Hi allemaal, Ik ben 11 december bevallen van een heerlijk meisje en ik geniet met volle teugen van haar. Per 1 oktober ben ik gestopt met mijn baan omdat ik daar al een tijdje niet gelukkig was en het zou sowieso te hectisch zijn met een kleintje (in deze baan moest ik heel veel reizen). Eerst was ik superopgelucht en blij en genoot ik van het verlof, maar nu slaat de paniek een beetje toe dat ik nu niks heb en zoveel vragen heb voor mezelf. Hoeveel dagen wil ik gaan werken? Hoe moet dat met kdv, want ik heb nog een concrete datum van wanneer ik weer zou kunnen gaan werken? Ben ik nog wel aantrekkelijk voor de arbeidsmarkt en hoe moet ik dit op mn CV zetten? Kortom ik ben voortdurend aan het malen en ben me constant zorgen aan het maken Ik vroeg me af of er meerdere dames zijn die in hetzelfde schuitje zitten, misschien kunnen we elkaar wat steun geven!
Hoi hoi! Ik zit bijna in het zelfde schuitje.. Over 2 weken ga ik met verlof, en over 4 weken loopt m'n contract af! Deze word helaas niet verlengd. Deze moet een vast contract worden. Hopelijk kan ik over een half jaar weer terug komen, maar met zekerheid kunnen het niet zeggen. Ik moet eerlijk zeggen, ik ben er nu nog niet mee bezig, probeer nu de laatste weken door te komen. Maar geheid dat ik straks ook de zenuwen krijg. Ik heb de kleine al wel opgegeven bij een Kdv. Heb 3 dagen opgegeven (uit eindelijk worden het er maar 2), maar dan ben ik iets flexibeler opgesteld tegenover een nieuwe werkgever. Welke dagen dat dan worden, doe ik dan overleg met de werkgever. Over je 'gat in je cv' zou ik me niet heel druk om maken. Het gaat om een half jaartje. Als je verder een mooi cv hebt, niet te veel wisselingen met werkgevers, dan lijkt me het sterk dat ze je daarop laten lopen.
Ik heb positieve ervaringen rondom solliciteren tijdens het verlof. Ik had een baan en contract, dus hoefde niet te solliciteren. Maar ik wilde graag ander werk gaan doen, dichter bij huis en meer uren. 2 weken voor mijn uitrekende datum kwam een interessante vacature voorbij, waar ik op het gereageerd. Ik werd uitgenodigd voor het gesprek, en 3 weken na de geboorte van mijn zoontje had ik de sollicitatierondes. Ik ben het geworden Ik had wel aangegeven net een kleintje te hebben gekregen, dus dat ik pas na mijn verlof kon starten. Ook leek me het handig om het te laten weten ivm een relatief grote buik nog na de bevalling. Ze mogen natuurlijk niet vragen of je zwanger bent, en ik wilde niet dat het in mijn nadeel zou werken als men dacht dat ik zwanger was. Bij mijn oude werkgever ben ik niet meer teruggekomen, want toen was mijn opzegtermijn al voorbij. Kinderopvang had ik al geregeld, maar daar moest wel een extra dag bijkomen. Gelukkig was er nog plaats, dus konden we 4 in plaats van 3 dagen opnemen.
Niet helemaal dezelfde situatie: ik heb een vast contract, maar mijn functie is komen te vervallen i.v.m. een reorganisatie. Ik ben nu net met verlof, maar ga zodra de kleine geboren is volop bezig met netwerken en solliciteren. Hoe hoog is de nood dat je weer aan het werk wil/moet (i.v.m. financiën)? Als je geen financiële druk hebt, zou ik eerst een rustig gaan bedenken wat je wil. Waar krijg je energie van? Wat zijn je kwaliteiten? Wat zoek je in een baan? Etc. Ik zou zelf al wel vast gaan rondkijken naar opvang en mogelijk ook al 1 dag in de week opvang regelen vanaf bijv. 3 maanden. Dan heb jij ook meer tijd om met solliciteren en netwerken bezig te zijn. Succes!
Er is wel een verschil of je wel of niet recht hebt op WW. Als je zelf ontslag hebt genomen dan heb je daar geen recht op. Als je contract niet is verlengd dan heb je wel recht op WW nadat je verlof is afgelopen. En het mooie is dat je dan ook nog recht hebt op kinderopvangtoeslag als het goed is. Dat was altijd zo voor 6 maanden na ontslag. Dit is zodat ouders dan ook de tijd hebben om te solliciteren en hun kinderopvang door kunnen laten lopen. Ik zou dus eerst kijken of je recht hebt op WW. Zo ja dan moet je dit nu al aanvragen. En dan ook de kinderopvangtoeslag proberen te regelen als je hier gebruik van wilt maken.