goedemiddag ik heb een vraag over de hoogte van ww uitkering. Ik ga voor de eerste keer een ww ontvangen.Ik had al gelezen dat de hoogte hiervan een gemiddelde is van( maximaal) de laatste 12 gewerkte maanden. Ik heb zeven jaar in vast dienstverband gewerkt op fulltime basis van 36 uur. Echter heb ik van 01 juni 2013 tot 01 juni 2014 elke week een dag ouderschapsverlof opgenomen en daardoor deze periode wekelijks 9 uren minder gewerkt dan de jaren ervoor. Is dit van invloed op de berekening van de ww uitkering?
Beste Mamavansenna, Wat rot voor je dat je jouw baan verloren bent. Je wilt weten hoe UWV de hoogte van je WW-uitkering berekent aangezien je ouderschapsverlof hebt opgenomen. Wanneer je ouderschapsverlof korter dan 18 maanden heeft geduurd, heeft het geen gevolgen voor je WW-uitkering. In jouw situatie is je ouderschapsverlof dus niet van invloed op je WW. Toch zal ik hieronder uitleggen hoe het werkt wanneer het verlof toch langer dan 78 weken heeft geduurd. Misschien hebben anderen hier iets aan. Op de hoogte van de WW-uitkering is ouderschapsverlof sowieso niet van invloed. Dit wordt altijd berekend alsof je volledig zou hebben gewerkt, ongeacht de duur van je ouderschapsverlof. Als ouderschapsverlof langer dan 78 weken geduurd heeft, kan het wel van invloed zijn op het gemiddeld aantal arbeidsuren. Dit is het aantal uren per week waarop je WW gebaseerd is. Voor dit aantal uren moet je beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt. Het gemiddeld aantal arbeidsuren staat in eerste instantie los van de hoogte van je uitkering. Het zal pas gaan meespelen wanneer je gedeeltelijk gaat werken naast je WW. Tijdens het eerste jaar van je WW-uitkering worden bij gedeeltelijk werken de gewerkte uren gekort. Voorbeeld: Je hebt een GAA van 36 uur en gaat 10 uur per week werken. 36-10=26 uur. Dan rekenen we de hoogte van je uitkering om naar hoe het voor 26 uur per week zou zijn. Actuele informatie over deze urenaftrek vind je hier. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Hoi Ellen, Bedankt voor het antwoord. Een hele gerustelling hoor. Hopelijk hebben inderdaad andere mensen ook wat aan je antwoord. Ik ben voorlopig goed geholpen zo! Nogmaals bedankt!