Ziektes rond PCO

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Jolanda, 22 mrt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jolanda

    Jolanda Fanatiek lid

    26 jul 2005
    3.281
    0
    0
    Noordwolde Friesland
    Nu weet ik dat er nogal wat ziektes zijn bij vrouwen met pco syndroom.

    * vaak infertiliteit, in ieder geval een kleinere kans op een spontane zwangerschap.
    * Adipositas, hirsutisme (overgewicht)
    * Diabetes mellitus type II
    * Verhoogde kans op endometriumcarcinoom.
    (kanker aan het baarmoederslijmvlies) Dit is eenvoudig te voorkomen, aangeraden wordt om vrouwen met PCO minimaal een maal per 3 maanden te laten menstrueren om zo het baarmoederslijm af te voeren. De kans op kanker neemt daarmee af.
    * Lange termijn: meer kans op hart en vaat ziekten. Dit hangt ook samen met de adipositas.

    Nu zijn er behandel methodes:

    Behandeling van PCOS

    * Geen kinderwens - Orale Anti Conceptie (OAC) zoals bijvoorbeeld de Diane pil

    * Wel kinderwens - Ovulatie-inductie


    Maar wat ik mij nou afvraag, stel je hebt een kinderwens, en die is vervult, wat doe je dan?

    Ga je dan aan de anti conceptie pil?
    Zodat je maandelijks een menstruatie verkrijgt en daardoor de kans op kanker aan het baarmoeder slijmvlies verkleint?

    Ik vind het allemaal best moeilijk hoor.
    Bij ons in de familie komen al hart en vaatziekten voor, en diabetes ook.
    Ik vind dat eigenlijk allemaal best beangstigend.

    Zelf zit ik er over na te denken om alles maar te laten verwijderen wanneer mijn kinderwens in vervulling is gegaan.
    Maar als ik dat doe, lost dat pco op of niet?

    Ik weet dat er waarschijnlijk niemand is die hier een antwoord op heeft.
    Maar hoe denken jullie er over ( degenen die ook pco heeft)?
    En wat zouden jullie gaan doen, later?

    Daar ben ik erg benieuwd naar
     
  2. runner

    runner VIP lid

    12 jan 2006
    5.387
    0
    0
    katwijk ZH
    dat is een aardig lijstje wat je daar hebt neergezet en niet erg positief ook!

    ik denk niet dat ik nog aan de pil zou gaan maar er zijn genoeg andere voorbehoedsmiddelen waarvan ik nog niet zou weten wat ik dan zou gaan gebruiken, ze komen allemaal op het zelfde neer, ik bedoel dat overal toch hormonen inzitten die ook in de pil zitten maar het gaat mij om het idee (vaag?)

    kan het niet zijn dat pco verdwijnt? weet ik eigenllijk niks van.
    voordat ik aan de pil begon was ik ook gewoon iedere maand ongi dus zou dat na een eventuele zwangerschap dan ook weer kunnen veranderen?
     
  3. Elmo

    Elmo Niet meer actief

    Ik kan hier idd niks zinnigs op zeggen. Heb geen PCO en weet niet hoe het is om dat te hebben.
    Moeilijke keuzes...is er in het ziekenhuis niet iemand waarmee je hierover kan praten?
    Succes in ieder geval!
    Liefs Elmo
     
  4. Jolanda

    Jolanda Fanatiek lid

    26 jul 2005
    3.281
    0
    0
    Noordwolde Friesland
    Ik wil het er idd nog over hebben in het ziekenhuis.
    Maar dit is op dit moment nog niet aan de orde, daar ik een kinderwens heb.

    Tja pco kan verdwijnen, wanneer je overgewicht hebt, of extreem mager bent, maar helaas hoor ik niet in dat rijtje thuis.
    Want dan kon ik er wat aan proberen te doen.

    Dus ik wacht eerst nog even af met mijn vragen te vuren aan de gynaecoloog, hij word geloof ik toch al moe van me, dus ik laat het eerst maar even.

