hai, Ik heb een probleem. Vorige jaar Juni of Juli had ik een uitkering. Omdat ik geen werk meer had. Nu ben ik bevallen en heb nog geen werk kunnen vinden. Nu heb ik heb 2 dingen gesolliciteerd, waar ik nog een reactie op zou krijgen. Daar moet ik nu op wachten. Maar mijn partner verdient wel gewoon, alleen nu met de kleine en al mijn kosten erbij hebben wij het tijdelijk krap. Nu moet ik ook mijn rekeningen ect betalen. Maar wat ik voor tijdelijk even aanvragen. Zodat ik dat kan oplossen en vermeld als ik een baan heb. Een vriendin van mij heeft ook een kind en een vriend die gewoon verdient. Maar die heeft een Wajong uitkering. Kan ik die ook aanvragen? Want zij is niet ziek of dergelijke, zij moet ook voor een kind kunnen zorgen. Alleen ik ben het tijdelijk nodig. Mvg, Ch11.
Beste Ch11, Je wilt graag weten of je een Wajong-uitkering kunt aanvragen. Een Wajong-uitkering is een arbeidsongeschiktheidsuitkering voor jonggehandicapten. Hierbij geldt dat je al voor je 17e jaar gehandicapt of chronisch was of dat dit tijdens je studie voor je 30e jaar is gebeurd. De Wajong-uitkering kan dan ondersteuning bieden bij het vinden of behouden van werk. Lukt het niet om zelf genoeg te verdienen? Dan kan er een uitkering toegekend worden. Je geeft aan dat je voor je zwangerschapsverlof een uitkering ontving. Was dit een WW-uitkering? Heb je dit volledige WW-recht nog niet opgebruikt dan kun je heropening van je WW-uitkering aanvragen. Je kunt dit doen via www.werk.nl. Heb je geen WW-recht meer over? Kijk dan eens op deze pagina of er nog andere manieren zijn om jullie inkomen aan te vullen. Actuele informatie over de Wajong vind je hier. Ik wens je veel succes met solliciteren. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Hai, Okee.. waarom krijgt mijn vriendin wel wajong.. terwijl ze niet ziek of zo is. Maar ook niet voldoende geld krijgt. Ja dat was inderdaad een WW-uitkering. Maar volgens mij heb ik toen alles in 1 x gekregen. Ik zou dan graag nu even willen weten wat ik nu aan kan vragen, zodat ik mijn problemen op kan lossen. Op die site kan ik verder niet echt wat vinden. Ja kinderbijslag en kinderbondbudget maar dat krijgen wij al. Mvg, Ch11.
Beste Ch11, Je vriendin krijgt een Wajong-uitkering. UWV heeft destijds beoordeeld dat je vriendin voldoet aan de voorwaarden voor de Wajong. Denk dat je zelf in aanmerking komt voor de Wajong? Vraag de uitkering dan aan met het aanvraagformulier. UWV beoordeelt vervolgens of je een Wajong-uitkering kunt krijgen. Mijn collega Ella heeft aangegeven welke mogelijkheden er zijn om jullie inkomen aan te vullen. Kennelijk maak je al gebruik van kinderbijslag en kindgebonden budget. Je geeft aan dat je nog geen werk hebt gevonden. Heb je geen recht meer op WW en ligt het totale gezinsinkomen van jou en je partner lager dan de bijstandsnorm? Vraag dan een bijstandsuitkering (WWB/Ioaw) aan bij het WERKbedrijf. Ga daarvoor naar WERK.nl. De sociale dienst in je gemeente beoordeelt of je bijstand kunt krijgen. Hierbij wordt gekeken naar het totale gezinsinkomen van iedereen boven de 18 jaar. Ben je jonger dan 27 jaar? Dan zijn er extra regels wanneer je een bijstandsuitkering aanvraagt. Actuele informatie over de WWB vind je op WERK.nl. Ik wens je veel succes met het zoeken naar een baan. Met vriendelijke groet, Mariƫlle UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare