Werkgever van mijn man doet moeilijk. Wie heeft advies?

Discussie in 'De lounge' gestart door Veraenroy, 26 nov 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Veraenroy

Veraenroy Fanatiek lid

2 apr 2006
    3.019
    0
    0
    Een goede morgen allemaal.

Mijn man heeft al 1 jaar last van een tenniselleboog. Hij heeft al meerdere spuiten bij de huisarts gehad en heel veel behandelingen bij de fysiotherapeut.
    Hij is hier ook in het afgelopen jaar 2x ziek voor thuis gebleven. Hij werkt in de woningstoffering en moet dus elke dag vloerbedekking leggen, gordijnen ophangen(dus met boormachine werken) en dit heeft de klachten alleen maar verergerd.

Tijdens zijn vorige ziektes is hij te snel weer aan't werk gegaan waardoor zijn arm nooit de rust heeft gekregen die het nodig had.

Nu heeft hij zich afgelopen dinsdag wederom ziekgemeld omdat het niet meer uit te houden was. Afgelopen donderdag moest hij na de orthopeet in het ziekenhuis en heeft hij botox injecties in zijn elleboog gehad waardoor zijn middelvinger en ringvinger helemaal slap zijn gaan hangen.
    Dit was de laatste behandeling die de orthopeet nog probeerde en daarna zou hij overgaan op een operatie.

Nu komt het probleem. Dinsdag heeft hij zich ziekgemeld. Donderdag de spuiten gehad, en donderdag ook al controlle gehad van de arbodienst.
    Hier heeft hij een brief van gekregen dat hij opgeroepen zou worden voor een vervolg gesprek bij hun (Commit dus).

Gisteren vind ik bij de post een brief van zijn werkgever. Hij moet dinsdag om 10.00 op het hoofdkantoor komen om zijn reintegratiemogelijkheden te bespreken. (hij is nog geen week ziek en dan al reintegreren?)
    Wij hebben echt het gevoel dat hij niet serieus genomen wordt. En ik vermoed dat ze hem weer zsm weer aan't werk willen hebben. (krijgt ie weer geen rust)

We zijn er ook bang voor dat hij zometeen aangepast werk moet gaan doen in het hoofdkantoor in Best, en ik loop op het laatste nu.

Wie weet in welke mate de baas zich hiermee mag bemoeien. Want wij willen nu graag eerst laten uitzoeken bij de commit in hoeverre zij vinden dat hij z'n werk mag hervatten. De huiscontroleur vond zowiezo dat hij zijn rust nu echt moet nemen.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop dat iemand er hier verstand van heeft.

Groetjes Vera

2. Niet meer actief

nou echt een antwoord heb ik niet alleen dat ik ook vind dat ze wel erg moeilijk doen. Veel succes met alles :) sterkte.

3. Niet meer actief

Aangezien de arbo al bij jullie aan de deur is geweest heeft zijn werkgever de boel uitbesteed aan hun.
    Een eventueel reintegratieplan hoort dan ook via de arbo te lopen.
    Dit mogen ze niet op eigen houtje doen.

Als ik jouw man was, zou ik morgen de arbo bellen en zeggen dat hij een eventuele reintegratie via hun wil laten lopen en niet via de werkgever zelf.
    De arbo kan dan contact opnemen met de werkgever dat dit niet op eigen houtje gedaan kan worden.

Wel moet je man even een briefje sturen dat ie niet op de afspraak komt omdat de arbo dit regelt! Om zichzelf in te dekken!

Het zijn wel een stelletje flapdr#llen zeg!
    Lekkere werkgever, als je zo met je personeel omgaat.

Sterkte ermee

4. Veraenroy

Veraenroy Fanatiek lid

2 apr 2006
    3.019
    0
    0
    Het is idd echt niet normaal hoe het daar gaat. En ze behandelen ook niet iedereen gelijk. Een collega van hem is nu 6 weken ziek, heeft alleen controlle thuis gehad, en moet ook dinsdag na het hoofdkantoor gaan. Waarom gunnen ze hem die rust wel en Roy niet.

de arbo controleur die hier was zei ook tegen Roy dat hij beter om gips om z'n arm had kunnen vragen omdat hij dat zichtbaar iets aan zich heeft en hij zijn vingers ook zelf slap kon houden (redenatie werkgever). Maar het ziekenhuis wilde dat niet doen, omdat het in veel gevallen niet werkt en de klachten alleen maar verergerd heeft.

5. Niet meer actief

Ja meis, het is lastig hoor! werkgevers zijn raar!

Bij mij geloofden ze niet dat ik zwanger was en kon ik met 12 weken naar de arbo...

Zelfs een zwangerschapsverklaring van de vk hielp niet!

De arbo kan een boel voor je doen hoor! Gewoon morgen gelijk die mensen bellen en hun regelen het voor je man! Het zou toch van de zotte zijn dat je man te vroeg gaat werken en alle ellende weer opnieuw krijgt!

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    De intelligentie spat hier weer vanaf.
    Zie je het niet, dan is het er ook niet, :confused:

Ongelovelijk!