    Vroeg me wel af wat anderen zouden doen.
     
  5. runner

    runner VIP lid

    12 jan 2006
    5.387
    0
    0
    katwijk ZH
    ik moet 12 april weer naar de gyn dus dan zal ik het zeker wel even aankaarten, wil nou idd wel weten hoe het straks verder moet.

    ik heb ook geen overgewicht en ik ben ook zeker niet te mager maar ik wil wel dat het over gaat!!
    haha.

    een vriendin van mij heeft met behulp van clomid een zoontje gekregen en nu staat ze weer op springen zonder hulp van buitenaf. ze is zelfs door de nuva ring heen zwanger geworden. het kan dus blijkbaar allemaal!
     
  6. mouschy

    mouschy Fanatiek lid

    30 aug 2005
    3.709
    0
    0
    kraamverzorgster, nu ben ik gastouder.
    Noord Holland
    Ik heb ook PCO en ben met behulp van Clomid zwanger geworden.
    We willen heel graag zometeen een 2 kindje. En ik hoop maar dat het net zo gaat als vorige keer, we hebben 9 maanden moeten wachten, dus niet te lang. Als deze Uk is geboren ga ik ook zeker niet aan de diane pil. Maar gewoon even helemaal niets. Ik weet het is beter om 9 maanden te ontzwangeren dus dat gaan we ook zeker doen. Tot die tijd gaan we aan de slag met een condoom... tja je moet toch wat he.... :rolleyes: En als Uk 9 maanden is gaan we aan de slag voor nr.2 ;) Ik heb dus geen idee of ik weer aan de Clomid moet of niet. We moeten het afwachten denk ik. Maar ik ga niet te lang er mee wachten als het binnen een half jaar niet lukt ga ik er om vragen. Ik loop / liep onder controle bij het VU. Maar nu alles goed gaat met deze zwangerschap kan ik gewoon bij de verloskundige onder controle. En ze weet niets van PCO.... Raar eigenlijk dat een verloskundige niets van PCO af weet.... :rolleyes:
    Maar goed na onze kinder wens weet ik dus eigenlijk niet wat het vervolg is. Hormonen vind ik ook niet super als het niet hoeft. Dus de diane pil slikken lijkt me zinloos, maar ik weet dat ik het nodig heb met oog op de hormonen. Ik moet dan weer naar de VU en daar hoor ik verder wel wat het vervolg is...
    Eigenlijk vind ik het maar vreemd, er zijn veel vrouwen met PCO en er is toch maar zo weinig over bekent........

    wat een verhaal he..... pffffffff ;)
     
  7. dorito

    dorito Bekend lid

    10 nov 2005
    868
    0
    0
    wat ik weet van iemand is dat als je pco hebt dat het dan soms verstandig kan zijn om de pil te slikken omdat je dan de kans op sommige ziektes verkleint. dat het daar binnen toch af en toe opgeruimd wordt.
     
  8. Pientje

    Pientje Fanatiek lid

    17 apr 2006
    4.086
    0
    0
    stay-at-home-mom!!
    Noord-Holland
    sja daar zit ik ook regelmatig aan te denken...

    Ik wil in ieder geval noooit meer aan de pil omdat ik zeker weet dat na het stoppen de pco alleen maar erger is geworden. Die pil heeft er zeker ingehakt!
    Kan dan wel na de kinderwens weer aan de pil om de symptomen te onderdrukken,maar ik zie het niet zitten om mijn hele leven lang aan de pil te gaan,moet er niet aan denken,wat een troep is het eigenlijk!! En dan al zeker niet zo'n zware diana pil.

