Wat te doen?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Aloe, 3 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aloe

Aloe Niet meer actief

Hallo,

Ik heb een vraag.
    Ik ben op 11 augustus 2011 minder gaan werken vanwege mijn zwangerschap. Op 11 september 2011 is onze dochter na 6 maanden zwangerschap plotseling overleden. Wij hebben hier veel verdriet van.

Mijn zwangerschapsverlof loopt op 5 januari af. Nu voel ik mij nog niet in staat om opnieuw de verantwoording aan te kunnen die bij het werken hoort. Mijn werkgevers hebben echter mijn contract niet verlengd wat inhoudt dat ik per 1 februari geen werk meer heb.

Op dit moment ben ik opnieuw zwanger. Hier zijn wij natuurlijk dolblij mee. Het levert alleen ook opnieuw heel veel spanningen op. Zal het dit keer wel goed gaan, spookt door ons hoofd.

U begrijpt misschien dat 'echt werk' te zwaar is in mijn situatie.
    Ik wil graag weten wat ik precies doen moet als mijn verlof afloopt?
    Is er ook de mogelijkheid tot bijvoorbeeld vrijwilligerswerk?
    Ik ben alleen bang dat wanneer ik deze optie bij het UWV opper dat men dan denkt dat ik wel weer aan de slag kan en dat is gewoon niet zo.
    Wel wil ik een dagbesteding, waar gewoon niet veel van mij gevraagd wordt en ook niet lichamelijk zwaar is. Ik durf gewoon niet zo veel meer. In de vorige zwangerschap dus heel veel stress gehad vanwege mijn werkgever en ben bang dat dit ook invloed gehad heeft. Ook tillen en zwaar werk durf ik niet vanwege de angst voor een bloeding. Ook opgelopen in de vorige zwangerschap waar ik meer dan 8x bloedverlies heb gehad. Dit maakt mij angstig.

Echter de hele dag alleen maar niets doen word ik ook niet beter van.

Ook zou het iets tussen schooluren moeten zijn omdat ik, na meer dan 2 jaar hier op de wachtlijst te hebben gestaan, eindelijk een plek aangeboden kreeg voor mijn oudste dochter maar ik deze dus nu heb moeten weigeren omdat ik geen werk meer heb.

Nou ja in het kort:
    Wat moet ik doen op 6 januari als het verlof afloopt?
    Wat gebeurd er met mijn inkomen na afloop van mijn contract?
    Is vrijwilligerswerk een optie?

Alvast bedankt.

Mvg

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Aloe,

Gecondoleerd met het enorme verlies dat jullie hebben gehad.

Als je op de dag na je verlof ziek bent geef je dit door aan je werkgever.
    De werkgever vraagt dan een Ziektewet-uitkering voor je aan.

UWV beoordeelt dan of je recht hebt op een Ziektewet-uitkering.
    Zijn je klachten het gevolg van zwangerschap of bevalling?
    Dan zal je een Ziektewet-uitkering van het UWV gaan ontvangen.

Heb je geen recht op een uitkering van UWV.
    Dan zal je werkgever tot het einde van je contract je loon doorbetalen.

Als je werkgever je loon betaalt, meldt hij je ziek uit dienst bij het UWV als je contract eindigt.
    UWV gaat je dan begeleiden bij je re-integratie.
    Je bespreekt met de re-integratiebegeleider van UWV of je vrijwilligerswerk mag gaan doen.

In beide situaties ontvang je uiterlijk 4 weken na ontvangst van de aanvraag de beslissing hierover.

Actuele informatie over het eindigen van je contract tijdens een ziekmelding vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Aloe

Aloe Niet meer actief

Bedankt Ella.

Deel Deze Pagina