Goed je rechten en plichten gaan uitzoeken op dit gebied. Is hij ook lid van een vakbond?

7. Veraenroy

Veraenroy Fanatiek lid

2 apr 2006
    3.019
    0
    0
    @bossi333: Hij is helaas niet lid van een vakbond, maar ik ga dit dus echt nu zsm regelen. Want het is altijd wat bij hun. Ze hebben geen cao, dus wij kunnen niks nakijken wat hij ons allemaal voorschoteld.

Weet iemand soms waar ik zulke dingen kan uitzoeken?

8. daantje86

daantje86 Fanatiek lid

20 nov 2006
    3.570
    0
    0
    kraamverzorgende
    ijsselstein
    jeetje zeg wat een werkgever inderdaad de arbodienst bellen en hun laten regelen. je kan gewoon aan je werkgever de cao vragen en die zijn ze dan VERPLICHT te geven.

9. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Nou... das niet helemaal waar... Bij ons op het werk (ik werk als salarisadministrateur/secretaresse) vragen wij ook wel eens om een controle bij een werknemer wanneer deze zich ziek heeft gemeld. Waarschijnlijk heeft de baas van jouw man dat ook gedaan. Daarom heeft hij zo snel al controle gehad. Dit hoeft geen kwaaie wil te zijn van zijn baas, maar kan er ook mee te maken hebben dat dit nu de tweede keer is dat hij zich ziekmeldt en zij graag willen weten waar zij aan toe zijn.

Wij hebben bij ons op het werk op dit moment ook iemand die langere tijd thuis zit. Wij hebben ook alles uitbesteed aan de Arbo. De Arbo betrekt de werkgever echter wel in dat proces. Je bent als werkgever namelijk verplicht om contact te onderhouden met je werknemer en met hem/haar om de tafel te zitten om het reïntegratieproces te bespreken. Ik denk dus, als ik je verhaal zo hoor, dat zijn werkgever te horen heeft gehad dat hij contact met je man op moet nemen. Ze hebben daar weinig keuze in als de Arbo hen hiertoe verplicht.

Dit even om de kant van de werkgever van je man aan te geven. Neemt niet weg dat ze die spoedcontrole niet aan hadden hoeven vragen... maar goed, dat is de keuze van de werkgever geweest. Het kan goed zijn dat ze zelf ook dachten dat het niet zo'n vaart zou lopen... :(

Sterkte! Enne... laat hem niet te vroeg beginnen hoor... Daarmee maakt ie meer kapot dan hem lief is.

10. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Daantje, niet iedere werkgever heeft een CAO...
    Maar arbeidsrecht en arborecht gelden wel altijd.

Elke werkgever heeft zich te houden aan de wet.

11. Veraenroy

Veraenroy Fanatiek lid

2 apr 2006
    3.019
    0
    0
    Ja maar als de arbo hem verplicht heeft contact met Roy op te nemen, waarom zetten ze dat in de brief die de consulent hier achter gelaten heeft dat hij door de commit wordt opgeroepen. Er staat nergens dat de baas contact met hem gaat opnemen.

Ik weet gewoon dat als hij dinsdag op gesprek gaat er van hem geeist wordt dat hij woensdag stikkertjes moet gaan plakken in het hoofdkantoor(best). Hij kan niet schakelen (auto) want hij heeft het aan z'n rechterarm. Dan zal hij wel met de trein moeten gaan denk ik lekker 2 uur op en 2 uur terug reizen. Ik vind dit de grootste flauwekul Hij heeft dit al eens moeten doen. Kon hij 4 uur reizen om daar 3 uurtjes stikkertjes te plakken.

Ook mag van de orthopeet z'n linkerarm nu niet gaan overbelasten, omdat hij daar ook al beginnende klachten heeft.

Ik vraag me eigelijk ook af of ze hem mogen verplichten om in Best aangepast werk te laten doen terwijl wij zelf in Heerlen wonen. (110km verschil)

12. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Volgens mij is de werkgever van je man verplicht zo snel mogelijk een reintergratieplan op te stellen!
    Als dit een probleem is ( zijn elelboog) waar hij al vaker voor in de ziektewet heeft gezeten vind ik het niet meer dan logisch van de werkgever om met de ziekmelding gelijk een reintergratieproject te gaan starten. Als het nog niet mogelijk is dat hij nog niet aan het werk gaat zal dat ook niet gebeuren.
    Teon ik in mijn zwangerschap werd ziekgemeld kreeg ik ook een brief over reintergratie. Belachelijk en totaal niet aan de orde, maar goed ze zijn wel verplicht tot het voorstellen van een reintergratieproject volgens mij. We leven nou eenmaal in een land van veel bureaucratie en regeltjes.
    In mijn ogen is een reintergratietraject juist iets goeds. Op deze manier kan je man zijn werkgever goed uitzoeken wat voor werk je man wel kan doen, zonder dat hij zijn elleboog overbelast.

succes in ieder geval

13. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Klopt, de Arbo laat altijd een brief achter waarin ze zeggen een gesprek te willen plannen voor het reïntegratieprojekt. De Arbo moet zich echter onder andere baseren op gegeven die zij van de werkgever krijgen. Zij moeten weten wat voor een mogelijkheden er zijn op het gebied van werkaanpassing.

