Duur beoordeling wazo aanvraag

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Passie12, 27 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Passie12

Passie12 Nieuw lid

8 jun 2016
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste lezer,

Op 6 mei heb ik een wazo uitkering aangevraagd per ingangsdatum 3juni. Op 20 mei had ik nog niks vernomen dus weer gebeld met uwv, er bleek niks met mijn aanvraag gedaan te zijn (behalve dat de medewerker had genoteerd waarom ik had gebeld namelijk de aanvraagenda van een zwangerschapsuitkering, maar deze uitkering is vervolgens niet daadwerkelijk aangevraagd). Dit is dus pas per 20 mei in gang gezet. Vervolgens heb ik een brief gekregen dat ik binnen 8 weken na 20 mei hoor of de uitkering wordt toegekend. Dus 10 weken nadat ik gebeld heb. Op jullie site staat dat de beoordeling 4 weken duurt. Ik vind het allemaal erg onduidelijk en heb er een heleboel stress van terwijl ik nu eigenlijk al 3weken van mijn verlof zou moeten kunnen genieten verkeer ik in een hoop onzekerheid.
    Daarnaast is mijn wia lgu wel doorbetaald voor de hele maand juni terwijl ik daar dus maar 2dagen recht op heb ik begreep telefonisch dat ik per een wijzigingsformulier moet doorgeven aan de wia dat ik wazo krijg, maar dat ik dat pas moet doen als de wazo daadwerkelijk is toegekend. Klopt dit?
    Op welke datum kan ik de eerste wazo betaling verwachten?

Alvast bedankt voor de informatie

Groeten Pas

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Pas,

Wat naar dat je niet volledig bent geïnformeerd. We beoordelen de WAZO-aanvraag altijd binnen 4 weken na de ingangsdatum. We kunnen dat niet eerder beoordelen, omdat de WAZO wordt gebaseerd op het loon dat je in de periode daarvoor verdient.

De wettelijke beoordelingstermijn is inderdaad 8 weken, maar we proberen altijd binnen 4 weken een beoordeling te sturen. Lukt dat niet, dan krijg je na 4 weken altijd een voorschot. Uiterlijk 1 juli kirjg je dus onze beslissing. Die vind je op Mijn UWV. Direct nadat je aanvraag is beoordeeld, betalen we de WAZO zo snel mogelijk.

Ben je aangemeld bij de Berichtenbox vanMijn Overheid? Dan krijg je een e-mail zodra er nieuwe berichten in Mijn UWV staan. Je krijgt dan een mailtje over de beslissing op je WAZO-aanvraag.

Op je aanvraag vermeld je dat je ook een LGU-uitkering hebt. Je LGU wordt dan onderbroken voor de periode dat je met verlof bent. Dat hoef je zelf niet bij de WIA door te geven, dat doet de afdeling WAZO. Na het verlof wordt je LGU ook automatisch weer voortgezet.

Dat je voor de maand juni nog een volledige WIA-uitkering hebt gehad, komt doordat je WAZO nog niet was toegekend. Dit zal achteraf intern worden verrekend. Daar hoef je zelf niets voor te doen.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team

3. Passie12

Passie12 Nieuw lid

8 jun 2016
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Robert,

Bedankt voor de informatie. Ik heb toevallig gister de wazo toegekend gekregen. Inmiddels heb ik alleen wel een wijzigingsformulier voor de wia ingevuld, daarop heb ik bij overige wijzigingen vermeld dat ik van 3 juni tot 23 september een wazo uitkering ontvang ivm zwangerschap. Zal dit problemen geven?
    Weten jullie of de wazo via het UWV als arbeidsinkomen geldt voor de belastingdienst? Ik vraag me namelijk af of ik daardoor dit jaar nog recht heb op een inkomensafhankelijke combinatiekorting. Op grond van mijn wia uitkering heb ik hier geen recht op, maar vroeg me af of ik dat op grond van de wazo wel heb.

Met vriendelijke groet,

Pas

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Pas,

Fijn dat het inmiddels beoordeeld is. Dat je 't zelf ook aan de WIA hebt doorgegeven, is geen probleem. Je teveel ontvangen WIA moet verrekend worden met de WAZO. Aangezien de WAZO hoger is (namelijk 100%, en de WIA is 75 of 70%), betekent dit dat je een nabetaling kunt verwachten.

Hoe het zit met de belastingdienst, kan ik niet zeggen. Daarover kun je het beste contact opnemen met de Belastingdienst.

Met vriendelijke groet,
    Robert
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina