Ik ben chauffeur voor 16 u per week. In werkelijkheid werk ik 28 a 30 uur per week. Nu ben ik 100 ziek sinds eind mei. Ik kreeg mijn eerste ziekte loon strook en dat is de helft (netto) van wat ik normaal netto verdien. kan dat kloppen, want normaal als je zwanger bent en ziek moet dat loon ongeveer overeenkomen?
Hoi, dat zal toch wel ongeveer kloppen: je contract is namelijk 16 uur zeg je... Wat je wel zou kunnen doen is eens bij de rechtswinkel of het juridisch loket bellen en vragen of je op basis van meer-gewerkt toch niet meer uitkering kunt krijgen. Daar zijn namelijk wel regelingen voor, maar dan moet je over langere periodes (max een jaar geloof ik) aan kunnen tonen dat je meer werkte dan je contract. Dan zullen ze vervolgens je gemiddeld aantal uren nemen.... En verder moet je even je CAO nakijken of je idd 100% vergoed krijgt tijdens ziekte, want kan ook zijn dat je minder vergoed krijgt. Wettelijk minimum is geloof ik 70%.... Succes!
Ik zou maar eens beginnen met de uitkeringsinstantie te bellen. Je hoort inderdaad ziektegeld te krijgen over het normaal aantal uren wat je werkt. Dus heb je over langere tijd (3 maanden) gemiddeld 30 uur gewerkt dan krijg je daar je ziekteuren over. Maar... uitkeringsinstanties hebben het vaak een beetje moeilijk met de administratie en het duurt vaak even voordat ze alles goed doen. Dit betekent dat ze initieel voor 16 uur uitkeren en daarna bij gaan storten (de maand daarna bijvoorbeeld). Ik zou ze dus eerst maar eens bellen en vragen waar je uren zijn gebleven. Je hoeft nog helemaal geen rechtswinkel of zoiets in te schakelen. Eerst de uitkeringsinstantie en je werkgever. Inderdaad wel eerst even controlen hoeveel jouw CAO uitkeerd bij ziekte. Succes
Het gaat er mij om of mijn werkgever die overuren nu wel of niet moet betalen. Ik dacht nl. van wel. Nu betaalt mijn werkgever 8 uur + 1.50 overuur Volgens hem is die 1.50 het maximum. Ik voeg een stukje uit de CAO bij.
Loon bij ziekte. 1.a. In geval van arbeidsongeschiktheid wordt onder loon in de zin van dit artikel verstaan het loon, verhoogd met het bedrag dat de betrokken werknemer gemiddeld gedurende de periode van 52 weken voorafgaande aan de eerste dag van arbeidsongeschiktheid heeft genoten aan overuren en met ingang van 1 juni 2007 aan zaterdag- en zondaguren voor zover deze de 40 uur per week overschrijden en de toeslagen van 50% en 100% over deze uren. De maximale vergoeding bedraagt echter 48,75% van het functieloon (zijnde de waarde van 15 overuren à 130%). Bij het loonbegrip in de zin van dit artikel worden tevens betrokken: de ploegendienst en vuilwerktoeslag, persoonlijke toeslagen als bedoeld in artikel 23, de onregelmatigheidstoeslag conform artikel 55 alsmede de toeslag voor ééndaagse nachtritten. Aanvulling vindt ten hoogste plaats tot het maximum loon als bedoeld in artikel 17 lid 1 Wfsv. 1.b. Voor de berekening van het aantal overuren, zaterdag- en zondaguren voor zover deze de 40 uur per week overschrijden, als bedoeld in lid 1.a, wordt het gemiddeld aantal gewerkte overuren, zaterdag- en zondaguren voor zover deze de 40 uur per week overschrijden, gedurende de periode van 52 weken voorafgaande aan de arbeidsongeschiktheid van de werknemer vastgesteld met een maximum van gemiddeld 48,75% van het functieloon (zijnde de waarde van 15 overuren à 130%) en vervolgens verminderd met 1/4e . De maximale vergoeding bij ziekte aan overuren, zaterdag- en zondaguren voor zover deze de 40 uur per week overschrijden en de toeslagen van de zaterdag- en zondaguren zal echter 22,75% van het functieloon bedragen (zijnde de waarde van 7 overuren à 130%). Deze reductie bij ziekte wordt niet toegepast, indien de ziekte het gevolg is van een bedrijfsongeval, tenzij het bedrijfsongeval te wijten is aan de grove schuld of nalatigheid van de werknemer.