Het klopt dus wel degelijk dat hij op twee fronten wordt opgeroepen: zowel door zijn werkgever als door de Arbo. Nadat de Arbo gegevens heeft gekregen van de werkgever zullen zij hun reïntegratieprojekt verder oppakken.

Trouwens, volgens mij kunnen zij je man inderdaad verplichten om aangepast werk te verrichten, helaas... (of dat aangepaste werk nu in Best is of in Heerlen) Maar goed, als ik je man was zou ik zijn problemen daarmee goed aangeven bij de Arbo-arts als hij daar op gesprek komt. In ieder geval wordt de beslissing niet zozeer genomen door zijn werkgever alswel door de Arbo-arts. Dus daar ligt de enige mogelijkheid om onder dat aangepaste werk uit te komen. Wel met een goede reden natuurlijk... bij die Arbo-artsen kun je ook niet zomaar onder alles uit komen... :cry:

14. Veraenroy

Veraenroy Fanatiek lid

2 apr 2006
    3.019
    0
    0
    @Josien: Is het niet zo dat wanneer je nog werkzaamheden binnen het filiaal waar je nu werkzaam bent kunt uitvoeren, dat dat voorgaat ipv een ander filiaal.

Een andere collega van Roy heeft het nl aan z'n knie en kan nu gaan meten en bestellingen bezorgen. Hij hoeft dan niet te rijden (doet een collega) en hoeft hem alleen maar dingen aan te geven.

Roy is eigelijk de enige die ze elke keer als hij ziek is na best willen sturen voor aangepast werk. De andere mogen allemaal in maastricht blijven werken.

Zijn daar geen regeltjes voor?

15. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Beste Vera,

Bij mijn weten zijn daarvoor geen echte regeltjes. Het lijkt me echter dat de redelijkheid dient te zeggen dat als er nog werk is in het filiaal waar hij nu werkzaam is, dat dat dan voorgaat op een ander filiaal. Maar goed... het is natuurlijk heel betrekkelijk... Want als je man zegt dat er nog werk is in het huidige filiaal kan de werkgever daar natuurlijk een hele andere kijk op hebben. Het blijft subjectief natuurlijk. Maar ik zou dit zeker meenemen in het gesprek bij Commit.

Succes!
    Josien

16. Veraenroy

Veraenroy Fanatiek lid

2 apr 2006
    3.019
    0
    0
    Dus als ik jullie goed begrijp kan hij nu het beste morgen met de commit bellen en vragen voor een gesprek met de bedrijfsarts en dan aangeven dat hij de reintegratie via hun wil laten verlopen.

Maar krijgt hij daarmee geen problemen met z'n baas als hij dinsdag dan niet op dat gesprek komt (werkweigering of zo)

Ja sorry, maar ik heb hiervan niet veel verstand

17. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Beste Vera,

Ik zou als ik hem was het volgende doen:

1. Naar het gesprek gaan met zijn werkgever. Daarin goed aangeven wat zijn klachten zijn en daarbij ook de omstandigheden (jouw zwangerschap) aangeven. Het kan zijn dat de werkgever een voorstel doet voor aangepast werk. Zeg dat je dat in overleg met Commit verder zal bespreken. Doen geen consessies of toezeggingen. Afspraken kan je alleen maken met Commit.

2. Je man ontvangt een brief van Commit voor een uitnodiging (of je kan bellen voor een afspraak). Ga hiernaar toe en geef aan hoe je het gesprek met de werkgever hebt ervaren. Blijf altijd rustig, laat je niet leiden door emoties (ook al kan dat moeilijk zijn) en laat je man aangeven waarom hij niet in Best zou willen/kunnen werken. Geef ook aan dat je denkt dat er in het huidige filiaal misschien aangepast werk gerealiseerd kan worden.

Het is heel belangrijk dat je man naar beide gesprekken gaat, om zo te voorkomen dat hij gekort zal worden op een eventuele ziektewetuitkering. Een werkgever hoeft zijn salaris niet door te betalen als je man niet op deze gesprekken verschijnt.

Het codewoord blijft rust en een goede uitleg van de omstandigheden. Zowel zijn werkgever als de Arbo-arts zal daarvoor veel meer begrip tonen dan wanneer ze iemand voor zich hebben zitten die meteen met grote woorden en beschuldigingen aan komt.

Succes!

Groetjes,
    Josien

18. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Hoi,

alle regels omtrent ziekte(verzuim) en werk staan op deze site.

Superhandig en lekker beknopt. Weet je snel waar je aan toe bent en wat je rechten en plichten zijn als werknemer.

http://www.arbo-advies.nl/

19. lydia

lydia Fanatiek lid

30 aug 2006
    1.024
    0
    0
    Hoi Vera,

Hoop voor jullie dat er snel een goede oplossing komt en zou het inderdaad ook met de Arbo overleggen die zijn volgens mij toch onpartijdig maar niet leuk zo aan het eind van je zwangerschap maar komt vast goed...

Liefs Lydia

Deel Deze Pagina