar te koppelen. Misschien dat de andere meiden haar dan meer gaan zien en waarderen.

Zit je dochter buiten schooltijd nog op een club of vereniging? Anders is dat misschien nog een plek waar ze wat meer contacten kan opdoen.

Zonnestralen, Roanna en NiekeKris vinden dit leuk.
  3. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.324
    10.293
    113
    Dat is heel vervelend. Het is inderdaad wel heel lastig als er zo weinig meiden zijn en je eigenlijk niet echt de klik hebt.
    Onze knul heeft ook geen enkele aansluiting bij de jongens en de verhouding is meer jongens dan meisjes. Hij is gewoon echt heel anders.

Hij heeft nu het leukste contact met een meisje die is blijven zitten en daarom klikt het waarschijnlijk ook beter. (Hij is versneld dus het verschil is 2 jaar)

Ik ben overblijfmoeder geweest voor corona tijd en ik zie ook echt een verschil tussen de groepen. Vanaf gr 5 zijn ze veel eerlijker/directer en kort door de bocht.
    Waar ze in gr 1 tm4 nog probeerde uit te leggen deden ze dat nu veel minder. Het was meer in het absolute.

4. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.503
    8.425
    113
    Och nee toch, dan breekt je hart als je dat hoort :(

Wat @tupp ook aangeeft, kaart dit begin volgend schooljaar direct aan bij de juf (of als ze nog geen vakantie hebben, laat het dan nu nog weten)
    Want heel eerlijk, dit is gewoon een vorm van buiten sluiten en best kwalijk dat dit de leerkracht(en) blijkbaar helemaal ontgaat.

Hier op school maken ze gebruik van de kanjer methode, hoorde laatst van iemand dat er zelfs speciale pakketten zijn voor venijn tussen meiden, weet niet of dat daar van is, maar daarin komt het buitensluiten van kinderen ook aan de orde.

En buiten schooltijd is natuurlijk lastig, vriendschappen kun je niet afdwingen.
    Maar als school zoiets oppakt zullen de ouders daar ook bericht van krijgen en geeft dat allicht al een stuk bewustwording.

Sterkte met je meisje, kinderen kunnen hard zijn hè ... :oops:

5. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

22 okt 2018
    4.210
    1.753
    113
    Vrouw
    Zou het zeker aankaarten bij de juf van gr 7
    Ook school zou dit moeten opvallen tijdens de school uren.

6. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.324
    10.293
    113
    Heb ik nog niet geschreven dat ik dit zeker in het begin van het schooljaar zou aankaarten bij de juf. Aangeven hoe het was en dat jullie dat liever anders zien en of ze kan helpen.

Hopelijk hebben ze ook kanjer training. Dat ik loopt als het goed het gehele jaar. Pestprotocol zetten ze in wanneer er problemen zijn maar dan is het heel specifiek dat 1 kind erg in de kijker staat.

7. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    Het is gewoon erg lastig. Het is niet zo dat ze gepest wordt oo school. Ze gaat ook met veel plezier naar school en op school gaat het ook wel goed naar mijn idee.
    Het is meer dat ze er niet echt vriendinnen aan overhoud na schooltijd. Zelf wilt ze graag met anderen afspreken buiten school, maar buiten schooltijd wordt er niet naar haar omgekeken. En dat vind ik sneu. Waarom denk ik dan. Ze is zo'n leuke meid.
    Het kan ook zijn dat ik me drukker maak dan nodig is, maar het voelt op de een of andere manier gewoon niet fijn..

Deel Deze Pagina