Zwanger en werkend als gastouder

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Sabrinaaa, 17 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sabrinaaa

Sabrinaaa Actief lid

26 dec 2009
    187
    0
    0
    #1 Sabrinaaa, 17 feb 2012
    Laatst bewerkt: 17 feb 2012
    Hallo,

Ik ben werkende als gastouder zo'n 30uur in de week in een vast gezin. Ik ben zo'n 48 uur van huis.
    Nu heb ik mijn zwanger zijn verteld op mijn werk en nu is de vraag of ik vervanging moet zoeken voor de maanden van de zwangerschapsverlof of beter kan stoppen omdat na mijn zwnagerschap mijn moedergevoel er wel is en ik dan toch vaak bij mjin kind wil zijn. Eigenlijk heb ik mijn baan hard nodig. Ik krijg namelijk geen uitkering, maar ik geloof wel dat er voor een zwangerschapsverlof een uitkering bestaat. Als ik mijn baan dreig te verliezen dan ook mijn woning.
    De vraag is eigenlijk gewoon hoe lang hou ik dit vol qua tillen en in beweging zijn. In principe valt de bevallingsdatum mooi na de vakantie van eind juli tot begin september. dan heb ik dus een vrij rustige periode aangezien ik niet de deur uithoef om het schoolgaande kind van school te halen. Ik heb al wel twee meiden die willen invallen, maar ik ben gewoon bang om alles te verliezen.
    Mijn vriend is wel opzoek naar meer werk of een betere baan, maar we wonen nog niet samen en een baan is ook erg onzeker op dit moment.

2. Sammie1

Sammie1 Fanatiek lid

14 feb 2012
    3.494
    2
    38
    Ik weet alleen dat een werkgever nooit een werknemer mag ontslaan vanwege zwangerschap.

Ik weet natuurlijk niet of je eigen baas bent of niet. ;)

3. Tjilpje

Tjilpje Fanatiek lid

3 mrt 2010
    1.950
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je krijgt als gastouder geen uitkering voor zwangerschap. Is het geen idee om na de bevalling kinderen in je eigen huis op te gaan vangen?

Je staat wel ingeschreven bij een gastouderbureau neem ik aan? zij kunnen je vragen ook wel beantwoorden.

4. Sabrinaaa

Sabrinaaa Actief lid

26 dec 2009
    187
    0
    0
    dat zou goed kunnen maar ik heb niet een heel grote woning en heb dieren. die kan ik niet constant opsluiten. missxhien wil ik dat toch nog wel aan huis doen maar dan moet het wel mogelijk zijn

5. mimi83

mimi83 Niet meer actief

je krijgt 16 weken vanaf 34 of 36 weken zwangerschap,(bevallingsverlof) een ZEZ-uitkering.. Ruim van te voren aanvragen! neemt zo"n 2 maanden in beslag om te regelen..
    .Aanvraag ZEZ-uitkering voor zwangere zelfstandigen - UWV - Voor Particulieren

Voor deze 16 weken heb je inderdaad vervanging nodig die "jouw" kinderen opvangt.
    Mocht je ziek zijn dan kan je evt. de ziektewet van het uwv in.

In principe als jij je wat aanpast, niet teveel door je rug bukken e.d. moet dit gewoon vol te houden zijn tot aan je bevallingverlof, mits er geen andere dingen gaan spelen maar dat geld voor iedere zwangere vrouw.
    Er zijn moeders genoeg met al meerdere kinderen en die worden ook zwanger;) dus het moet te doen zijn.

6. Sabrinaaa

Sabrinaaa Actief lid

26 dec 2009
    187
    0
    0
    dat dacht ik dus ook. wat zwangere vrouwen met al een kind kunnen, moet ik toch kunnen in goede gezondheid van de zwanherschap.
    de zez aanvragen duurt dus nog best lang voor het aanvragen, bedanmt daarvoor anders was ik vast te laat geweest. je antwoord is erg behulpzaam dank je wel.

7. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Even inhaken op het ziekmelden. Ben er dus net keihard achter gekomen dat dit niet waar is, je krijgt niks. Ik mag niet meer werken ivm mijn bekken(nu al!! potverdrie..) en krijg niks voor mijn gastouderkindje. Hier is geen ziektewetuitkering voor omdat je nergens onder valt(geen baas hebt).

8. Sabrinaaa

Sabrinaaa Actief lid

26 dec 2009
    187
    0
    0

dat is toch wel wat vreemd want je betaald wel ziektewetkosten aan de belastingdienst

9. mimi83

mimi83 Niet meer actief

klopt daarom staat er evt.. dat is alleen als je vrijwillig verzekerd bent. Bij freelance werk, 0 uren contract e.d. heb je geen automatische ziektewet. Dit had het gastouder bureau je moeten vertellen toen je gast ouder werd.

10. Sabrinaaa

Sabrinaaa Actief lid

26 dec 2009
    187
    0
    0
    waarom betaal je dan in hemelsnaam ziektekosten aan de belastingdienst :s

11. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Maar ik heb een contract voor 17 uur in de week, uren zijn vastgezet. Heb ik er dan wel recht op? Doe het ook pas sinds november misschien daarom??

12. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Ow en ik krijg pas vanaf januari betaald(wel met terugwerkende kracht). Moet mijn belastingaangifte nog doen, misschien heeft dit er ook nog mee te maken dat ik dan niks krijg? Of word ik gewoon weer eens genaaid waar ik bij sta?

13. Sabrinaaa

Sabrinaaa Actief lid

26 dec 2009
    187
    0
    0
    als je minder dan vier dagen werk heb je geen contra t maar een overeenkomst tussen vraagouder gastouder en bureau. hierbij heb je dus geen recht op een uitkering of ziektewet. werk je vier dagen in de week dan ben je in loondiensten heb je dus een contract. als ik het allemaal goed zeg ;)

14. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Ja precies, dit dacht ik dus ook. Dat klopt dan gewoon.

15. Sabrinaaa

Sabrinaaa Actief lid

26 dec 2009
    187
    0
    0
    ja dus heb je alleen recht op een zez uitkering voor verlof. andere uitkeringen en wetten niet. je hebt te weinig uren om in loondienst te gaan.

16. Sabrinaaa

Sabrinaaa Actief lid

26 dec 2009
    187
    0
    0
    ja dus heb je alleen recht op een zez uitkering voor verlof. andere uitkeringen en wetten niet. je hebt te weinig dagen om in loondienst te gaan denk ik??

Deel Deze Pagina