Hallo allemaal, had hiervoor al een berichtje geplaatst. Ik ben nu 30 weken zwanger en heb me vorige week ziekgemeld (moe en last van mijn rug), vanaf morgen ga ik weer aan het werk. Nu belde HR mij op dat ik nu verplicht 6 weken van te voren eruit moet, maar dat heeft ze inmiddels teruggedraaid. Wel zegt ze nu dat de dagen die ik ten gevolge van mijn zwangerschap ben ziek gemeld van mijn zwangerschapsverlof worden afgetrokken?? Kan dat zo maar? Ik snap er niks meer van?? Dat is toch raar, aangezien er genoeg vrouwen zijn die in de eerste periode van hun verlof ziek zijn door bijv. misselijkheid. Hoor graag jullie reacties! Groetjes Daantje
Nee echt niet!! Ik zit al vanaf week 6 bijna geheel thuis. ik werk nu 7 uur per week. Ik mag een half jaar ziek zijn vanwege zwangerschap, dan komen ze niet aan mijn vakantierechten/zwangerschapsverlof. Als ik een half jaar (gedeeltelijk) ziek ben gemeld, komen ze daar wel aan, maar dat gaat bij mij maar om 3 of 4 uurtjes in totaal. Te verwaarlozen dus. Ik verwacht niet dat ik nog mijn volledige uren aan het werk kom, dan zou ik dus geen zwangerschapsverlof kunnen hebben???? Nee, dat klopt echt niet, maak je maar neit druk Even goed navragen bij personeel en organisatie! Succes!
Ik word er helemaal ge van, zit het hele internet af te speuren. Het komt me zo raar voor. Lees wel dat ze dat kunnen doen, wanneer je 6 tot 4 week voor de uitgerekende datum ziek wordt, maar daarvoor toch niet?? Grrr en morgen is de dame van HR er niet, nog een dag in onzekerheid.....
Ja dat kan inderdaad! Maar alleen de ziektedagen in je verlofperiode, dus tussen 6 en 4 weken voor de uitgerekende datum... Dat is zo geregeld bij het UWV. Verder heeft je werkgever helemaal niks te zeggen over je zwangerschapsuitkering.
Meerbdan 6 weken van tevoren niet, maar in de "flexibele keuze" periode waarin je met verlof mag wel. Dan maakt het niet uit of je 1% of 100% ziek gemeld bent, die dag wordt je aan het einde van je verlof gekort...dat is wat het uwv mij vertelde
Je hebt recht op MINIMAAL 16 weken zwangerschaps- en bevallingsverlof, waarbij het MINIMAAL 10 weken na je bevalling is... Jouw werkgever kan en mag daar niet aankomen, want da's wettelijk vastgelegd.
Van normale regels uitgaande (dus stoppen tussen 4 en 6 weken voor de uitgerekende datum). Je hebt recht op minimaal 16 weken verlof, waarvan MINIMAAL 10 weken na de bevalling... mocht je dus 6 weken van tevoren stoppen met werken en vervolgens 2 weken overtijd bevallen... heb je dus 18 weken verlof (minimaal 10 weken erna dus). Stop je 6 weken voor de uitgerekende datum en komt het kind 2 weken vroeger, hou je alsnog de volledige 16 weken. Dit is allemaal wettelijk bepaald en hier kan en mag je werkgever niet aankomen.
Als jij ziek bent (geheel of gedeeltelijk) op het moment dat je 34 weken zwanger bent, ben je verplicht om op die datum met zwangerschapsverlof te gaan. Tenminste, dat was 2 jaar geleden zo. Maar als jij volledig weer aan het werk gaat voordat je bij 34 weken bent, mag je ook later met verlof (uiterlijk met 36 weken). Als je ziekte nu ermee te maken heeft dat de zwangerschap zwaar is voor je lijf, zou ik dat alleen echt niet doen en gewoon met 34 weken met verlof gaan. Het wordt echt niet lichter, naarmate de tijd vordert. De ziektedagen die je nu hebt, maken niets uit voor je verlof. Dus nee, je werkgever mag die niet van je verlof af trekken.