Of ziekteverzuim terecht is, is aan de Arboarts of dokter om te bepalen. Ik heb zelf een chronische ziekte waardoor mijn afweersysteem niet volledig werkt. Ik stel het daarom zeer op prijs dat wanneer collega's grieperig zijn, zich ziekmelden en pas terugkomen totdat ze uitgeziekt zijn. Wanneer iemand zich te vaak ziek meldt kan dit ook een teken zijn dat diegene niet goed op zijn plek zit. Ik vind dit aan de werkgever een taak om bespreekbaar te maken wanneer deze weer terug is op de werkvloer.
In mijn geval een heel hoog verantwoordelijkheidsgevoel. Als ik niet naar mijn werk kom, zijn er 90 vluchtelingen/ asielzoekers die zo'n dag geen dagbesteding hebben. Uit ervaring weet ik dat ze weinig te doen hebben op het AZC en uitkijken naar activiteiten die ik voor en met ze organiseer. En natuurlijk heb ik ontzettend veel plezier in mijn werk. Als ik bijvoorbeeld een week vakantie heb, dan mis ik zelf ook de contacten met de bewoners. Ik ben dus altijd blij als mijn vakantie weer voorbij is. En echt echt ziek ben ik nauwelijks. Ik heb hooguit eens een keertje een verkoudheidje te pakken - dat is voor mij geen reden om weg te blijven. En daar doel ik ook op met mijn eerdere reactie van gebrek aan loyaliteit of flinkheid als men zich herhaaldelijk ziek meldt bij een beetje verkoudheid. Mijn reactie was niet bedoeld richting mensen met een zware griep of chronisch zieken.
Bij mij op het werk weegt het "proberen en als het niet gaat meld je je ziek" cultuur. Heel veel mensen zitten dan ook te snotteren (ik werk in een laboratorium van een orchideeën kwekerij met ca. 50 mensen in 1 grote ruimte, ieder in zijn eigen steriele entkast), hoesten en niezen op het werk. Ik kan me hier mateloos aan irriteren. Leuk hoor, dat je het probeert, maar echt de hele bubs wordt zo onderhand aangestoken met het ene na het andere virus. Ik wordt er helemaal kierewiet van. Om maar niet te spreken met die aan 1 stuk door hoestende buurvrouw die dan naast me zit.... Ik houd niet van deze werkcultuur. Ziek is ziek, maar bij ons zitten ze werkelijk met fikse griep gewoon door te werken.. Zelf doe ik dit ècht niet. Ziek is ziek. En een fikse griep komt gelukkig niet meerdere keren per jaar voor, ik meld me zelden ziek..
Oké maar heb je de op dan wel goed gelezen? Daar staat duidelijk dat het gaat om iemand die echt ziek is....
Nou ik vind niet dat vaak ziek zijn automatisch een slechte werkhouding betekend. Waardoor is iemand ziek? Wat is de achtergrond? Hoe staat diegene in zijn werk? En wat is vaak? Ik ben bijna nooit ziek gelukkig, laten we zeggen dat 1x per jaar vaak is. Maar na een flinke burn out heb ik de 'schade' wel ingehaald... Maar ben je bij elke loopneus ziek? Nee dat vind ik zeker niet kunnen. Maar lang doorsukkelen en niet goed uitzieken net zo.
Ik denk dat er niet zozeer een direct verband is tussen werkhouding en ziekteverzuim, maar dat zowel een slechte werkhouding als een hoog ziekteverzuim beide signalen zijn van iets onderliggends. Bijvoorbeeld: Een slechte sfeer op het werk kan leiden tot demotivatie. Een slechte motivatie kan zich uiten door een slechte werkhouding. Een slechte motivatie kan leiden tot meer ziekteverzuim.
Nou bv bij het Norro-virus wel hoor. Als je dan de wc op je werk onder spuugt en iemand anders komt in aanraking daarmee is het weldegelijk nog steeds erg besmettelijk Ik moet zeggen dat ik het ook vervelend vind als mensen echt ziek zijn en komen werken.. Mijn baas zat maandag al snotterend hoesten en proestend snot aan alle kanten koorts hebben een halve dag op mijn kantoor.. gisteren waren wij ook alle-twee niet lekker... Fijn dan.. ! Maar goed er zijn ook mensen die zich te snel ziek melden tja vind dat altijd lastig te beoordelen. Ik kan met een blaasontsteking prima werken maar een ander blijkbaar niet. Misschien heeft zij er wel meer of andere last van geen idee. Wel vind ik dat i.d. het ziekmelden op maandag omdat het weekeinde zo zwaar was en echt dat heb ik meegemaakt. Of het maar door werken zonder vakantie-dagen opnemen alle diensten aanpakken die je kan pakken zonder op je gezondheid te letten en dan ziek worden ook je eigen verantwoordelijkheid.
Ben het helemaal met je eens. Ik had ook zo'n collega die heel 'stoer' bleef werken terwijl ze ziek was, een week later bleek de rest te zijn aangestoken.... En ik zou een gezonde levensstijl ook waarderen als ik werkgever was. Des te kleiner is de kans op ziekte.
Nou ik heb ziek gewerkt (nachtdienst ) ik werd niet lekker wakker maar had geen koorts. En het was zaterdagmiddag 17u wat moet je dan... Naarmate de tijd verstreek kreeg ik het ijskoud en overal spierpijn. Rond 1u bijna 39 graden koorts. Na 4 uur kon ik pas afgelost worden. Heb zelf de collega benaderd die na mij kwam en zij werkte een nacht extra. En vandaag werd ik gebeld of ik morgen al wil beginnen in de nacht vanwege een zieke. Kon dus geen nee zeggen hoewel het niet ideaal is om vroeg op te moeten met de kids en dan nog door te moeten halen tot 7u de volgende dag.