Ziekteverzuim en werkhouding(attitude)

Discussie in 'De lounge' gestart door MyMiracle, 23 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Ziekteverzuim zegt iets over je werkhouding(attitude).

1. Niet waar

2. Waar en zwaar

3. Waar en niet zwaar

4. Anders...

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Dames weer een vraag met poll.

Vinden jullie dat je ziekteverzuim iets zegt over je werkhouding(attitude)?
    Nou bedoel ik natuurlijk niet verzuim door voor elke lopende neus, hoest en/of nies je ziek te melden. Maar echt ziek zijn, waarbij eerst nog wordt geprobeerd ziek te werken, wanneer het echt niet gaat een ziekmelding word gedaan en er dan meegedacht wordt over een oplossing.

Waarom wel en waarom niet?
    Mocht je vinden van wel.....weegt dit dan zwaar mee?
    Zwaar: Bijv. Dat je iemands werkhouding slecht vind bij veel(4/5x in een jaar) ziekteverzuim ondanks dat iemand op andere punten een goede werkhouding heeft.
    Niet zwaar: het is vervelend als iemand veel ziek is, maar dat iemand toch probeert te komen, meedenkt voor een oplossing en verder een goede werkhouding heeft weegt zwaarder.

2. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Mjah, ik vind dat het wel zwaar weegt ja. Ziek zijn kost altijd extra geld voor de baas, en je collega's hebben het vaak drukker. Als je meer dan 4x per jaar ziek bent, is dat dus niet zo tof.
    Maarja, dat ligt natuurlijk wel aan wat je hebt. Heb je een ernstige ziekte of afwijking, waardoor je vaak afwezig bent, vind ik het een ander verhaal. Daar is gewoon niets aan te doen en ik neem dan aan dat je leidinggevende en naaste collega's daar ook van op de hoogte zijn.

3. alamea

alamea Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Ik heb liever dat als een collega ziek is (griep bijvoorbeeld), dat die thuis blijft om uit te zieken. Ik wil namelijk niet aangestoken worden door zijn/haar virusjes.

Zolang het ziekteverzuim terecht is, vind ik dat het niks zegt over de werkhouding. Echter, ik vind wel dat je goed voor je lichaam moet zorgen door gezond te eten en regelmatig te bewegen. Zo minimaliseer je de kans dat je ziek wordt.

4. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Hmm...Ik vind iemands eet/beweegpatroon nou niet zo belangrijk. Of diegene nou 4 keer in de week in de sportschool zit, of nooit naar de sportschool gaat (voorbeeld), ziek is ziek. En dan maakt het mij niet uit welke collega er nou ziek is geworden. Na 4 keer, zou ik het ze allebei kwalijk nemen.

5. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Mwah. Helaas vond mijn werkgever dat wel. Ik mocht komen werken met een longontsteking. Toen ik toch naar huis ging na 2 uur bibberen en hoesten hoefde ik niet meer terug te komen.

Ik kan me voorstellen dat het vervelend is voor collegas, maar het zegt weinig over je werkhouding opzich. Tenzij je dus voor elke gestoten teen je ziekmeld.

6. Casara

Casara Fanatiek lid

20 aug 2014
    2.263
    416
    83
    Ik zelf en mijn collega's melden ons zelden ziek. Helaas heeft mijn werkgever me kortgeleden wel ziek moeten melden. Was al meer dan een jaar zwaar overspannen en ondanks dat we vanalles geprobeerd en gedaan hadden, ging het niet meer. Omdat ik me zelden tot nooit ziekmeld en ze de situatie kennen was er heel veel begrip.

Ziekmelden om een scheet die dwars zit of een keer hoesten daar hou ik niet van.

7. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.655
    1.414
    113
    Zodra iemand zich echt vaak ziek meld vind ik dat zeker wat zeggen over werkhouding, het zegt mij dat je niet door zet en dat het je weinig interesseert dat je collega's dan voor je uren op moeten draaien.
    Kijk het kan gebeuren zoals hier boven dat iemand die nooit ziek is ineens iets krijgt dat kan altijd, maar iemand die zich elke maand wel een keer ziek meld zou ik het contract niet van verlengen.

8. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Als iemand echt daadwerkelijk ziek is, vind ik het niks zeggen over je werkhouding. Wel kan het zijn dat als het vaak gebeurd, dat er meer met diegene aan de hand is en er moet dan denk ik ook wel een gesprek plaatsvinden om te kijken of er iets aan de oorzaak gedaan kan worden. Werkt die persoon hier niet aan mee, dan zegt dat wel iets over je werkhouding.

9. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Had eerst gestemd en daarna pas gelezen.

Aan de ene kant vind ik het wel iets over de werkhouding zeggen maar ook iets over de persoon ansich.
    Het geeft namelijk aan dat iemand niet zomaar opgeeft en daarmee dus laat zien over doorzettingsvermogen te beschikken. Aan de andere kant kan het ook juist betekenen dat die persoon moeite heeft om grenzen van zijn/haar lichaam te respecteren. Dat eerste is uiteraard heel fijn voor de werkgever (behalve als daardoor andere collega's aangestoken worden) dat laatste kan ook juist in je nadeel werken en er voor zorgen dat je steeds vaker en langer ziek bent. (Wat een nadeel voor jezelf is maar ook voor je werkgever)
    Daarbij vind ik er een verschil in zitten als je bijv een chronische aandoening hebt en daardoor eerder ziek bent dan een ander persoon die die aandoening niet heeft. (Vb iemand met oorapparaatjes heeft vaker last van fikse oorontsteking en daar meer en sneller last van over het algemeen als iemand zonder, iemand met copd is vaker en langer thuis ivm griep of heftige verkoudheid/luchtweginfectie als iemand die dit niet heeft, idem voor iemand met diabetes. Over het algemeen is de weerstand bij een chronische aandoening wat minder als bij iemand die die aandoening niet heeft)

10. Sun01

Sun01 Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.029
    227
    63
    Wanneer vinden jullie iemand vaak ziek?

En dan bedoel ik ziek zijn als in ziek en grieperig. Dus geen zware dingen als burn out of chronische ziektebeelden?

11. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Ik heb net sinds november voor de 2e x ziek.

Ik werk in de zorg met kwetsbare ouderen.

De 1e keer snotverkouden, hartstikke vol met snot. Op dit moment een zware buikgriep te pakken. Mijn zzoontje is ermee begonnen en nu ben ik dus ook aan de beurt. Hij zit ttegen een ziekenhuis opname aan. Mijn vriend is vanmorgen voor de 3e x in en dagen bij de huisarts geweest. Als er morgen geen verbetering in zit wordt het morgen ziekenhuis.

Dus zeker geen aanstelleritus.

Gelukkig was mijn lleidinggevende erg begripvol. En moest ik me vooral geen zorgen maken.

Dan is het voordeel dat ik een 0 uren contract heb en mijn werk ook door vakantiehulpen gedaan worden.

Vrijdag sta ik weer ingeroosterd, we zien wel.

Zou het heel erg vinden hierop afgerekend te worden.

12. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Als iemand een chronische ziekte heeft of een zwakke gezondheid of om het één of ander operaties nodig heeft vind ik het een ander verhaal. Dan ga ik er vanuit dat een werkgever dit bij indiensttreding wist of dat dit is gebeurd tijdens de werkperiode bij de werkgever en dan vind ik dat als er samen wordt gekeken naar de best werkbare oplossing en de werknemer ook meedenkt in oplossingen het niets zeggen over attitude.

Echter ben ik ook leidinggevende geweest en ik had er echt mensen tussen zitten die met elke kuch snotneus als zo verschrikkelijk ziek waren! Het lastige is dat de ene persoon zich al ziek voelt bij een snotneus en de andere denkt ik pak nog even door. En ja dat vind ik wel wat zeggen over attitude. Echte griep heb je natuurlijk ook geen 5 keer per jaar dus vaak is er dan meer aan de hand. Ik denk dat je het per persoon moet bekijken en naar zijn of haar geschiedenis. Soms is het domme pech dat je in een half jaar tijd 3x iets hebt. Maar als je standaard elk jaar 5 keer griep hebt dan denk ik dat er meer achter zit.

13. sierra

sierra Actief lid

22 jul 2013
    325
    0
    16
    Zuid Holland
    Ik ben veel ziek geweest in 2013 en 2014 en nu weer. Tot ziekenhuis opnames aan toe en operaties.
    Ik weet nu dat mijn werkhouding er niet onder lijdt, mijn gevoel erin is anders ik heb me verschrikkelijk schuldig gevoeld tegenover me werkgever, ik heb er niet om gevraagd om ziek te worden maar mijn werkgever ook niet. Was er ook heilig van overtuigd dat mijn contract niet verlengd zou worden, maar omdat mijn werkhouding altijd goed is geweest heb ik tegen alle verwachtingen in een vast contract gekregen tijdens mijn ziekteperiode. Denk dat ik dan wel een top werkhouding heb en een geweldige werkgever😊

14. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Ik kan daar zo geen antwoord op geven, het licht voor mij erg aan de persoon. Als je echt ziek bent ben je gewoon ziek, zegt niets over je houding, maar in mijn ervaring kan de definitie daarvan bij verschillende mensen erg verschillen.

15. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Ik vind dat iemand zijn inspanningen om snel weer te komen of aangepast werk te doen of halve dagen te werken zwaarder wegen dan t verzuim op zich.

Ik had in mijn eerste jaar bij een voormalig werkgever een miskraam waarbij ik me maar 1 dag heb ziekgemeld, maar kort daarvoor had ik me ook al ziekgemeld met zware griep (40 graden koorts), daarna een ingreep aan ingegroeide teennagel en vervolgens migraine aanval van 3 dagen.
    Ik voelde me knap lullig toen ik vervolgens ook nog last van mijn bekken kreeg tijdens de zwangerschap en ik op een gegeven moment voor 50% de ziektewet in moest. Ik heb dit besluit jankend met collega en leidinggevende genomen.
    Gelukkig nooit op gesprek hoeven komem, omdat ik toch altijd liet zien dat ik wilde werken. Het was gewoon pech. De twee jaren daarna gingen gelukkig beter ;)

Het ligt ook zo aan t werk dat je doet vind ik.
    Met de ingegroeide teennagel was ik bij een kantoorbaan gewoon gaan werken, maar in de kinderopvang met een zeer pijnlijke teen die moet genezen is geen goed idee ;)

16. tuc

tuc Niet meer actief

Kijk iemand die zich om elke scheet ziekmeldt wordt wat anders...maar ik kan heel slecht tegen de werkcultuur van 3x op een jaar ziekmelden is problemen en dat zie je vaak nu. Want ik heb liever dat iemand thuis blijft dan niet fit werken...want dat zie je nl ook in het werk terug.

17. mrien

mrien Actief lid

24 aug 2014
    185
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat ik een hoop mensen over mij heen ga krijgen maar goed,

Voor ons weegt het heel zwaar, een heel beperkt team waarbij het werk niet even zomaar overgenomen kan worden. Tot voor alsnog hebben wij jongens die echt hart hebben voor de zaak en dat waarderen wij enorm. Maar wanneer iemand te vaak ziek heeft gemeld dan wordt simpelweg het contract niet verlengd. Kost gewoon veel te veel geld wat er niet is. En vervangend werk is hier niet. Dus tja weinig keus. Echter worden de jongens enorm goed beloond ten opzichte van het werk wat ze doen en de vrije tijd die ze hebben. Dus klagen doen ze gelukkig niet. En wanneer iemand serieus iets mankeerd en dan doel ik niet op griep enz dan wordt er voor dit werk door de arbo arts al heel snel afgekeurd.

18. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

#18 Polletjepiek, 23 feb 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 feb 2015
    Van griep, echte griep, kun je anders flink ziek zijn.
    Als alles wat je eet en drinkt er van onder en boven tegelijk uitkomt.

Heb toch liever dat zo iemand dan gewoon thuisblijft.
    Aangezien dat griep ontiegelijk besmettelijk is.

19. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Bij ons werkt iedereen eigenlijk te lang door met een griep, waardoor er juist problemen ontstaan. Iedereen wordt dan zo een beetje aangestoken en valt uit. Dus soms help je een organisatie meer door je wel ziek te melden, dan is er maar 1 plek die opgevangen moet worden ipv een stuk of 5.

20. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Ik wil toch ook even mijn kant van het verhaal vertellen.

Ik ben voor ong een kwart afgekeurd wegens mijn CVS. Ik heb bijv vaker ontstekingen, minder weerstand door de vermoeidheid en pik dus veel op. Desondanks meldt ik mij niet vaker ziek dan een gemiddeld mens. Ik luister goed naar mijn lichaam. Als die zegt 'het is genoeg/teveel' meld ik mij ziek, hoe erg ik het ook vind. Maarrr, ik probeer het wel altijd, mits ik mn bed niet uit kan komen. Ik vind mijzelf een enorme doorzetter, maar ziek is gewoon ziek.

Ik heb de pech dat ik vanaf november 'al' 2x ziek ben geweest, let wel.. 3 dagen in totaal. De 3e keer ziek.. zijn de eerste 2 dagen voor mezelf. Ik wil uiteraard mijn baan graag behouden, maar niet ten koste van mijn gezondheid.

Deel Deze Pagina