    Dus ik ga niks meer gebruiken en zie wel of ik eens in de 3 maanden menstrueer,dat denk ik wel.

    groetjes Pientje
     
  9. senna1979

    senna1979 Fanatiek lid

    3 feb 2006
    1.496
    0
    0
    verpleegkundige op een woongroep voor mensen met e
    Zuid Holland
    De gyn denkt ook aan pco bij mij, er zaten veel ongerijpte "blaasjes" in mijn eierstokken.
    Nu moet ik de volgende keer als ik ongesteld wordt de derde dag bloed laten prikken en vijf dagen later naar de gyn om de uitslag te bespreken en een plan op te stellen.
    Nu hoop ik dat ik wel uit mijzelf ongesteld wordt, ik ben n.l sinds eind december gestopt en acht mei voor het eerst uit mijzelf ongesteld geworden.
    Nu vraag ik mij af of dat ik aan de bel moet gaan hangen als ik bijvoorbeeld een paar weken overtijd ben.

    Hoe snel zijn de meiden met pco zwanger geraakt na gebruik van medicatie?

    Groetjes van Senna
     
  10. Niet meer actief

    Hallo!

    Ik weet geen antwoord, maar heb ervaring en wil toch maar even reageren.
    Ook ik heb PCO, maar niet alle standaard verschijnselen (alleen overgewicht, geen ernstige acne of overbeharing; wel veel bloedverlies). Een van de eerste dingen die de gynacologe die de diagnose stelde, zei,was: "Dat is een mooie baarmoeder om na de kinderen gelijk weg te laten halen."

    Pardon?!? :confused:
    Wat zegt u?

    Maar ze meende dit dus echt. Het kan een hoop van de klachten wegnemen.
    Neemt bij mij weer niet weg dat ik dit mooi nog maar even aan wil zien! Met PCO kan het dat na verloop van jaren de cyclus toch normaler wordt, omdat er meer ruimte in de eierstokken komt. En dan zouden alle bijverschijnselen ook afnemen.
    Mijn mening; eerst afwachten en goed informeren! Dan kan je de voor- en nadelen goed tegen elkaar afwegen.

    Succes!
     
  11. Niet meer actief

    Hallo,ik heb waarschijnlijk ook P.C.O. Nog niet helemaal zeker,morgen gaan ze inwendig kijken hoe de folikkes ervoor staan. Ik word gewoon iedere maand redelijk netjes optijd ongie. Ik ga echt niet terrug aan de pil het was juist de gyno die zei dat ik moest stoppen met de pil :) omdat ik al 10 jaar lang hormonen naar binnen slik :evil: end at zou voor mij op den duur gevolgen gaan hebben. Het is na het stoppen met de pil juist veel beter gegaan met mij. Niet zo,n last meer van hormoonhuishouding :rolleyes: mijn gyno zou ook nooit zeggen dat het met dit syndroom beter is om na het krijgen van kinderen mijn baarmoeder eruit te laten halen. :( Ik moet morgen afwachten maar betwijfel echt dat ik ook P.C.O heb.Groeten jennie72
     
  12. carry

    carry Fanatiek lid

    30 jul 2005
    1.397
    0
    0
    pedagogisch medewerkster
    Ik heb ook pco-syndroom, Mijn 1e zwangerschap was dmv van Clomid, daar in de 2e ronde zwanger van geworden, helaas eindigde deze in eeen miskraam.
    Mijn 2e zwangerschap was spontaan en is mijn zoon uit geboren!!
    En nu met Lynn weer aan de clomid gegaan en daar in de eerste kuur al zwanger van geraakt.
    Ik heb ook geen overgewicht geen overbeharing of ondergewicht. Maar duidelijk was de laatste keer te zien dat ik pcos heb!Met behulp van Clomid ben ik tot 2 keer toe snel zwanger geworden, maar ik ga nu na de borstvoeding wel weer met de pil beginnen, want ik ben ook 1 maal wel zwanger geworden zonder hormonen!! En wij zijn nu klaar en hebben geen kinderwens meer. Maar als je aan de pil gaat regel je toch ook je menstruatie en is de kans op baarmoederhalskanker toch ook bijna nihil??
    Als mensen weer meeer info horen die nog bij een gynaecoloog nu lopen hoop ik dat ze ons op de hoogte willen houden!
    Groetjes Carry
     

Deel Deze Pagina